Noul algoritm de reclame Facebook și toate schimbările aferente au creat o mare zarvă în lumea virtuală. Păzea! Reclame Facebook multiplicate datorită noului algoritm. De parcă nu erau destule pe TV! Sau poate greșesc?
Acum, vă voi asalta și eu…dar cu un scop bun: vă voi explica ce s-a întâmplat exact, de unde a pornit, de ce și care-i toată treaba. Asta, ca să înțelegeți mai bine ce se întâmplă.
Situația stă cam așa:
Anul 2018 a început cu pierderi de peste 2,9 miliarde de dolari pentru fondatorul Facebook Mark Zuckerberg. De ce? Pentru că a anunțat noi modificări la algoritmul de afișare pentru cea mai populară platformă social media din lume, care a ajuns la 2 miliarde de utilizatori anul trecut. Apropos, dacă ar există țara Facebook, ar avea mai mulți locuitori decât India sau China. Ce spui de asta?
A urmat căderea platformei tot în ianuarie, trăgând după ea și Instagram, așa cum am scris în urmă cu câteva zile. Concentrarea leaderilor de piață în online este mare și presiunea în creștere. Să ne amintim că și Google a achiziționat YouTube și schimbă la rândul lui destul de frecvent algoritmul de promovare.
Pentru Facebook ar fi a două modificare majoră care ne arată tot mai clar monetizarea rapidă și ușor forțată a celei mai populare platforme gratuite de socializare. Gratuite? Da, gratuită dacă vrei să ai un cont personal de social media și să vezi postările a doar 3-5 la sută dintre prietenii tăi virtuali. Dar este tot mai evident – încă de la prima schimbare majoră de algoritm din 2011 – că dacă vrei să te vezi pe News Feed – formulă care a înlocuit vechiul Wall unde vedeai postările tuturor prietenilor acum câțiva ani – trebuie să ai pagină de business și să plătești. Este normal, cei de la Facebook vor să câștige. Ani de zile au strâns date despre utilizatori. Acum oferi afacerilor care doresc să se promoveze cea mai bună segmentare din online pentru a ținti cu mare precizie publicul țintă al mesajului lor.
Algoritmul de reclame Facebook – aspecte importante
Algoritmul din 2011 se bazează pe trei parametri principali. Cei de la Facebook susțin însă că există un algoritm care calculează și ține cont de peste 100 000 de parametri:
Afinitatea – scorul de afinitate ține cont de cât de apropiat eșți de alți oameni pe Facebook – grad de rudenie, mesaje private și cât de des comunici. Acest parametru face că fermele de like uri să nu ajute prea mult la creșterea unei pagini. Degeaba ai like de la o persoană fără afinitate cu tine – de undeva din India de exemplu . Acesteia nu i se va afișa nimic din ce postezi pentru că nu este apropiată.
Acțiunea (edge rank, engagement) – nu toate acțiunile sunt la fel de importante pe Facebook. Este normal pentru că dăm like foarte ușor la orice ne place. Totuși distribuim mult mai rar o postare. Așa că un share nu este egal cu un like pentru Facebook ! Ordinea descrescătoare ca importanță este share – comment – like – click
Timpul – în timp postările se “degradează” adică sunt înlăturate din News Feed. Și acest parametru este logic pentru că am vedea tot timpul aceleași postări dacă el nu ar există. Se pare însă că este importantă implicarea (engagement) în primele 40-50 de minute după postare. Dacă în acesta perioada există distribuiri, comentarii sau like uri e de bine. Platforma consideră că este o postare bună și de interes și o arată utilizatorilor și prietenilor tăi cât mai mult.
Deci, ce se întâmplă practic?
Oricum e de știut că postările paginilor cu mai puține like uri – 1500-2000 de like uri – sunt arătate la aproape 30-50 la sută din fani pentru a stimula reclamele plătite. Cu cât like urile cresc că număr se ajunge spre 3-5 la sută expunere.
