A cunoaste bine limbi straine este un atu clar, largind orizontul de oportunitati al persoanei – la ce varsta poate copilul sa invete o limba straina? Adultii de astazi au inceput practic tarziu, unii in scoala primara, altii de abia in prima clasa din ciclul gimnazial (clasa a V-a). Se considera acum ceva timp ca invatarea unei alte limbi este o provocare prea dificila pentru copiii mai mici de 10 ani si o suprasolicitare inutila. Se considera ca un copil nu poate invata adecvat o limba straina pana ce nu-si cunoaste la perfectie limba materna, vorbit, citit si scris.
Sa fie adevarat? Astazi, expertii in educatia timpurie ne spun ca un copil este cat se poate de capabil sa invete o limba straina de la varste mici – 3-4 anisori. De fapt, se pare ca este mai avantajos ca cel mic sa inceapa invatarea de la astfel de varste, limba straina „prinzandu-se” usor de el. In orice caz, specialistii ne spun clar ca un copil ar trebui sa invete o limba inainte de varsta de 10-12 ani, caci incepand cu aceasta varsta, noua limba este mai dificil asimilata.
Varsta de 3-4 ani este data ca fiind o perioada adecvata pentru ca un copil sa inceapa invatarea unei limbi straine – ba chiar a doua limbi. Unii specialisti spun ca este bine chiar dinainte, de la 1-2 ani, ca parintii sa-i adreseze si cuvinte in acea limba, copilul invatandu-le (si totusi, altii ii contrazic, argumentand ca este de preferat ca cel mic sa fi achizitionat initial limbajul matern, sa fie capabil sa vorbeasca intai in limba materna).
De ce 3-4 ani este o varsta potrivita la care copilul poate sa invete o limba straina?
Odata ce copilul a achizitionat o parte din limbajul matern si vorbeste fara mare dificultate in limba materna, este o perioada potrivita pentru invatarea unei alte limbi, deoarece, ne arata specialistii, el se bucura de o mare capacitate de achizitionare a limbajului. De fapt, un copil de 4 ani invata mult mai usor decat unul de 12 ani si decat un adult. Daca se invata de timpuriu, atunci abilitatile de vorbire, citire, scriere vor fi la un nivel mult mai inalt decat daca invatarea se face mai tarziu.
Invatarea unei limbi straine la varste atat de mici pare a fi o suprasolicitare inutila pentru copilas – insa acestia de fapt nu depun un efort prea mare in achizitionarea limbajului. Daca este expus unei alte limbi, daca aude des vorbindu-se acea limba, in special daca i se vorbeste in acea limba, el o asimileaza in mod natural.
Parintii se pot intreba cat de buna este ideea ca un copil atat de mic sa invete o limba straina: temerea principala este cea ca micutul va confunda limba materna cu noua limba, nefacand diferentierea intre acestea. Desi se poate intampla ca initial copilul sa se adreseze folosind cuvinte din ambele limbi, nu este motiv de ingrijorare, diferentierea dintre doua limbi facandu-se pe parcurs in mod natural. De altfel, multi copii romani ce cresc in alta tara sunt vorbitori talentati atat de romana, cat si de limba celeilalte tari inca de la inceput, caci ei aud si asimileaza ambele limbaje.
Invatarea timpurie a unei limbi straine ajuta chiar capacitatea de memorare si de intelegere a unui copil mic, spun specialistii. Si desi, intr-adevar, copilul mic nu trebuie solicitat, o singura limba noua nu ii va provoca dificultati (in general).
Cum si unde poate invata copilul o limba straina?
Chiar parintii pot fi primii invatatori ai copilului, ei putand sa i se adreseze si in limba pe care doresc ca micutul sa o invete. Se recomanda, totusi, ca acestia sa inceapa sa vorbeasca intr-o alta limba de abia dupa ce cel mic vorbeste destul de fluent si intelege in mare parte limbajul matern – deci pe la 3-4 ani. Invatarea la aceasta varsta se face preponderent prin vorbire si cantecele in acea limba: ii puteti citi poezioare si canta melodii in limba dorita, pune CD-uri cu desene in acea limba, insa si mai util este sa va adresati copilului in acea limba. Totul trebuie sa ramana un simplu joc – fara „lectii”! Exista diverse materiale potrivite, de la poezii, cantecele si chiar jocuri muzicale ce il invata pe copil alfabetul, numerele, denumirile principale in diverse limbi straine.
La gradinita – astazi, multe gradinitie sunt bilingve, ceea ce inseamna ca practic copilul aude zi de zi o limba straina si este incurajat sa o vorbeasca, ceea ce face invatarea mult mai usoara (chiar si gradinitele ce nu sunt bilingve pot avea ore speciale de limbi si se gasesc cursuri speciale pentru diverse grupe de varsta, incepand in general de la 3 ani). Invatarea la gradinita se va face tot prin joc – singura metoda adecvata la aceste varste – si prin conversatie. Se folosesc cantece, poezii, jocuri, planse, carti colorate, desene animate. La gradinita, achizitionarea unei noi limbi va fi si mai usoara, deoarece exista conversatiile de grup, toti copiii jucandu-se si invatand impreuna.
Totusi, niciodata un copil atat de mic nu trebuie presat si suprasolicitat – desi specialistii spun ca este capabil sa invete chiar doua limbi straine concomitent, este de preferat ca parintii sa aleaga una singura. De asemenea, el nu trebuie presat cu lectii plictisitoare, caci prin metoda predarii si explicarii el nu va invata niciodata la varsta de 4 ani! Jocul, cantecele, poeziile si conversatia sunt singurele metode adecvate pentru invatarea limbii straine la varste mici, singurele metode ce il stimuleaza si ii fac achizitionarea noilor informatii usoara.
La urma urmei, 4 ani este o varsta de care copilul si parintii sai trebuie sa se bucure, fara a isi face deja griji asupra viitorului si a abilitatilor sale! Daca aveti dubii sau daca cel mic pare ca nu prinde noua limba, nu este nimic pierdut: si in timpul scolii primare copilul poate invata fara probleme o limba.