Obiceiuri sănătoase pe care copiii ar trebui să le învețe și să le aplice în viață

0
697

Există obiceiuri sănătoase pe care copiii ar trebui să le practice, dar și obiceiuri nesănătoase la care ei ar trebui să renunțe. În acest articol vă prezentăm câteva sfaturi de la experți – psihologi, medici, profesori, cercetători – care își doresc să ajute copiii să ducă o viață mai sănătoasă.

Navigare rapidă în articol:

  1. Prevenirea obezității la copii
  2. Principalele 4 obiceiuri sănătoase pentru copii
  3. Cele mai importante 5 obiceiuri dăunătoare copiilor

Prevenirea obezității la copii

Cele mai importante două metode prin care se poate menține sănătatea copiilor sunt alimentația echilibrată și mișcarea. Majoritatea nutriționiștilor recomandă câteva sfaturi pentru prevenirea obezității copiilor, acestea fiind următoarele:

  • Hidratarea corectă a organismului cu apă alcalină, cu pH de 8-10
  • Limitarea consumului de zahăr și a aportului de calorii din grăsimi
  • Consumul de grăsimi nesaturate în loc de grăsimi saturate
  • Creșterea procentului de legume și fructe proaspete în meniul zilnic
  • Renunțarea la sucuri și băuturi acidulate și îndulcite, dar și la alimentele bogate în calorii și sărace în substanțe nutritive
  • Introducerea în alimentație a nucilor, alunelor și cerealelor integrale
  • Consumul de pește este important, acesta are grăsimi sănătoase, acizi grași Omega-3 care asigură protecția împotriva unor probleme de sănătate, cum sunt afecțiunile cardiace
  • Eliminarea alimentelor ieftine, procesate industrial, nesănătoase din dieta zilnică
  • Creșterea nivelului de activitate fizică; zilnic sunt indicate exerciții fizice moderate sau intense timp de cel puțin o oră.

După cum au spus cercetătorii: “obezitatea la copii are efecte asupra sănătății lor mai târziu, când vor deveni adulți, aceștia au un risc mai mare de a dezvolta afecțiuni cardiovasculare, diabet și anumite tipuri de cancer, dar și de a suferi de astm, probleme musculo-scheletice, boli hepatice, apnee de somn”.

Principalele 4 obiceiuri sănătoase pentru copii

Alimentația sănătoasă poate ajuta în menținerea sănătății copiilor, la fel și mișcarea. Iată câteva sfaturi de la experți pentru părinții care au copii!

Fără îndoială, majoritatea copiilor au tendința de a sta prea mult la calculator, de a mânca preparate fast-food, de a avea mese neregulate. La acestea se adaugă și stresul pe care trebuie să-l suporte la școală și care le afectează sănătatea organismului. Mulți copii vin acasă, se instalează la calculator, iau o pungă de chips-uri sau un platou cu produse fast-food și apoi joacă jocuri câteva ore în continuu. Acest obicei este întâlnit frecvent la copii, ei au uitat să se mai joace în aer curat, sau să practice vreun sport sau activitate fizică în timpul liber.

Pentru a duce un stil de viață  normal, longeviv, experții recomandă părinților să pună accent pe sănătatea fizică a copiilor și pe sănătatea lor emoțională. În acest fel ei vor avea o viață lungă, echilibrată, mai plină de energie și vitalitate.

Cele 4 obiceiuri sănătoase pentru copii sunt:

  • Mișcarea în aer liber, activitățile zilnice, evitarea vieții sedentare
  • Renunțarea la dispozitivele electronice pe cât posibil
  • Alegerea pentru consum doar a produselor alimentare foarte proaspete și sănătoase
  • Respectarea orelor de odihnă și somn.

Îți recomandăm să citești și articolul: 9 obiceiuri alimentare pentru copii după diversificare.

Cum pot avea copiii o alimentație sănătoasă?

În primul rând, ei trebuie să se bucure de un aport de alimente foarte variat. Acestea trebuie să conțină cât mai multe fructe și legume, bogate în substanțe nutritive. Alimentația trebuie să conțină și carne de pește, dar și mâncăruri vegetale și cereale integrale. Carnea nu trebuie să fie în procentul cel mai ridicat în meniul zilnic, dar nici nu trebuie să lipsească.

Foarte important este să se aleagă doar alimente proaspete, sănătoase și cât mai variate. Asta înseamnă fructe și legume de sezon. Nu trebuie exagerat cu mâncarea, porțiile pot fi destul de mici, dar mai dese. Nu oferiți copiilor farfurii prea încărcate de mâncare, porții exagerate! Le puteți completa meniul cu deserturi delicioase, dar sănătoase. Acestea nu trebuie să fie în exces.

Un sfat de la specialiști este să se consume orez cu bob scurt, pentru că acesta este mai sățios și are densitate calorică mai scăzută decât pâinea. Orezul în alimentație poate scădea numărul de calorii ingerate.

