Oboseala după masă: De ce mâncatul în exces îi face pe oameni mai somnoroși?

0
75

Oamenii de știință au explicat de ce apare oboseala după masă. Ei recomandă alegerea unei diete sănătoase, pentru că aceasta produce o somnolență mai scăzută în timpul zilei, decât dieta bazată pe carne procesată și alimente de tip fast-food.

Navigare rapidă în articol:

  1. Mâncatul îi face pe oameni mai somnoroși
  2. Ce spun cercetătorii despre siestă

1. Mâncatul îi face pe oameni mai somnoroși

Un medic din Japonia precizează câteva lucruri interesante cu privire la activitatea stomacului și a intestinelor după masă. El explică faptul că această activitate crește imediat după ce mâncăm și deci sistemul digestiv are nevoie de îmbunătățirea circulației sanguine, pentru a funcționa mai bine. Pentru a avea loc digestia bine, sângele este pompat spre intestin și are loc o scădere a fluxului de sânge către creier, iar asta produce senzația de somnolență.

Dacă nu se face mișcare, iar fluxul de sânge din aceste organe și din creier este mai slab, atunci apare acea dorință de a dormi imediat după masă.

Oboseala după masă

Există studii ale cercetătorilor care arată că dieta sănătoasă produce o somnolență mai scăzută în timpul zilei. Rezultatele acestor studii arată că oamenii care au o dietă bogată în legume și grăsimi precum uleiul de măsline, au un risc mai mic de a experimenta o stare de oboseală accentuată după masă, comparativ cu cei care consumă multă carne procesată, băuturi răcoritoare și alimente de tip fast-food.

Excesul de carbohidrați și proteine

Cercetătorii spun că mesele copioase pot declanșa somnul. Este vorba de fapt despre excesul de carbohidrați și proteine în alimentație, care produc mai multă serotonină, ce duce la somn.

Există alimente care au un aminoacid L-triptofan, care este necesar pentru producerea serotoninei, dar poate provoca și somnolență. Serotonina este un neurotransmițător care este responsabil pentru sentimentele de fericire la oameni.

De exemplu carnea de curcan conțin L-triptofan și dacă este consumată de oameni, aceștia vor simți o stare de somnolență. Cele mai bogate alimente în triptofan sunt carnea, peștele, nucile, ciupercile, leguminoasele, brânza, curmalele, carnea de pui, fructele și altele. Conținutul de triptofan depinde și de modul cum este gătită carnea sau alimentele. Ouălele fierte tari au mai puțin triptofan decât ouăle fierte moi sau omleta.

2. Ce spun cercetătorii despre siestă

Oamenii sunt predispuși să mănânce în exces, iar în concediu chiar vor să încerce tot felul de preparate culinare, alimente tip fast-food, etc. Majoritatea au tendința să se îngrașe, mai ales dacă nu fac mișcare. Organele digestive trebuie să funcționeze mai mult ziua, iar noaptea să se odihnească.

Unii oamenii nu țin cont de asta și duc un stil de viață nesănătos. Uneori sunt nevoiți să facă asta, din cauza job-ului, pentru că fac ture de noapte și astfel își schimbă orele de masă și de odihnă. Pentru aceștia cercetătorii recomandă înlocuirea alimentelor grele consumate noaptea, cu unele ușoare.

Senzația de supraalimentare la stomac

Această senzație apare din cauza unei alimentații bogate în carne grasă și prăjeli, ceea ce îngreunează digestia. Astfel de alimente se consumă în general la prânz, în niciun caz seara. Pentru cină sunt indicate alimentele ușoare, cum ar fi peștele.

Citește și:  Ziua Drapelului - tot ce vrei să știi despre tricolorul nostru

Excesul de proteien și carbohidrați produce o stare de somnolență accentuată.

Cercetătorii recomandă după masă mai degrabă o plimbare, cum ar fi mersul pe jos timp de jumătate de oră, decât un pui de somn. Sistemul digestiv funcționează prin peristaltism și nu prin gravitație. Deci corpul se va simți mai bine dacă este în poziție verticală și dacă este pus în mișcare, cum este mersul pe jos.

În poziția decubit dorsal, pe dreapta sau pe spate, se încetinește contracția peristaltismului și pot apărea probleme intestinale. De regulă, într-o astfel de poziție, corpul digeră alimentele mai lent și reține deșeurile mai multe ore după masă.

După consumul alimentelor, acestea au un traseu prin esofag, stomac, intestinul subțire și colon. Mișcarea pe acest traseu trebuie să fie lină și corpul ar trebui să fie în poziție verticală decât în poziție orizontală, mai spun cercetătorii.

Mersul pe jos după masă

Cercetătorii sugerează oamenilor să facă o plimbare după ce au mâncat, pentru că asta îi va ajuta să se simtă mai bine. Mersul pe jos ajută la gestionarea nivelului de zahăr din sânge. Studiile lor arată că prin consumul de proteine și carbohidrați crește nivelul de zahăr din sânge la scurt timp după aceea.

Plimbarea după masă poate îmbunătăți glicemia postprandială și deci este recomandată oamenilor, care doresc să-și mențină sănătatea.

Mersul pe jos reduce senzația de arsură la stomac și refluxul acid.

Riscul de a crește în greutate

Unii medici spun că ceea ce mănânci se depune în grăsime, dacă te culci imediat după masă. Ei nu recomandă somnul după ce tocmai ai mâncat, pentru că în acest fel, corpul va lucra din greu pentru a digera alimentele, iar în plus pot apărea și probleme precum este indigestia și senzație de reflux gastroesofagian.

Desigur contează foarte mult ceea ce mănânci, nu cât mănânci. Unele alimente predispun la obezitatea și deci trebuie de stabilit cu atenție dieta. Excesul de greutate este o consecință a alimentației nesănătoase, bogate în grăsimi, dar și a somnului după masă, pentru că nu se ard caloriile egale cu numărul de calorii consumate.

Arsurile la stomac sunt cauzate de excesul de acid în stomac, iar această senzație de arsură poate fi simțită și în zona pieptului și a gâtului dacă stai într-o poziție decubit dorsal, întins pe o parte sau pe spate, după masă. Astfel de probleme sunt neplăcute și apar și din cauza alimentației nesănătoase.

Dacă te întinzi să dormi imediat ce ai mâncat, există riscul să ai și reflux acid și digestie slabă. Când dormi metabolismul încetinește, iar asta păstrează caloriile consumate sub formă de grăsime, fapt ce va duce la creșterea în greutate cu siguranță.

Prin urmare, este mai bine să faci o plimbare după masă, pentru a arde din calorii, sau să ai seara o cină cu mâncare ușoară, pentru a nu stresa organismul în timpul somnului, noaptea. Sistemul digestiv și organismul trebuie să se odihnească pe parcursul nopții și deci nu are nevoie să digere o masă copioasă și grea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.