Istoria mașinii Dacia trebuie adusă în discuție, din când în când. Doar suntem români. Dacă ai fost șoim al patriei sau dacă ai derulat vreodată o casetă audio cu creionul, sunt mari șanse ca până acum să te fi suit măcar o dată într-o dacie veche. Poate chiar tatăl tău, să fim sinceri, te-a lăsat s-a conduci când încă nu aveai voie. (făcând cu ochiul gen “shhh, rămâne secretul nostru!”)
Cei mai experimentați dintre voi știu cum se trage șocul sau cum se desfundă un jigler, dar oare câți știm cum a venit pe lume scumpa noastră Dacia și care este istoria ei?
Istoria mașinii Dacia: Deci, când și unde a apărut ?
În anul 1968 lua naștere prima noastră Dacie. Mă rog, nu chiar a noastră, ci a tovarășului. Prima Dacia ieșită pe ușa fabricii i-a fost oferită cadou lui Ceaușescu pe 20 august 1968 în localitatea la Colibaşi, Mioveniul de astăzi, căci d’acia vine Dacia. Vine d’acia și nu prea…
Istoria mașinii Dacia: Copilul cui e faimoasa mașină?
… căci se trage din Renault 8. A fost făcută sub licență franceză, în urmă contractului semnat între Charles de Gaulle și de Nicolae Ceaușescu.
Istoria mașinii Dacia: copii, părinți, bunici, străbunici
Primul model Dacia, și anume 1100, avea: radio, încălzire pentru locurile din spate și evident oglinzi laterale… NU. Ceaușescu a considerat că este „Prea luxoasă pentru idioți!”. Astfel, a renunțat la aceste dotări (chiar și la oglinda laterală), devenind astfel o mașină „Perfectă pentru idioți!”.
Un an mai târziu avea să apară un nou model. Limuzina Dacia 1300, căci așa era ea prezentată și asta pe bună dreptate, având dotările unei limuzine în comparație cu modelul 1100 și anume scaune reglabile și accesorii de iluminare.
La scurt timp după lansarea Daciei 1300, industria electronică românească a reușit să producă un aparat radio care putea fi montat pe orice mașină. Odată cu radioul au apărut și două variante noi modelului 1300… 1300 Lux și 1301 SuperLux care mai includeau și alte dotări de lux precum parasolar cu oglindă, torpedou iluminat, brichetă, instalație de spălare a parbrizului.
Dacia 1100 și 1300, găsite pe OLX la 500 și 1000 euro. Poate vă interesează.
De la berlină la break
În anul 1973 se lansa Dacia 1300 în varianta Break, iar 2 ani mai târziu Dacia 1302 Pick-Up… papucul.
1975 – Apare Dacia Estafette (sau D6), prima furgonetă produsă vreodată de Automobile Dacia, fiind o replică a modelului francez cu același nume, Renault Estafette. Aceasta a fost produsă între 1975 și 1978 fiind realizate doar 842 de modele. Cică producția ei a fost oprită pentru că modelul începuse să prindă în rândul hipioților, curent ce nu rezona deloc cu principiile lui Ceaușescu, om de înalta cultură.
În anul 1979 la Brașov avea să se nască ideea de a construi o mășină sport românească adevărată. Legendă spune că totul a plecat de la o caroserie de Dacia 1300 grav avariată. Gheorghe Lihnaci, unul dintre tehnicieni a venit cu o propunere ce ar fi sunat cam așa: “Ce ar fi să renunțăm la portierele spate, să facem un acoperiș mai coborât și să scurtăm mașina cu totul, rigidizând totodată caroseria? Dacă o și lăsăm mai jos, pe arcuri, o să stea pe drum ca pe șine.
Noua mașină urma să poarte numele “Brașovia”, iar după Expoziția Realizărilor Ecomimiei Naționale din ’79 întră producția în serie limitată, denumită de acum simplu “Dacia Sport”
Istoria mașinii Dacia: scurt dialog conjugal ( a se citi cu intonație)
– Așa Nuți, acum că am scos Dacia Sport vorbeam cu tovarășii la fabrică ce urmează să facem să ne depășim normă.
– Gheorghe mai lasă-mă cu Dacia voastră Sport că numai de asta-mi vorbești de 2 ani
– Nuți, eu nu-s ca a lui Costel să-l am pe frati-miu secretar de partid!
– Eh ce să spun. Dacă trimiteai notele alea informative, acum ne permiteam mai multe.
– Nuți! Lasă-mă să vorbesc! Se uită tovarășii la noi!
– Și ziceam de Dacia. Tovarăși că să depășim normă cu 100% în anul 1987 vom lansa modelul Dacia 1320, în 1991 vom lansa Dacia 1325 și-n 1992 alte 2 modele Dacia 1307 și 1309. Eh Nuți? Dar să vedeți tovarăși, mai apoi în 1995, ce întorsătură or să ia lucrurile.
Istoria mașinii Dacia: după 90 și până în zilele noastre
Și într-adevăr așa a fost. În anul 1995 se lansa modelul Dacia Nova, prima mășină de concepție românească 100%.
După privatizarea din 1999, vor urmă modelele SuperNova în 2000, Solenza în 2003 și Logan în 2004.
Odată cu lansarea modelului Logan va înceta fabricarea modelelor Berlină și Break, modele ce au fost produse în fix 1.959.730 de exemplare.
Au urmat după Logan – Sandero, Duster, Lodgy și Dokker pe care evident că le știți.
Voi, ce model de Dacie ați iubit, sau încă iubiți?