Fotografia este o arta in adevaratul sens al cuvantului, iar a fi fotograf inseamna a privi lumea dintr-o alta perspectiva, a-ti pasa de ceea ce sa afla in jurul tau sau si fotografia devine treptat un mod de viata. La inceput de drum, talentul este singurul avantaj pe care toti fotografii il au. Sa fie oare talentul de ajuns? Nicidecum. Atunci cand pasesc cu pasi sfiosi pe calea fotografiei, fiecare fotograf incepator trebuie sa cunoasca anumite tehnici ale fotografiei, iar un ghid pentru fotografii incepatori le va lumina viziunea asupra fotografiei ca stiinta.
Fotograful este o persoana aparte. Este foarte adevarat ca fiecare fotograf, fie el incepator sau avansat, are un talent innascut si un “ochi format”, insa nu este de ajuns deoarece limbajul fotografic trebuie si el stapanit foarte bine pentru a putea evolua. Cunoasterea termenilor de specialitate reprezinta pasul cel mai important pentru otpimizarea fotografiilor. In randurile care urmeaza va vom prezenta cateva dintre regulile de aur ale fotografiei pe care orice fotograf incepator ar trebui sa le respecte pentru ca imaginatia si creativitatea sa sa fie exploatate la cel mai inalt nivel.
Un prim aspect pe care fotografii incepatori ar trebui sa il aiba in vizor este tehnica de compozitie sau, mai bine spus, de fotocompozitie. O fotografie reusita este o fotografie in care elementele sunt perfect cuprinse in cadru. Fotocompozitia poate fi rezumata la cateva principii simple: focalizarea asupra centrului de interes, redarea liniilor si formelor, simplificarea pe cat posibil a imaginii si nu in ultimul rand principiul echilibrului.
Subiectul ales poate fi construit in diferite feluri, insa acest aspect este influentat in primul rand de distanta focala. Foarte multi fotografi incepatori nu stiu sa aprecieze distanta focala si din acest motiv sunt dezamagiti pentru ca rezultatul nu este tocmai cel pe care il asteptau. Distanta focala poate fi schimbata foarte usor utilizand obiectivele, indiferent daca este vorba de un portret sau de un peisaj. Distanta focala reprezinta distanta la care liniile paralele de lumina se unesc in asa-numitul punct de focalizare.
Distanta focala se masoara in milimetri si cu cat aceasta este mai mica, subiectul este mai aproape, perspectiva asupra subiectului fiind in acest fel schimbata. Distanta focala scurta este recomandata in cazul peisajelor, deoarece ofera o cuprindere mai mare a subiectului. Distanta focala “naturala” este de 50 mm, iar subiectele surprinse cu aceasta par cat se poate de veridice, de aceea o astfel de distanta focala este perfecta pentru realizarea unor portrete inedite.
Diafragma are si ea un rol deosebit in realizarea unor compozitii fotografice reusite. Este recomandat ca si fotografii incepatori sa renunte la setarile automate si sa incerce sa isi seteze manual aparatul de fotografiat. Aparatele de tip DSLR prezinta o functie intitulata “prioritate diafragma”. In acest fel se poate controla cantitatea de lumina, astfel incat o diafragma deschisa va permite unei cantitati mai mari de lumina sa cada pe senzor, in timp ce prin inchiderea sa cantitatea de lumina este diminuata.
Pe langa lumina, diafragma afecteaza si profunzimea de camp, astfel incat zonele paralele nivelului de profunzime sunt redate clar. Este de la sine inteles ca setarea diafragmei difera de la un subiect la altul, insa exista o serie de reguli care pot fi respectate indiferent de situatie. De obicei, in cazul portretelor este indicata folosirea unei diafragame deschise (5,6 sau chiar mai deschisa). Focalizarea trebuie sa se faca pe privire, iar fundalul nu va mai conta, avand in vedere ca va deveni neclar. Pe de alta parte, in cazul fotografiei de peisaj se recomanda o deschidere mica.
Lumina este unul dintre cele mai importante aspecte ale fotografiei. Sa fie oare din cauza ca fotografia este strans legata de lumina? Cu siguranta, deoarece insusi numele acestei stiinte deriva din lumina – “photo”. O fotografie reusita este aceea in care iluminarea a fost corecta. Dupa cum am aratat si anterior, relatia dintre diafragma si lumina este una foarte stransa. Dar cum ramane cu sursa de lumina? Ei bine, calitatea luminii este foarte importanta. Pentru fotografierea peisajelor regulile sunt mult mai simple; atunci cand soarele lumineaza subiectul, lumina este foarte puternica, iar in cazul in care soarele este acoperit de nori, lumina va deveni mult mai moale. Acest tip de lumina nu poate fi controlat direct.
Calitatea luminii este direct proportionala cu subiectul pe care fotograful doreste sa il imortalizeze. Dupa cum am spus si anterior, in cazul peisajelor, lumina este naturala si cea mai potrivita este cea de la rasarit si de la apus pentru ca lumina este aproape paralela cu orizontul, fapt pentru care imaginile vor fi calde si placute.
Fotografii foarte reusite pot fi realizate si in zilele mai mohorate. Acestea vor avea o tenta albastruie, rece, cu umbre fine.
Timpul de expunere este si el un element deosebit de important. Luminozitatea este direct proportionala cu timpul de expunere. Timpul de expunere se afla in stransa legatura cu obturatorul, un sistem care controleaza la randul sau luminozitatea.
Modificarea valorii ISO este si ea importanta. O valoare crescuta ISO este potrivita atunci cand lumina nu este suficienta. Cele mai raspandite valori pentru ISO sunt 50, 100, 200, 400, 800, 1600. Ceea ce trebuie sa stie toti fotografii este faptul ca din moment ce sensibilitatea la ISO creste, creste si zgomotul de imagine, adica pixelii de culori gresite care isi fac aparitia de cele mai multe ori in partile intunecate ale fotografiei.
Pentru a evita aparitia zgomotului de imagine este bine ca fotografii sa dezactiveze sistemul automat de reglare la sensibilitatea ISO si sa se opteze pentru o setare manuala a acesteia.
Pe langa aspectele prezentate anterior, orice fotograf incepator ar trebui sa exerseze si sa experimenteze pe cat posibil pentru a-si descoperi propriul stil de fotografie.