Importanța educației emoționale la copii

0
82

Fiecare școală din Finlanda are cel puțin un psiholog și un asistent social. În această țară, oamenii consideră că problemele emoționale și mentale au un rol important, pot afecta capacitatea de învățare și dezvoltare a copiilor. Prin urmare, școlile adoptă măsuri de precauție pozitive în ceea ce privește sănătatea mentală și programele de educație emoțională.

Cum pot părinții aplica educația emoțională acasă, învățându-i pe copii despre empatie, atitudini, sentimente, emoții, interese, aprecieri, relații interpersonale, caracter, conștientizarea sinelui și a celorlalți, conceptul de sine, curiozitatea, imaginația, independența și sistemele de valori?

Navigare rapidă în articol:

  1. Educația emoțională la copii
  2. Susținerea metodelor productive – meditația și atenția

1. Educația emoțională la copii

Există foarte mulți factori care influențează procesul de învățare al elevilor, inclusiv emoțiile și sentimentele acestora. Copiii au nevoie de un climat favorabil acasă și la școală.

Mulți copii au tulburări emoționale, care pot fi cauzate de numeroși fatori, cum ar fi:

  • Certuri în familie, violență domestică, atmosferă de teamă
  • Greșeli comise de părinți în procesul de creștere (critici intense, lipsă de supraveghere, supraprotejarea, răsfăț excesiv)
  • Tulburări ce afectează echilibrul hormonal (ce au legătură cu neurotransmițătorii – dopamia, serotonina, noradrenalina)
  • Lipsă de încredere, anxietate ereditară excesivă și alți factori de personalitate.

Stresul și traumele din copilărie

Se presupune că stresul excesiv la copii, în anii de dezvoltare, reprezintă un factor de risc pentru problemele la maturitate. Cercetătorii au descoperit prin studiile lor că există o corelație între traumele copilăriei și rezultatele dezastruoase și nesănătoase în viața de adult. Pentru ei nu este deloc surprinzător că astfel de oameni, la maturitate, au anumite dependențe și boli cronice.

Psihologii spun că traumatismele din copilărie pot duce la scăderea stimei de sine și creșterea riscului de depresie. Acestea promovează dezvoltarea unor comportamente autodistructive, ce includ fumatul, mâncatul excesiv, consumul de alcool și chiar de droguri.

Traumele din copilărie au un efect negativ asupra dezvoltării și asupra modului în care corpul gestionează stresul. Faptul că un copil suferă de traume recurente face ca sistemul său de gestionare al stresului să fie suprasolicitat și să nu mai facă față.

La vârsta adultă, traumele din copilărie și efectele gestionări excesive ale stresului ar putea avea consecințe fizice, dar și efecte asupra capacității de funcționare a creierului.

Un copil se poate simți uneori prea anxios și prea furios pentru a se concentra la teme, el are nevoie în acel moment de o metodă prin care să se calmeze și să reușească să se concentreze. Poate face asta prin exerciții de respirație.

Animalele de companie reduc stresul și anxietatea la copii și adulți. 

Optimismul

Prin adoptarea unei atitudini optimiste, a unei mentalități orientate spre creștere, copiii se pot dezvolta mai bine, își pot forma un caracter orientat spre succes. Potrivit psihologilor, adevărata cauză a faptului că unii copii pot deveni adulți nesănătoși nu este prostia, ci mai degrabă traumele de acasă, sărăcia, instabilitatea financiară, educația deficitară oferită de părinți.

Citește și:  Rețete sănătoase pentru copii - supă cremă de fasole verde (9 luni)

Copiii trebuie învățați să fie optimiști, să aibă capacitatea de a face față stresului, să învețe din eșecuri, să aibă un caracter puternic, astfel vor putea avea mai mult succes la vârsta maturității.

Încăpățânarea le copii

Astfel de copii sunt uneori denumiți copii cu probleme, însă faptul că sunt manipulatori și încăpățânați se datorează părinților, pentru că ei au permis ca ei să devină așa. Pentru a-i educa, părinții ar putea adopta o strategie prin care să rezolve această problemă. Asta nu înseamnă aplicarea unor recompense ori pedepse, pentru că acestea nu îi va determina să fie conștienți de atitudinea și comportamentul lor greșit.

Cel mai bine este să le explice copiilor unde greșesc, să-i facă să înțeleagă anumite probleme și să devină conștienți de ele. Copiii pot avea dificultăți în respectarea unui program, dificultăți de grândire rațională atunci când trec prin momente de frustrare, sau chiar dificultăți de comunicare prin cuvinte. Cauzele acestor abilități întârziate pot fi: lipsa de motivație, de atenție, egoismul, tendința de a face alegeri rele.

Un copil trebuie astfel educat de părinți, încât să aibă conștiință de sine, încredere, stimă de sine și abilități de a face față problemelor pe parcursul vieții lui, care nu va fi întotdeauna ușoară.

2. Susținerea metodelor productive – meditația și atenția

Mulți oameni folosesc metode prin care reușesc să-și gestioneze emoțiile. Acestea includ meditația și atenția. Cu ajutorul lor, oamenii reușesc să-și reducă intensitatea și durata sentimentelor dureroase, să elimine gândurile negative, să nu mai fie confuzi cu privire la ceea ce simt sau incapabili să-și îmbunătățească starea de spirit.

Meditația

Această practică productivă este foarte eficientă pentru a reduce tristețea, depresia, anxietatea și furia. Meditația induce oamenilor o stare de bine, de optimism și fericire. Prin meditație se transformă tiparele de gândire și se îmbunătățește activitatea în acea zonă a creierului (cortexul prefrontal stâng), care este asociată cu dispozițiile optimiste și fericirea.

Meditația reduce suferința emoțională, anxieatea, depresia, stările negative. Sentimentele sunt create de minte și corp. Meditația reduce emoțiile stresante, prin reacții fizice și schimbarea tiparelor de gândire.

Conform unui studiu realizat de cercetători, meditația efectuată zilnic, timp de 8 săptămâni, reduce cu 65% nivelul de anxietate și cu 49% depresia. Studiul s-a realizat pe un număr semnificativ de participanți – persoane cu vârsta curpinsă între 24-64 de ani. Acest lucru este valabil și pentru elevi și studenți.

Sportul, mișcarea sau exercițiile fizice

Mișcarea poate schimba emoțiile și poate reduce tensiunea musculară legată de anxietate. Oamenii ar trebui să facă zilnic plimbări pe jos, sau să practice de exemplu yoga. Astfel de activități au efect bun asupra creierului, induc o stare de calm (pot înlocui chiar și medicamentele antidepresive).

S-ar putea să te intereseze și articolul: Cum trebuie să studieze un adolescent pentru obținerea performanțelor. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.