Despre semnele si simptomele dislexiei la copil – dislexia presupune o dizabilitate de invatare a citirii si a scrierii la copil. Copilul nu reuseste sa invete cititul la fel de usor precum ceilalti de varsta sa, ramanand astfel in urma (des, are dificultati si in vorbit). Ramasa nediagnosticata, dislexia afecteaza grav viata copilului – daca nu se observa ca sufera de aceasta tulburare, copilul se va considera sub nivelul normal de dezvoltare, incapabil sa tina pasul cu covarstnicii.
Dislexia, insa, nu inseamna ca un copil este incapabil sau ca este lent! El este deseori la fel de inteligent precum ceilalti copii de varsta sa, insa aceasta tulburare specifica il impiedica in asimilarea cu succes a unor abilitati precum citirea. Iar faptul ca are mari dificultati in a citi il face sa se creada inferior,”prost”, de aceea este atat de importanta observarea simptomelor si diagnosticarea dislexiei.
Dislexia NU are nici un fel de legatura cu retardul mental sau cu o inteligenta scazuta! Dislexia poate fi mostenita din familie sau poate sa apara dupa un accident, o trauma la cap a copilului. Exista semne care indica dislexia copilului si cu cat e depistata mai timpuriu, cu atat se poate interveni mai eficient – in pofida dizabilitatii, copilul diagnosticat va putea invata sa citeasca mai usor.
In mod normal, cititul devine rapid o activitate automata, care nu necesita efort constient odata ce se trece de etapa invatarii, insa de fapt creierul este solicitat de aceasta sarcina care ni se pare de la sine inteleasa. Copilul invata timpuriu cum sa inteleaga si sa formeze cuvinte, apoi sa asocieze o imagine sau un sunet cu un cuvant anume, apoi sa recunoasca acel cuvant in reprezentarea grafica, literele respective.
Insa dislexia face acest proces extrem de dificil, cititul fiind pentru copil o munca grea, fara a deveni o aptitudine si o abilitate automata. Pentru ca un copil cu dislexie depune efort si acorda atentie in sarcina concreta de a asimila o imagine/sunet cu cuvantul specific, apoi cuvantul cu reprezentarea sa scrisa, intelegerea sensului are de suferit – cand reuseste sa citeasca, sa recunoasca cuvintele vazute, el cu greu va asimila si sensul lor, efortul fiind directionat in recunoastere. Se pare ca un copil cu dislexie percepe si literele unui cuvant in alta ordine, asa incat nu il poate citi corect.
Dislexia poate fi observata in plan vizual – dificultatea asocierii cuvantului vorbit cu cuvantul scris si ordinea inversata a simbolurilor grafice in citire si scriere (litere, numere); pe plan auditiv – dificultatea asocierii sunetelor cu cuvantul reprezentat si a sirului de cuvinte auzit cu o propozitie cu sens; disgrafia – dificultatea scrierii (inclusiv ca miscari coordonate).
Semnele si simptomele dislexiei
Iata de ce este atat de important a observa semnele si simptomele dislexiei si a obtine un diagnostic. In caz contrar, un copil va ajunge sa creada ca este inapoiat si uneori parintii ajung la aceeasi concluzie. Insa adevarul este ca, odata cu luarea anumitor masuri, el va putea invata sa citeasca mult mai usor. Din pacate, dislexia ramane neobservata des pana la inceperea scolii – acasa si la gradinita, adultii pot considera ca cel mic este pur si simplu lent, neinteresat si prea mic pentru a invata cititul.
Odata cu varsta scolara, aceasta problema devine des evidenta, cand copilul nu va fi capabil sa invete impreuna cu colegii de clasa bazele cititului si ale scrisului. Problema cea mai mare este sa nu se confunde aceasta tulburare cu o dezvoltare lenta a copilului sau cu retard mental! Este importanta diagnosticarea cat mai timpurie a dislexiei, altfel copilul va intampina probleme din ce in ce mai dificile.
