Comerțul electronic este un tip de afacere sau de tranzacție comercială ce implică transferul de informații pe internet. Acoperă o gamă variată de tipuri de afaceri, de la site-uri de vânzare cu amănuntul, la site-uri de licitație sau muzică la schimburi de bunuri și servicii în corporații. Acesta este în prezent unul dintre cele mai importante aspecte ce au apărut de pe urma internetului.
Comerțul electronic permite consumatorilor să facă un schimb electronic de bunuri și servicii fără a mai exista bariera timpului și a distanței. Acest tip de comerț s-a extins rapid în ultimii 5 ani și este prezisă o continuare a acestui ritm sau chiar o accelerare.
În viitorul apropiat granița dintre comerțul convențional și cel electronic va deveni din ce în ce mai subțire, pe măsură ce din ce în ce mai multe companii își mută secțiuni ale operațiunilor pe internet.
În această mare, două companii ies în evidență. Amazon pe de o parte și Alibaba pe de altă parte. Fiecare acționează cu predilecție fie pe piața occidentală fie pe cea orientală.
Amazon este o prezență puternică în lumea comerțului electronic de mulți ani. Site-ul și-a început activitatea în 1995 iar la început era doar o librărie online. Însă în scurt timp s-a diversificat vânzând bijuterii, îmbrăcăminte, mobilă, mâncare, jucării, CD-uri, DVD-uri și tot ce ne mai putem imagina. În momentul de față este cel mai mare retailer ce operează pe internet din Statele Unite.
Cu toate acestea, puternic, vine din urmă un alt retailer. Numele său este Alibaba și este o companie fondată în 1999 de către 18 persoane, cu o investiție inițială de 25 de milioane de dolari. Vastul imperiu comercial cuprinde vânzări en-gros, cu amânuntul, cumpărări de grup. În momentul de față este cea mai mare companie de gen din China, dar a intrat serios și pe alte piețe ale lumii.
Cu o ofertă publică inițială de 21,8 miliarde de dolari, Alibaba a eclipsat Amazon, devenind cea mai mare și mai valoroasă companie de comerț electronic din lume. Mai mult decât atât, dacă ar fi să ne luăm după rezultatele primei zile de tranzacționare la bursă, Alibaba este mai valoroasă decât Amazon și eBay împreună.
La prima vedere, cele două companii au foarte multe lucruri în comun. Ambele vin în ajutorul persoanelor care doresc o mare varietate de produse la prețuri mai mici, fără a fi nevoite să intre efectiv într-un magazin.
Cu toate acestea, asemănările se opresc cam aici. Alibaba nu este o companie obișnuită de comerț electronic, ea conectând vânzătorii cu cumpărătorii. Este o platformă de unde micii producători, dar și producătorii cunoscuți pot ajunge ușor la cumpărători. Important de reținut este faptul că ei nu vând nimic în mod direct și nu dețin nici depozite. Din acest motiv, Alibaba este mai profitabilă decât Amazon.
Spre deosebire, Amazon lucrează într-o manieră mult mai apropiată de comerțul tradițional. Acesta deține centre de distribuție masive, vinde o mare parte a produselor în mod direct și chiar produce propriile smartphone-uri și tablete. Modalitatea Amazonului oferă companiei un mult mai mare control asupra experienței clienților și astfel le-a permis să-și construiască o reputație foarte bună. Dezavantajul unei astfel de companii este faptul că trebuie făcute investiții masive în infrastructură, în angajați și să trebuie să opereze cu un profit mult mai mic.
Ambele companii și-au construit platforme de comerț electronic deosebite, potrivite pentru piețele lor de origine. Amazon a ridicat logistica și managementul aprovizionării la un alt nivel și este lider mondial în ceea ce privește serviciile de infrastructură cloud.
Dispozitivele lor se bazează în aceeași măsură pe vastele cataloage cu muzică și filme cât și pe infrastructura cloud. În schimb, Alibaba are o înțelegere profundă a consumatorilor chinezi și a complexității reglementărilor chinezești, reușind să lucreze cu succes cu conducerile locale și centrale.
Ambelor companii le va fi greu să își exporte afacerile pe piețele competitorilor. Amazon va avea nevoie de investiții de ordinul miliardelor de dolari și de mulți ani pentru a putea construi o rețea de distribuție în China. Mai mult decât atât, va intra într-o luptă costisitoare pentru o cotă de piață pe care competitorul chinez o cunoaște mult mai bine decât o să o poată face Amazon vreodată.
În același timp și Alibaba va avea un drum foarte greu deoarece va trebui să concureze cu imaginea și logistica Amazonului. Amazon a avut timp să își creeze o reputație și să intre puternic pe piețele occidentale și nu va permite intrarea pe piața sa a altei companii fără să lupte.
Din lupta acestor lideri ai comerțului electronic, consumatorul este cel care va avea de câștigat cel mai mult. Pentru moment, veniturile și impulsul de moment sunt de partea lui Alibaba, dar un succes pe piața financiară nu înseamnă neapărat și un succes pentru consumatorii de pretutindeni.