La ce schimbări să se aștepte femeia însărcinată în luna a doua de sarcină?

0
546
A doua luna de sarcina
A doua luna de sarcina, foto: circlebloom.com

Luna a doua de sarcina vine cu noi schimbari si cu intensificarea primelor indicii ale sarcinii – si anume starile de greata. Multe dintre aceste schimbari nu sunt deloc placute pentru femeia insarcinata, insa pentru un dar atat de frumos, ele merita traite. Printre cele mai comune simptome in luna a doua de sarcina se numara o stare de oboseala crescuta, dureri de cap, dureri si crampe abdominale (provocate de constipatie, balonare, indigestie). Sanii sunt extrem de sensibili, uneori durerosi si se poate observa o modificare in culoarea areolelor (chiar din luna a doua sau putin mai tarziu areolele se maresc). Cresterea in greutate nu este semnificativa deocamdata, iar burtica este doar un pic mai rotunda (zona taliei si a soldurilor este cea unde se poate observa o anumita crestere).

Din luna a doua de sarcina, femeia insarcinata poate incepe sa aiba probleme cu somnul cauzate de actiunea hormonilor, de dificultatile intestinale si de dificultati cu respiratia (respiratia este ingreunata, problema cu care viitoarea mamica se va confrunta mult timp de acum incolo).

Ce poate face femeia insarcinata in luna a doua de sarcina:

A doua luna de sarcina
A doua luna de sarcina, foto: circlebloom.com

Mentinerea stilului de viata si de consum sanatos. In prima luna, schimbarile in stilul de viata impun o adaptare – pana acum, in luna a doua, femeia ar trebui sa se fi obisnuit cu un program zilnic regulat, cu un program de miscare fizica (in functie de alegerea sa) si cu un regim alimentar echilibrat (cat mai putine grasimi, condimente, dulciuri si fast-food!). Este acum cu atat mai importanta evitarea efortului prea crescut (precum ridicarea de obiecte grele), caci orice efort prea mare poate cauza ameteli. In ceea ce priveste alimentatia, medicii sfatuiesc orice femeie insarcinata sa adopte un numar crescut de mese si gustari mici in detrimentul meselor mai rare si mai bogate; pe parcursul unei zile, viitoarea mamica ar trebui sa ia cam 5-6 mese (trei principale: mic-dejunul – este bine sa se rontaie o gustare inca dinainte de a se ridica din pat, ceea ce scade greturile, pranzul si cina; si doua-trei gustari usoare: fructe, iaurt, biscuiti, batoane de cereale). Adoptarea unui program de mese frecvente si mici asigura atat sanatatea, nutrientii necesari mamei si fatului, cat si controlul cresterii in greutate). Cat despre consumul de apa – este la fel de important sa se asigure 2-3 litri (macar 3 cand afara este foarte cald), in special cand exista stari de voma.

Despre cresterea in greutate. In luna a doua de sarcina, cresterea in greutate nu este mai deloc vizibila (poate fi vorba de 1 kilogram sau, dimpotriva, de pierderea unui kilogram sau doua din cauza starilor de voma). Este important ca femeia insarcinata sa verifice singura cresterea in greutate saptamanal si sa isi anunte medicul daca observa o crestere sau o scadere brusca sau prea mare in greutate (indicii ca ar exista o problema). Daca se observa o scadere de 1-2 kilograme, acesta nu este un motiv de ingrijorare (in caz ca este vorba de mai mult, trebuie anuntat medicul). Aceasta scadere este cauzata de starile de greata si de voma – este bine sa se intrebe medicul ce alte masuri pot fi luate pentru diminuarea acestor stari neplacute, care daca sunt excesiv de intense si de frecvente, pot pune sarcina in risc (de deshidratare sau subponderalitate). Daca se observa o crestere prea mare sau brusca in luna a doua de sarcina (mai mult de 2 kilograme), din nou, este bine sa fie anuntat medicul, caci o acumulare excesiva de kilograme poate fi semn ca femeia a dezvoltat diabet gestational. In special femeile insarcinate sub- si supraponderale trebuie sa isi urmareasca si sa isi tina sub control cu atentie cresterea in greutate in timpul sarcinii (femeilor subponderale li se recomanda sa ia mai mult in greutate, iar celor supraponderale mai putin).

Citește și:  Cât de importante sunt condițiile în care doarme copilul tău în primele zile de viață

Masuri de igiena. Pentru femeia insarcinata, este mult mai importanta acordarea atentiei in ceea ce priveste igiena zilnica: spalatul pe maini cat mai frecvent este esential pentru a evita luarea unei infectii. De asemenea, trebuie evitate persoanele bolnave, aglomeratiile si locuri insalubre (atentie, de exemplu, la saloanele de cosmetica: sunt adecvat sterilizate toate instrumentele folosite?). Igiena dentara este foarte importanta in timpul sarcinii: inflamarea si sangerarea gingiilor este o problema comuna; se poate folosi o pasta de dinti impotriva sangerarii gingiilor si apa de gura; nu trebuie uitat de controlul la medicul stomatolog, pentru a diminua orice risc de probleme dentare mai mari.

Despre vaccin si analize optionale in timpul sarcinii. Femeilor insarcinate li se recomanda sa faca vaccinul antigripal in perioada gripelor (septembrie-martie); acesta nu prezinta risc pentru sarcina. Pana in luna a doua de sarcina, femeia a facut un prim control medical complet, cu toate testele de rutina recomandate (test de urina, test factor Rh, test de anemie, test imunitate la rubeola, test de hepatita B, test de depistare a bolilor transmisibile sexual). Este bine ca viitoarea mamica sa intrebe medicul despre analizele optionale, suplimentare, ce ar putea sa fie indicate in cazul sau (aceste analize suplimentare sunt recomandate in cazul unei varste de peste 35 de ani, in cazul unui istoric de anomalii genetice, in cazul pierderilor de sarcini in trecut, in cazul altor probleme in evolutia sarcinii).

Sarcina si cresterea in greutate
Sarcina si cresterea in greutate

Pentru un somn mai bun, atat de important pentru femeia insarcinata, se recomanda aerisirea camerei, mentinerea unei temperaturi medii (temperatura ridicata impiedica somnul, in special pentru ca femeia insarcinata se incalzeste rapid si transpira abundent), purtarea unor pijamale largi ce lasa pielea sa respire, dopuri de urechi in cazul in care exista zgomote deranjante, lipsa luminii (inainte de culcare este preferata lectura si nu vizionarea TV). Viitoarea mamica trebuie sa doarma pe o parte, ceea ce usureaza respiratia, trebuie sa evite consumarea alimentelor greoaie ce baloneaza seara, trebuie sa consume apa suficient in timpul zilei, asa incat sa nu mai bea inainte de culcare (in caz contrar se va trezi in timpul noptii).

Timpul pentru shopping! Sarcina este o perioada in care unele femei uita sa se ingrijeasca: insa o femeie insarcinata poate fi extrem de frumoasa, asa ca de ce sa nu profite de varietatea hainelor de gravida? Esential este ca acestea sa fie comode, largi, din materiale care nu strang si nu sufoca pielea, insa aceste haine pot fi in acelasi timp si frumoase. Sutienele din bumbac, cu sustinere buna si care nu strang sunt piese de imbracaminte importante pentru gravida. Incaltamintea trebuie sa fie comoda, cu talpa cat mai plata (ceea ce nu inseamna sa se renunte la stil – exista modele foarte elegante de pantofi cu talpa plata).

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.