Săptămâna 20 de sarcină, cum trebuie să te pregătești

0
1095

Saptamana 20 de sarcinaDespre bebe…

In saptamana 20 de sarcina, bebe masoara cam 18 centimetri si cantareste peste 300 de grame. Peste pielea inca sensibila a micutului, apare un strat protector numit vernix caseosa. Bebe incepe sa exerseze respiratul: pieptul se misca de sus in jos, desi inca plamanii nu pot inspira. Organele sunt complet dezvoltate, in viitoarele saptamani singurele schimbari tinand exclusiv de cresterea sa.

…si viitoarea mamica:

Pe saptamana ce trece, uterul tau mai castiga in dimensiuni si se deplaseaza in sus, iar in saptamana 20 de sarcina, arata deja ca un pepene rotund. Din cauza burticii in crestere, postura ta se schimba si poti avea des dureri de spate. Hormonul relaxina iti pregateste organismul, oferind elasticitate, dar iti si slabeste semnificativ ligamentele si articulatiile. Asadar, mare grija la miscarile bruste si la exercitiile fizice!

Continui sa ai probleme cu arsurile stomacale, balonarile si constipatia, in special daca nu ai grija la regimul alimentar. Respiratia devine din ce in ce mai greoaie. Acestea sunt printre singurele greutati cu care te confrunti in perioada aceasta, insa odata cu trimestrul trei, vei avea inca cateva hopuri de trecut!

Ce sa faci in saptamana 20 de sarcina:

  • Pregateste-te! Nu esti inca aproape de termen, insa ar fi cazul sa faci anumite lucruri de care pana acum nu ai avut timp sau pe care te-ai gandit sa le amani. Este extrem de benefic, dupa cum s-a spus de nenumarate ori, sa cauti un curs prenatal la care sa te inscrii. Printre multele avantaje, poate cel mai important este ca te invata eficient cum sa faci exercitiile de respiratie ce iti vor fi atat de utile in timpul travaliului (dar chiar si acum, pentru relaxare).
  • Curs prenatal saptamana 20Un plan. Parte importanta in a te simti pregatita pentru nastere este sa iti faci un plan detaliat al aspectelor importante. Ti-ai ales maternitatea? Ai stabilit detaliile atat de importante asupra modului in care vei naste (natural: acasa, pe pat sau in apa, sau prin cezariana)? Medicul are o parte importanta in luarea acestei decizii: unele sarcini necesita nasterea prin operatie cezariana, insa in cazul unei sarcini normale, este numai si numai alegerea ta si partenerului de viata! Nu asculta sfaturile tuturor celor care se baga in viata ta si nici prejudecatile lor. Alege ceea ce ti se potriveste si vei fi mai calma, caci ai rezolvat aceasta problema esentiala.
  • Articulatii si ligamente slabite. Atat articulatiile si ligamentele slabite, cat si ameteala cauzata de schimbari de tensiune si dezechilibrul dat de noua postura (greutatea burticii te face sa ai alta pozitie) – toate acestea sunt riscante si te predispun la mici accidente care, insa, pot avea efecte negative asupra bebe-ului! Asadar, ai mare grija la cum te ridici, nu fa miscari bruste, nu te intinde prea energic (poti face usor intinderi de muschi), nu iti arcui spatele prea mult! Cand mergi prea rapid si simti o ameteala, incetineste ritmul si daca ai cum, aseaza-te putin, pentru a te feri de o posibila cazatura. Te poti intreba: bine, dar cum imi fac atunci exercitiile fizice? Nu renunta la acestea: iti asigura rezistenta, un travaliu mai scurt, o recuperare mai rapida dupa nastere si iti ofera energie! Dar ia aminte sa iei inaintea exercitiilor o mica gustare (fructe, cereale) care sa te fereasca de ameteala, sa consumi jumatate de litru de apa, sa eviti exercitiile ce presupun ciocnire, intindere fortata a muschilor, ridicare de greutati. Evita si acele exercitii la care trebuie sa stai pe spate sau pe burta neaparat! Exercitii abdominale de genul sit-up (cand stai pe spate si te ridici cu mainile spre picioare) sau crunches nu sunt recomandate, caci forteaza muschii abdominali prea mult. Ce poti face fara risc: plimbari lungi pe jos, exercitii la bicicleta fixa, inot, gimnastica acvatica, yoga; poti sa iti cumperi si un DVD cu exercitii aerobice speciale pentru gravide: sunt recomandate pentru ca nu forteaza mult, lucreaza toti muschii si nu te costa! Orice tip de exercitiu alegi, oricand te simti ametita, ai vreo durere oricat de mica sau gafai prea intens, ia o pauza!
  • Mancarimi? Te poti cofrunta cu diverse mancarimi ale pielii. De obicei, o compresa rece pe zona cu probleme e eficienta. Pentru a evita mancarimile posibile ale sanilor, pastreaza-i mereu uscati si curati (sterge-i imediat daca secreti colostru si schimba sutienul).
  • Fa-i cunostinta lui bebe cu lumea! Deoarece urechile interne sunt complet formate si auzul bebe-ului s-a perfectionat, el poate auzi si distinge intre vocile din exterior! Asadar, asigura-te ca vocea ta ii este familiara, vorbindu-i des si cantandu-i. Mai mult, lasa-l pe tata sa ii vorbeasca cat mai des: desi i se poate parea ciudat primele dati, caci va vorbi cu burtica ta, asigura-l ca nu e o prostie si ca bebe chiar il aude! Nu tipati si nu folositi un ton ridicat, nu va certati – bebe va aude si se sperie de sunetele ridicate. Le poti lasa si pe alte persoane care vor fi speciale in viata bebe-ului sa ii vorbeasca: bunicii, nasa… Dar pentru ca lui sa ii devina familiare anumite voci, nu lasa prea multi sa ii vorbeasca – numai cei apropiati!
Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.