Copii & adolescențiParinții unor copii cu nevoi speciale și provocarea rolurilor lor în creșterea...

Parinții unor copii cu nevoi speciale și provocarea rolurilor lor în creșterea acestora

Parintii unor copii cu nevoi speciale se confrunta cu o provocare mai intensa a rolurilor lor, caci este vorba de a asigura cu mai multa grija atat nevoile generale ale oricaror copii, cat si acele tipuri de nevoi specifice implicate de starea de sanatate fizica sau psihica a copilului.

Termenul de copii cu nevoi speciale este unul de larga circulatie si cu semnificatii extinse de la deficiente de ordin fizic, senzorial, psihic sau de comportament. Astfel, fie ca se vorbeste despre copii cu anumite boli sau handicapuri fizice, de copii cu deficiente neuro-psihologice (ADHD – deficit de atentie, autism, deficit de invatare-memorare) sau de copii cu tulburari de comportament si/sau dificultati de socializare si adaptare, toti acesti copii necesita un tratament special si o grija mult mai mare a parintilor in cresterea lor.

Prima si cea mai importanta nevoie a oricarui copil este nevoia de dragoste si de securitate: iar aceasta este cu atat mai importanta daca vorbim despre copiii cu nevoi speciale. Relatii afectuoase si calde in familie ajuta copilul sa se simta in siguranta, sa isi contureze identitatea si sa se dezvolte cat mai armonios.

Pentru copiii cu diverse deficiente, este esential sa se simta iubiti si valorizati de catre parinti, indiferent de dizabilitatile lor. Dezaprobarea parintilor este extrem de dureroasa pentru acesti copii, deoarece ei o percep ca pe o retragere a afectiunii si ca fiind cauzata de situatia lor. De aceea, parintii acestor copii trebuie sa abordeze cu infinita precautie si grija modul de a face disciplina si de a educa.

Securitatea este oferita de un spatiu familial cald si neschimbat si de figurile familiare – in special copiii cu nevoi speciale cu deficiente psihice percep noutatea si schimbarea ca pe ceva nedorit, confuz si chiar inspaimantator. De aceea, parintii trebuie sa le asigure un spatiu familiar si cald, in care copiii sa se simta in siguranta si neamenintati. Orice schimbare in mediul familial – in special, de exemplu, pentru copiii cu autism – trebuie abordata cu precautie si treptat.

O alta nevoie generala pentru cei mici, insa mult mai importanta pentru copiii cu nevoi speciale, este nevoia de incurajare si apreciere. Sentimentul ca face lucruri bune, ca este sustinut de catre parinti, ca poate avea succes este esential in dezvoltarea acestor micuti. Daca nu primesc in familie -dar si la scoala – incurajare si sprijin, acesti copii pot renunta la a mai incerca sa se dezvolte.

In special importanta este utilizarea sanctiunilor si a recompenselor: pentru acesti copii, recompensele trebuie folosite mult mai des – aratandu-le ca sunt valorizati, iar sanctiunile trebuie sa fie mult mai blande – sau chiar inexistente. Copiii cu nevoi speciale care se confrunta cu dezavantaje emotionale sau de dezvoltare intelectuala obtin mai greu aprecierea celor din jur si de aceea, parintii trebuie sa se asigure ca le ofera dragoste si sprijin neconditionat.

Pentru copiii care se dezvolta normal, nevoia de noi experiente apare timpuriu – ei doresc sa exploreze, sa descopere lucruri noi, sa invete lumea si sa se adapteze la ea. Unii copii cu nevoi speciale insa manifesta o frica constanta pentru tot ceea ce este nou si schimbator (avand nevoi de siguranta), de aceea informatii si aspecte noi trebuie introduse cu grija, prin jocuri placute si de catre persoane in care copilul are incredere.

parintii cu copilasi cu nevoi speciale

O alta nevoie generala este cea de responsabilitate. In cazul copiilor care nu prezinta deficiente neuro-psihologice (cei fara vreo deficienta sau cei cu handicap fizic) castigarea si recunoasterea independentei lor si a maturizarii este foarte importanta in dezvoltare. Adultii trebuie sa le acorde incredere in capacitatile lor si sa ii incurajeze in preluarea treptata a unor diverse responsabilitati – atat acasa, cat si in mediul scolar.

Pentru copiii cu nevoi speciale insa, uneori este dificila aceasta sarcina, ei nedescurcandu-se mereu cu noi sarcini si atributii. Dar si ei au nevoie de recunoastere ca persoane autonome – de aceea este bine sa fie incurajati sa indeplineasca diverse sarcini singuri si apreciati pentru rezultatele lor. Copiii trebuie sa invete sa se controleze singuri, sa ia unele decizii singuri si sa se gandeasca si la nevoile celorlalti – iar acestea pot fi atinse prin responsabilizarea lor treptata.

O nevoie importanta este cea de securitate emotionala, de socializare cu cei de aceeasi varsta. Prezenta si comunicarea cu copii de aceeasi varsta este esentiala pentru o dezvoltare armonioasa, iar aprecierea acestora extrem de importanta in formarea imaginii de sine. Acesta este un motiv pentru care copiii cu nevoi speciale trebuie ajutati sa isi gaseasca parteneri de aceeasi varsta care prezinta dificultati asemanatoare – caci in acest mod vor interactiona mai usor si vor putea comunica.

Dar in cazul anumitor copii – de exemplu, cei cu autism sau cu dizabilitati psihice sau/si de socializare – si aceasta este o sarcina extrem de dificila. In cazul copiilor care nu pot comunica cu cei de aceeasi varsta, este important sa li se asigure totusi nevoia de socializare si interactiune de catre parinti, de catre profesori specializati si de catre o bona priceputa. Bona este necesara pentru acesti copii – iar aceasta trebuie sa posede cunostinte asupra dizabilitatilor copilului, despre metode de interventie si jocuri potrivite si sa fie capabilia sa comunice cu acesta.

Este esential sa fie gasita o bona potrivita, caci schimbarea frecventa a acesteia poate cauza frustrari si anxietate. La fel, in cazul copiilor cu diverse deficiente – care nu manifesta si comportamente agresive – este de foarte mare ajutor un animal de companie: copiii se ataseaza extrem de usor si acesta poate compensa incapacitatea de forma prietenii cu cei de varsta similara. O pisica sau un catel ii asigura atat stabilitate emotionala si atasament, cat si responsabilizarea: copilul invata sa aiba grija de o alta fiinta.

Insa foarte important pentru copiii cu nevoi speciale cauzate de aspecte neuro-psihice este incadrarea intr-o scoala sau un centru special, care sa le ofere metode de predare-invatare potrivite si accesibile, strategii de comunicare si adaptare, terapii alternative si un personal specializat. Aceste scoli asigura si after-school, timp in care copiii pot fi alaturi de alti copii cu deficiente asemanatoare si pot sa joace diverse jocuri.

In concluzie, cea mai importanta cerinta – care le poate rezuma pe celelalte – pentru copiii cu nevoi speciale este aceea de a duce o viata normala, de a fi apreciati, valorizati si iubiti.

Ultimele articole

Abonează-te astăzi

Pentru a primi informații exclusive pe mail

Dacă vrei să te alături comunității celor +300k de părinți care ne citesc anual

Te ținem la curent cu noutățile pe care le publicăm în fiecare săptămână.

More article

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.