Potrivit cercetătorilor legumele trebuie să fie consumate zilnic. Acestea dacă au un procent ridicat de apă, au un impact mai bun asupra sănătății.

Substanțele fitochimice sau compușii vegetali din legume susțin sănătatea și pot vindeca și preveni anumite boli. Cercetătorii se referă la beta-caroten, licopen și resveratrol. Acestea cresc imunitatea organismului și îmbunătățesc sănătatea.

Conform statisticilor, copiii japonezi sunt considerați cei mai sănătoși din lume. Japonezii mănâncă aproape 100 de tipuri diferite de alimente pe săptămână, în care predomină fructele, legumele, alimentele vegetale. Americanii consumă doar 30 de tipuri diferite de alimente săptămânal, iar europenii doar 45.

Stilul de viață sănătos contează pentru creșterea longevității. Alimentația trebuie să fie cât mai variată și bogată în produse vegetale, pentru ca organismul să fie mai sănătos.

Cele mai importante 5 obiceiuri dăunătoare copiilor

Există câteva obiceiuri pe care părinții le tot recomandă copiilor, dar care, potrivit oamenilor de știință, nu sunt atât de bune cum ar putea crede unii. Iată care sunt acele obiceiuri așa zis “sănătoase” care trebuie evitate:

1. Este bine să stai cu spatele drept pe scaun?

De multe ori am auzit părinții cum le tot spun copiilor “să stea cu spatele drept” pe scaun. Studiile cercetătorilor au arătat faptul că aceasta nu este chiar o idee bună, pentru că în timp se poate produce o deplasare a discului intervertebral.

S-a constatat faptul că este mai bine ca un copil să ia acea poziție instinctivă, naturală, atunci când se lasă pe scaun. În opinia cercetătorilor această poziție naturală este cea mai confortabilă. Ei au precizat faptul că la un unghi de aproximativ 120 sau 135 grade, tendoanele, coloana și mușchii spatelui nu preiau prea multă tensiune și de aceea poziția naturală este mai relaxantă, mai ales pentru zona inferioară a spatelui.

Poziția convențională de șezut cu spatele drept pune prea multă încordare pe partea inferioară a spatelui.

Despre acest lucru s-a precizat și într-un studiu de pe news.bbc.co.uk, conform căruia cercetătorii au spus că “poziția la 135 de grade este cea mai bună pentru spate și că așa ar trebui, în mod normal, să stea oamenii pe scaun”. De asemenea, experții recomandă schimbarea posturii spatelui mai frecvent. Cel mai bine este ca la masa de scris, copilul să aibă un scaun cu spătar flexibil, care se poate ajusta.

Citește și:  Iluzii optice bazate pe efectul de dispariție, greu de deslușit dar foarte interesante

Tot în studiul prezentat pe news.bbc.co.uk, s-a spus că acea poziție obținută “prin alunecare” pe spătarul scaunului este confortabilă. Dr. Waseem Bashir de la Spitalul Universității Alberta din Canada a precizat că: “așezarea într-o poziție anatomică corectă este esențială, deoarece altfel tensiunea care este pusă pe coloana vertebrală și ligamentele din jur, în timp, poate cauza durere, deformarea coloanei și anumite boli cronice”.

Cercetătorii au mai adăugat faptul că “această postură la unghi de 135 de grade este o idee bună, ea va îmbunătăți forma coloanei vertebrale, aceea care se aseamănă cu litera S”.

2. Rucsacul de cărat în spate este mai bun decât geanta?

Probabil ați auzit că este mai bine ca un copil să-și ducă rechizitele în rucsac pe spate, decât într-o geantă care va fi atârnată de un umăr. Potrivit cercetătorilor, lucrurile nu sunt chiar așa. Ei spun că rucsacul este bun pentru spate, nu va dăuna acestuia, doar dacă rucsacul are o formă specială, dacă este ortopedic și dacă este mai mare decât talia cu minim 2 cm.

Cercetătorii consideră că un rucsac care nu îndeplinește condițiile de mai sus, poate dăuna spatelui. Prin urmare, de asta mulți copii care poartă rucsacul în spate, se plâng la un moment dat de dureri de spate. Mai mult decât atât, este posibil ca acest lucru să ducă în timp la dezvoltarea cifozei și scoliozei la copii. Cercetătorii recomandă copiilor să nu ducă o greutate prea mare în spate, deci rucsacul cu rechizite să fie cât mai ușor dacă este purtat zilnic în spate.

Ce probleme de sănătate provoacă un rucsac foarte greu, dus în spate?