Odata ce se invata bazele cititului la scoala si in special cand se ajunge in etapa citirii unor texte lungi, dislexia devine mai des vizibila, copilului fiindu-i deosebit de dificil sa recunoasca cuvintele, in special daca sunt insirate multe unul dupa altul si odata citite, sensul propozitiei ramane obscur pentru copil – el si-a depus tot efortul si atentia in recunoasterea fiecarui cuvant, pe rand. Probleme vor exista si la scris si la invatarea limbilor straine.
Semnele si simptomele prime ale dislexiei
Intarzierea vorbirii la copilul mic – spune tarziu primele cuvinte, iar formularea unor propozitii lungi este si mai intarziata;
Intelege dificil sensul unor cuvinte, chiar la varste mari, el foloseste gresit unele cuvinte;
Pronunta cu greu cuvinte complexe;
Invata greoi sau mai deloc sa numeasca culorile, formele, animalele, numerele, literele alfabetului si sa recunoasca o imagine reprezentand-o prin cuvantul asociat (de exemplu, va jucati cu imagini cu animale si desi ii repetati „caine”, „pisica”, „pasare”, „vaca”, el asociaza foarte greu imaginea respectiva cu cuvantul; la fel se va intampla cu numere si litere;
Daca reuseste sa scrie si sa numeasca pe rand fiecare litera, va forma cuvinte – oricat de simple – cu dificultate (cand incercati sa il invatati sa scrie cuvinte, ii va fi greu sa alature literele potrivite ce le formeaza);
Daca reuseste sa citeasca si scrie cuvinte mici si simple, va inversa ordinea literelor; va folosi cuvinte gresite in context sau va pronunta gresit cuvintele;
Nu va intelege cand i se spun propozitii lungi;
Nu va putea sa imparta cuvantul in silabe sau sa recunoasca un cuvant daca il vede silabisit;
Refuza si este stresat, agitat, temator cand incercati sa il invatati sa citeasca sau sa scrie – activitatile acestea ii cer atat efort si esecul ii cauzeaza atata frustrare, incat va refuza, va protesta;
Semnele si simptomele secundare ale dislexiei
Nu va invata in acelasi ritm cu ceilalti copii citirea si scrierea odata intrat la scoala;
Va incerca sa evite aceste activitati;
Va dezvolta extrem de probabil fobie scolara, refuzand sa mearga la scoala, fiind extrem de anxios si frustrat (plange cand e vremea sa mearga la scoala, protesteaza, inventeaza boli; fobia scolara are si semne fizice: tremurat, transpiratie, palpitatii);
Simpla citire a cuvintelor ii va cere un mare efort – veti observa ca ii cere mult timp;
Odata ce poate citi cuvinte de sine statatoare, va avea probleme in citirea propozitiilor lungi – va citi pe rand fiecare cuvant, dar ii va scapa sensul propozitiei; textele ii vor cere un efort si mai mare si mult timp in citire si intelegere;
Odata ce se preda o limba straina, nu va putea sa o invete;
Probleme in memorarea textelor, chiar daca i se citesc sau le citeste de multe ori;
Uneori, miscari necoordonate – in special in folosirea mainilor (tinerea incorecta a stiloului, folosirea ambelor maini nediferentiat, dificultatea scrierii cursive);
Copilul devine din ce in ce mai frustrat daca dislexia ramane nediagnosticata, in special pentru ca profesorii il vor considera inapoiat; frustrarea se va manifesta fie prin comportamente de izolare, retragere, evitare a scolii, fie prin comportamente de revolta, protest; stima sa de sine este distrusa si copilul va creste cu ideea ca este diferit, inferior;
Imediat ce observati asemenea semne si simptome ale dislexiei – acasa, inainte de inceperea scolii sau la varsta scolara, este necesara evaluarea facuta de catre un specialist; apelati la medicul pediatru pentru a va recomanda un psiholog care se ocupa de tulburari de citire. Odata realizata diagnosticarea dislexiei, cu ajutorul unui specialist, copilul va invata tehnici specifice de citire si scriere si uneori va putea chiar sa tina pasul la scoala cu cei de aceeasi varsta – insa aceasta depinde si de cat de timpuriu este observata tulburarea de citire si de cat de grava este aceasta.