Jocul de cărți Whist – tehnici de joc și calcularea punctajului

1
7025
Whist Foto: alastairsavage.wordpress.com
Whist Foto: alastairsavage.wordpress.com

Jocul Whist face parte din categoria jocurilor de carti, fiind totodata unul din cele mai populare jocuri de societate cu carti de la noi din tara. Acest joc poate fi jucat oriunde, tot ce necesita fiind un pachet de carti, o bucata de hartie si un pix. Avand in vedere ca ne aflam intr-o era digitala, jocul a devenit disponibil si in mediul online, fiind prezent pe multe platforme de joc vituale gratuite.

Pentru a putea incerca acest joc de carti aveti nevoie de minim trei jucatori si maximum sase. Spre deosebire de alte jocuri cu carti in care poate fi incercat jocul pe echipe, in Whist fiecare jucator este individual.

Incepand cu cartile cele mai mari din pachet, fiecare jucator primeste cate opt carti. In cazul a 3 jucatori numarul de carti necesar este de 24, cea mai mica astfel de carte fiind cea cu numarul 9, in cazul a patru jucatori sunt necesare 32 de carti cu cea mai mica valoare de 7 si in cazul mai multor jucatori se adauga cate opt carti.

Jocul Whist

Valoarea cartilor este  cea obisnuita: Asul este cea mai mare carte, fiind urmat de K, Q, J, 10 si asa mai departe.

La 3 jucatori cartile folosite vor fi A, K,Q J, 10 si 9. Pentru patru jucatori se vor adauga si cartile de 8 si 7, la cinci jucatori se mai adauga si  cartile de 6 si 5 iar la sase jucatori se folosesc toate cartile in fara de cele de 2.

Tehnici de joc la Whist

Numarul de jucatori conteaza, iar la inceputul jocului fiecare primeste cate o carte. Mai apoi, numarul de carti impartite se mareste: 2, 3, pana cand fiecare jucator are in mana opt carti. Rundele cu opt carti care se joaca sunt tot atatea cati jucatori se gasesc la masa de joc. Mai apoi numarul de carti din mana jucatorilor incepe din nou sa scada pana cand ajunge la o singura carte din nou. Cand jucatorii mai au cate o carte in mana, se vor juca din nou tot atatea runde cati jucatori se gasesc la masa de joc.

In cazul jocului in 3, vor avea loc 21 de runde: primele trei runde de cate o carte, apoi 2, 3, 4, 5, 6, 7, trei runde de 8 si descrescator pana la 1 carte din nou.

Cand cartile unei maini sunt distribuite la Whist, se intoarce o carte si se tine cont de culoarea acesteia: romb, trefla, frunza sau inima. Acesta este atu-ul care nu se poate juca cand fiecare jucator are opt carti.

Dealerul este ales in mod aleatoriu, iar mai apoi acesta se schimba in sensul acelor de ceasornic, fiecare jucator ajungand la un moment dat in rolul de dealer. In cazul in care un jucator se ofera sa fie dealer pe intregul parcurs al jocului, se pastreaza ordinea jocului si fiecare jucator este primul in cate o runda. Pe o foaie de hartie se face un tabel cu fiecare jucator si cu rundele de joc mentionate mai sus dupa numarul de carti din mana „concurentilor”.

tabel de whistLa fiecare jucator, pentru o runda va exista o coloana de licitare si una de scor.

Incepand cu primul jucator de Whist, se liciteaza in functie de cate maini crede fiecare din ei ca va lua. In dreptul licitarii fiecarei runde se noteaza cat liciteaza fiecare. Suma tuturor licitarilor trebuie sa fie diferita fata de numarul de carti al rundei respective, in acest fel, ultimul jucator poate fi obligat sa liciteze un alt numar decat pe cel pe care si-l doreste. Licitatia nu poate fi mai mare decat numarul de carti care sunt impartite, astfel, daca jocul este de patru carti, jucatorul nu poate paria mai mult de 4 maini castigate.

Citește și:  Aeromodelismul, un hobby ce îi atrage pe tot mai mulți

Reguli de joc

Whist porneste propriu-zis dupa ce fiecare jucator si-a primit cartile si le-a analizat. In acest moment se liciteaza. Primul jucator porneste si lasa o carte jos din mana, el fiind urmat in sensul acelor de ceasornic si de ceilalti. In functie de cartea lasata de primul jucator, urmatorul va incerca sa lase jos o care de aceeasi culoare ca si cel dinaintea sa, daca nu va putea va incerca sa faca atu, dand o carte de culoarea cartii atu sau va pune o carte de orice fel jos, daca nu va avea alta optiune.

Runda este castigata de cel cu cel mai mare atu, sau daca nimeni nu a facut atu,atunci cea mai mare carte din culoarea cu care a inceput jucatorul runda va castiga. Daca mai exista carti in joc, atunci cel care a castigat runda anterioara va fi primul in runda care vine.

Scopul jocului Whist este acela ca jucatorul sa castige atatea maini cate a pariat la inceput. Cand toate cartile din mana au fost jucate se termina runda.

La jocul de opt carti nu se tine cont de atu ci doar de culoare; in functie de culoarea primei carti se vor alege castigatorii fiecarei runde.

Punctajul

Fiecare jucator incepe partida cu 0 puncte. La finalul fiecarei runde se completeaza in tabel la scor punctajul fiecarui jucator in parte. Cand un jucator ia cate maini a si licitat, la numarul de maini i se adauga si cinci puncte in plus. Cand jucatorul nu a obtinut atatea maini cate a licitat, i se va scadea din numarul licitat cate un punct pentru fiecare mana castigata sau pierduta in plus.

Daca licitezi 3 maini si le castigi pe toate obtii 5 +3 =8 puncte.

Daca licitezi 3 si castigi 2 maini 3-2= 1 punct.

Daca licitezi 3 si castigi patru maini, atunci 4-3 = 1 punct.

Cand un jucator pariaza corect de cinci  ori, castigand fiecare mana, atunci i se dau bonus 10 puncte, iar in caz contrar, daca un jucator pierde cinci runde la rand, va fi penalizat cu 10 puncte. Jocurile de cate o carte nu sunt incluse in aceste premiere si penalizari.

jocuri de cartiVariante Whist

Jocul de carti are multiple variante si poate fi inceput cu runde de cate opt, care scad pe parcurs, se ajunge la 1 si apoi se urca inapoi pana la 8.

Pentru o mai mare distractie, in rundele cu cate o carte, fiecare jucator isi poate pune cartea proprie pe frunte, fara a o vedea, vazand cartile celorlalti jucatori insa. In acest joc conteaza ca cel care vede cartile sa nu tradeze daca jucatorii adversi au carti bune sau proaste.

O varianta de Whist care ofera mai multe sanse jucatorului spune ca un jucator se poate hotari inca de la inceputul jocului sa „joace la zero” adica sa obtina punctajul zero la finalul partidei. El trebuie sa ii anunte si pe ceilalti jucatori, astfel putand influenta jocul foarte mult.

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:
Loading...

1 COMENTARIU

  1. gresita metoda de calcul…daca licitezi 4 si duci 3…ai castigat -1 ! cu minus! da? sa fie clar.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.