Pe site-ul kidshealthorg, sunt prezentate toate problemele care apar dacă rucsacurile copiilor sunt supraîncărcate. Experții spun că din această cauză pot să apară probleme grave de sănătate și anume:

  • O greutate prea mare pe umeri, pusă în mod greșit, poate trage spatele înapoi, ceea ce nu este bine pentru coloana vertebrală, pentru discurile intervertebrale. În mod normal rucsacul trebuie ținut cât mai corect pe state.
  • Aplecarea în față cu rucsacul greu pe umeri poate duce la deformarea umerilor și curbarea zonei superioare a spatelui. În plus această greutate dusă pe umeri poate produce dureri de spate, gât și umeri.
  • Curelele prea subțiri ale unui rucsac foarte greu, dus pe umeri, pot afecta nervii și produce amorțeală, slăbiciune în membrele superioare, furnicături și durere.
  • Purtarea rucsacului greu pe un umăr poate duce la aplecare spre cealaltă parte și dezvoltarea unor dureri de spate în zona superioară și inferioară a spatelui.

Prin urmare, a duce un rucsac supraîncărcat sau prea greu în spate este o mare greșeală.

3. De ce nu este recomandată tăierea unghiilor copiilor prea scurt?

Multe mame taie unghiile copiilor foarte scurt, din dorința ca aceștia să aibă mâinile îngrijite și curate. Studiile cercetătorilor au arăt însă contrariul. Acest lucru nu este bun pentru că favorizează apariția infecțiilor. Unghiile tăiate prea scurt pot produce anumite probleme, ca de exemplu:

  • Zona de sub unghie se poate infecta mai ușor, decât atunci când unghiile nu sunt tăiate la limită
  • Vârful degetelor va crește, iar unghiile se pot dezvolta în interiorul pielii
  • Pentru ca unghia să crească normal, se păstrează o mică margine de 1 mm atunci când aceasta se taie cu unghiera.

Sfaturi de la specialiștii dermatologi privind tăierea unghiilor la copii:

  • Unghiile de la picioare se taie după ce copilul a făcut baie sau duș, pentru că așa unghiile sunt mai moi, curate și tăierea lor este mai ușor de realizat
  • Unghiile se taie aproape drept, doar colțurile trebuie puțin rotunjite
  • Nu este bine să atingeți de cuticule, acestea protejează rădăcina unghiilor.

Păstrarea unghiilor curate și uscate ajută în prevenirea infecțiilor la degete, la copii. Schimbarea șosetelor copiilor zilnic ajută la menținerea sănătății pielii și a unghiilor picioarelor și la prevenirea infecțiilor.

4. Folosirea gelului igienizant pentru mâini ar putea fi mai periculos decât cred părinții.

Despre gelurile igienizante pentru mâini s-a spus că au dezinfectanți (ex.triclosan) care cresc rezistența bacteriilor la antibiotice. Prin urmare, se facilitează dezvoltarea “super-bacteriilor”, care nu pot fi combătute cu antibiotice. Aceste geluri au capacitatea de a distruge toată flora de pe mâini și astfel scade nivelul de imunitate la acest nivel. Prin folosire gelurilor de mâini se combat bacteriile, dar și protecția naturală a pielii mâinilor.

Într-un studiu prezentat pe thesun.co.uk, cercetătorii au spus că nu este bine ca mâinile copiilor să fie curățate cu un gel igienizant, sau cu dezinfectanți de acest fel pe bază de alcool. Ei spun că acești copii pot avea anumite simptome de otrăvire din cauza acestora, după cum s-a demonstrat prin cazurile clinice, ca de exemplu: senzație de vărsături, tuse, durere de stomac, ochi iritați.

Cercetătorii recomandă spălarea mâinilor cu apă și săpun. În cazul în care nu au apă și săpun la dispoziție, sunt recomandate produsele care conțin minim 60% alcool sanitar.

5. De ce nu este indicată spălarea prea des, zilnică, a dinților?

Experții au ajuns la concluzia că spălarea dinților prea des, după fiecare masă, nu este o idee bună. Ei au constatat că pasta de dinți nu trebuie folosită în mod exagerat, ea distruge echilibrul potrivit de acid din gură și poate deteriora în timp smalțul dinților.

Saliva are un rol important pentru sănătatea cavității bucale.

Într-un articol de pe webmd.com, s-a scris despre importanța salivei, acel lichid care are substanțe ce ajută chiar și la digerarea alimentelor, nu doar la menținerea sănătății dinților. Saliva are rol în menținerea echilibrului corect de acid din gură, în curățarea dinților și a întregii guri.

De asemenea, s-a spus despre salivă că menține gura umedă, ajută la mestecarea alimentelor și înghițirea lor. Are anumite substanțe care protejează smalțul dinților, previn apariția bolilor gingiilor și a cariilor dentare.

Copiii trebuie să se spele zilnic pe dinți dimineața și seara, dar nu cum s-a spus, chiar după fiecare masă, adică de prea multe ori pe zi. Ei trebuie să folosească ața dentară după ce au mâncat și să-și clătească gura cu apă plată.

Când începem să spălăm copilul pe dinți? Iată câteva sfaturi de la stomatolog!

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.