Fara doar si poate, after school-ul, adica “dupa scoala”, este cea mai buna si la indemana alternativa pentru acei parinti care au ba un job stresant si nu pot avea grija de copiii lor, ba considera ca cei mici vor primi o educatie mai buna in cadrul unui colectiv de asemenea natura, supravegheat de oameni cu o pregatire speciala in domeniul psihopedagogic. Mai mult decat atat, intr-un after school, copiii inscrisi isi vor putea face temele pentru a doua zi, indemnati de educatori, vor dormi si vor socializa deopotriva cu alti copii.
De fapt, acesta este unul dintre motivele pentru care unii parinti isi inscriu copiii la after school, indeosebi datorita faptului ca are chiar monotonia unui spatiu institutionalizat, asa cum poate fi scoala. Ba chiar, copiii vor invata sa socializeze intr-o alta maniera, total diferita de cele conventionale si deja nefunctionale, dezvoltandu-si, totodata, si alte aptitudini, cum ar fi pasiunea pentru desen sau pentru activitatile sportive.
Farmecul unui astfel de mediu rezida tocmai in metodele moderne prin care educatorii le aplica pentru a-i determina pe copii sa ia parte la activitati, sa manance sanatos, sa-si faca temele si sa doarma dupa-amiaza. Cat timp parintii sunt la serviciu, copiii lor nu vor sta singuri, ba dimpotriva, isi vor face prieteni de joaca, vor invata lucruri noi, ba chiar, vor memora poezii intr-un mod amuzant si benefic lor. After school-ul este, deci, o alternativa perfecta, atat pentru parinti, cat si pentru copii, cu atat mai mult cu cat acestia au probleme de integrare sociala, cauzele fiind, bineinteles, declansate de monotonia si lipsa de imaginatie a educatorilor din spatiul institutionalizat.
Pe de alta parte, referindu-ne la scoala sau la gradinita ca la spatii institutionalizate, trebuie sa mentionam ca majoritatea after school-urilor sunt parti ale acestor spatii, insa acest fapt nu inseamna ca sunt aceleasi. De pilda, un after school are nevoie de altfel de oameni, cu o pregatire, sa-i spunem asa, mai umana si mai adecvata copiilor, intrucat acesti educatori trebuie sa-i determine pe copii sa-si faca temele, sa manance si sa se joace alaturi de ceilalti copii.
Acest tip de integrare in colectiv se face, desigur, si la gradinita, insa, din nefericire, intotdeauna vor exista cativa copii care nu vor reusi sa se integreze, nefacandu-si, in acelasi timp, niciun prieten de joaca. Ei nu vor putea fi integrati, mai ales datorita faptului ca educatorul trebuie sa se ocupa deja de un numar mult prea mare de copii, in conditiile in care o buna parte din grupele de la gradinita sunt foarte aglomerate.
Avantajele sunt mult mai mari in ceea ce priveste scolarii, intrucat, intr-un after school, acestia isi pot face noi prieteni si revin la jocurile de dinainte, prin care invatau ceva. Spunem jocuri, deoarece stim prea bine ca primii ani de scoala sunt perceputi de copii ca o adevarata corvoada, in special, prin prisma seriozitatii, cateodata, dusa de invatatori pana la extreme. Din pacate, tocmai dorinta acestora de a le oferi noilor elevi un punct de plecare in educatia lor ii determina sa exagereze si sa fie foarte sobri in comportament.
Aceasta metoda este una conventionala care, din fericire, nu generalizeaza, existand si invatatori care nu pun neaparat accent pe sobrietate, ci pe castigarea increderii elevilor. In aceasta maniera, elevii vor putea sa invete fara macar sa le fie teama de invatator, adica vor invata, in mare parte din cazuri, fara macar sa-si dea seama ca o fac, la fel ca si la gradinita.
De asemenea, after school-ul poate fi o punte de legatura ce face posibila trecerea linistita si in conditii favorabile de la gradinita la scoala. Aceasta trecere, mai ales daca este agresiva, adica fara explicatii din partea parintilor si nu numai, poate fi traumatizanta pentru micut. Dar de ce o punte? In primul rand, pentru ca astfel, copiii nu vor mai petrece foarte mult timp acasa, in special dupa scoala, cat sa-si adanceasca dorinta de a nu mai frecventa orele de curs.
Apoi, elevii se vor desprinde usor de parinti si vor incepe sa-si faca noi prieteni, vor fi invatati sa imparta ce au, de pilda, jucariile sau un mar, cu un coleg. Sa ne gandim altfel: putini sunt parintii care reusesc sa-si determine copiii sa nu le fie frica de invatator sau de noile responsabilitati. Apeland la un after school, copilul se va dezvolta altfel si va vedea scoala ca pe un motiv de a ramane in cadrul colectivului in care deja s-a integrat.
Cu toate acestea, parintii nu trebuie sa neglijeze relatia lor cu copiii, ei avand nevoie de aceeasi atentie parentala, ba mai multa. Spre exemplu, cei mici vor dori sa povesteasca ce au facut la after school, sau chiar la scoala. Adultii ii vor asculta cu atentie si le vor pune si intrebari, insa, asa cum si psihologii recomanda, nu este indicat ca micutilor sa li se puna aceeasi intrebare tip in fiecare zi – Ce ai facut azi?
Aceasta intrebare este contraindicata de psihologi, deoarece copilul va intra intr-o oarecare rutina, sau cel putin aceasta va fi impresia si nu va mai raspunde intrebarilor cu acelasi entuziasm. In sfarsit, putem spune ca after school-ul este un spatiu modern, nou aparut, desi acest concept pe care se bazeaza exista de ceva timp, in care, copiii vor invata sa se comporte altfel, rezultatele bune oglindindu-se si-n mediul scolar, dar si-n procesul de educatie.