Așadar, dacă vrei să fii văzut plătești. Filosofia oficială este aceea că Facebook dorește să te țină cât mai mult pe platformă și să îți ofere o relaxare cât mai eficientă . Vede că îți plac pisicuțele și dai like sau share. Apoi îți arată și alte postări cu pisicuțe sau alte animăluțe preferate.
Reclame Facebook: de la socializare la business
Toate aceste schimbări transformă tot mai mult Facebook într-o platforma de business, dintr-una populară și gartuită. Dezvoltarea contului de reclame Business a rafinat foarte mult targetarea publicului. Au fost introduse inclusiv opțiuni de retargeting (promovarea către cei care ți au vizitat deja site ul) sau a descărcării de aplicații și captarea de adrese de email. În ultimele variante de algoritm poți încarcă și cataloage de produse. Deci mergem cât mai mult pe business.
Offf…și cu publicul larg ce facem? Setările reclamelor și algoritmii devin atât de complicate încât micile afaceri sunt nevoite să apeleze la firme care asigura servicii de marketing online, Facebook sau Google. Pentru asta a fost Facebook atât de popualară? Sau vom caută încet încet alternative care vor apărea cu siguranță, că orice produs de substituție.
Ce spune ultimul anunț al lui Zuckerberg – celebrul anunț care l-a costat 2.9 miliarde de dolari și riscă să îl coboare din topul primilor trei cei mai bogați oameni din lume ? Spune că în curând, după luna martie , vor avea prioritate postările grupurilor din care facem parte și a prietenilor apropiați. Cu alte cuvinte, vrei să fii văzut plătește. Mai mult, se va încuraja rămânerea în cadrul platformei Facebook cât mai mult timp (e normal, că să apuci să vezi reclamele plătite ). Vor fi descurajate ieșirile din platforma. Cum se va întâmpla asta? Până la urma cel mai mult promovarea pe Facebook este folosită în prezent pentru a genera un public nișat, de calitate și la costuri rezonabile către site uri din afară Facebook? Adică postezi un link către site-ul tău, îl promovezi și uite așa faci trafic bun pe sit….
Unii spun că noii algoritmi încearcă să ne protejeze de știrile false și de propagarea diverselor rețele, teroriste sau nu – prin rețelele de socializare. Și câte reclame Facebook vom vedea de acum? Pentru că dacă ceva nu mai apare în mod natural, trebuie să plătești. Iar dacă plătești îți cam apar reclamele. Măsuri sunt să mai ascunzi din ele, dar dacă se vor înmulți la greu, ce facem? Stăm mai mult să le blocăm decât să socializăm cu prietenii?
Facebook: există alternativă?
Oricum e clar că nemulțumiri există și poate prea multe condiționări financiare sau de regulament. În acest moment nu s-a dezvoltat un produs similar de substituție suficient de bun pentru a ne muta conturile de socializare. Totuși e sigur că mari companii s-au gândit deja la această oportunitate. O platforma populară care are cel puțin pentru a două oară probleme de popularitate. Reclame Facebook există de mult timp, dar au fost digerabile până nu de mult.
Adevărul e că nu știm dacă am putea trăi fără Facebook…dar platforma devine tot mai mult una de afaceri în competiție cu Google Adwords pentru încasări.
Ar trebui să ne gândim oare la alternative ? Care ar fie ele? Și dacă ar fi ce am face? Ne-am muta conturile de socializare pe alta platformă?
Eu încă nu știu ce să zic. Voi ce părere aveți?
Cât mai rămânem fideli Facebook-ului?
A fost inventat un substitut excelent in locul facebookului. Se numeste lumea reala. In loc sa pui o poza cu haleala si sa astepti like-uri, mai bine iesi in oras cu niste prieteni si astfel mancarea devine reala si likeurile se transforma in activitate sociala tangibila.
Argumente sunt și pro și contra. În oraș ești tu la fel din toate unghiurile, nu vreo prințesă trasă prin inel. Din păcate ne vom trezi cu boala secolului, dubla identitate. Problema nu este de alternativă poate, ci mai degrabă una psihologică. Mergem înainte, cât de rău poaet fi?