Anxietatea este un sentiment rău care afectează adolescenții! – Cum faci față anxietății?

0
76

Anxietatea este la ordinea zilei, este un rău care afectează tot mai mulți oameni, chiar și pe adolescenți. Cel mai important este ca ei să descopere cauza anxietății și să facă ceva pentru a o controla și trata. Mulți adolescenți sunt nervoși în ziua de azi, pentru că se simt anxioși, iar acest sentiment poate dura uneori destul de mult – zile, săptămâni, luni. Pentru unii dintre ei sentimentul de anxietate este chiar o experiență stresantă, nu doar temporară.

Anxietatea a devenit o emoție simțită în mod frecvent de adolescenți, mai ales în ultimii doi ani. Simptomele sunt variate și includ: probleme de concentrare, nervozitate, dureri de cap, respirație rapidă, transpirație intensă, creșterea ritmului cardiac, tulburări de stomac, amețeală, deficit de somn, slăbiciune și oboseală. Când persistă mai mult timp, anxietatea se transformă într-o tulburare de anxietate. Cum poate fi depășită anxietatea?

Navigare rapidă în articol:

  1. Ai grijă de sănătatea organismului
  2. Exerciții de respirație
  3. Activități calmante

1. Ai grijă de sănătatea organismului

Asta înseamnă să ai o alimentație sănătoasă, să dormi bine și să faci mișcare.

Există alimente sănătoase (ce conțin vitamine B, fosfor, magneziu, acizi grași) prin care se pot obține beneficii pentru organism:

  • Se poate ameliora anxietatea și depresia
  • Se pot reduce stările de iritabilitate și nervozitate
  • Se elimină stresul
  • Se echilibrează treptat și în mod natural sistemul nervos.

Dintre acestea fac parte:

  • Legumele verzi care sunt benefice pentru sistemul nervos
  • Fulgii de ovăz care cresc nivelul de energie (au vitamine, minerale, fibre, proteine) și combat anxietatea și în general tulburările nervoase
  • Nucile au efect antidepresiv, conțin acizi grași ce stimulează secreția de serotonină, deci astfel pot calma stările de nervi și anxietatea; nucile au vitamine B care oferă beneficii sistemului nervos
  • Semințele de floarea-soarelui bogate în nutrienți
  • Lintea – care este o sursă de vitamine B, proteine, magneziu și fibre vegetale
  • Busuiocul este bun pentru sistemul nervos
  • Ceaiurile de plante medicinale au efect calmant
  • Fructele – precum banane (au potasiu și vitamine B), căpșuni, ananas, mere, lâmâi îmbunătățesc starea de spirit
  • Drojdia de bere are vitamine din grupul B, magneziu, sulf, fosfor, calciu și zinc, astfel ajută în combaterea anxietății și a stresului.

Somnul și anxietatea

Anxietatea este asociată și cu problemele de somn. Adolescenții care nu au un program de somn, sau care se culcă foarte târziu noaptea (stau pe calculator), pot avea stări de anxietate exacerbate.

Anxietatea ce apare din cauza situațiilor stresante din viața de zi cu zi poate fi agravată de tulburările de somn. Psihologii spun că anxietatea pe timp de noapte poate duce la insomnie.

Adolescenții cu tulburări de anxietate tind să aibă probleme cu somnul. Dacă au stări de îngrijorare, gânduri negative, frici, adesea adorm cu greutate și dimineața sunt obosiți. Anxietatea duce la fragmentarea somnului și deci calitatea acestuia scade. Se spune că au o stare de hiperexcitare mintală, care este însoțiță și de anxietate.

Cercetătorii spun că adolescenții predispuși la anxietate sunt mai sensibili la efectele deficitului de somn. În opinia lor, asta le poate afecta sănătatea emoțională, starea de spirit sau dispoziția.

De asemenea, depresia afectează calitatea somnului și asta duce în timp la probleme de sănătate mintală.

Citește și:  Părinți: nu-i transmiteți copilului anxietatea voastră legată de primul an de școală!

Pentru a avea un somn de calitate se recomandă:

  • Să se elimine sursele ce pot tulbura somnul (în dormitor să nu fie TV, laptop, smatphone, alte gadget-uri)
  • Să se respecte un program de somn
  • Patul să fie cât mai confortabil și camera aerisită.

Sportul combate anxietatea

Există medicamente anti-anxietate care sunt folosite de unii oameni care au această afecțiune. Totuși nu este neapărat nevoie de a lua astfel de medicamente, dacă se face mișcare zilnic, sport, exerciții fizice.

Anxietatea poate fi controlată, ameliorată prin mișcare.

În primul rând prin sport scapi de stres. Anxietatea este un sentiment rău, de frică și nesiguranță, care cumva este accentuat de stres. Prin urmare, eliminarea stresului este importantă pentru îmbunătățirea stării de sănătate.

Cercetătorii recomandă sportul în tratamentul anxietății, pentru că astfel se reduc efectele acestei afecțiuni. Prin sport se stimulează eliberarea de endorfine în organism, iar acestea induc acea stare de bine. Potrivit cercetătorilor, oamenii care suferă de anxietate au nevoie de minim 10 săptămâni de exerciții fizice pentru a se convinge de efectele acestora în tratamentul afecțiunii.

În concluzie, practicarea unui sport va avea un impact benefic asupra oamenilor care suferă de anxietate. Prin sport sau exerciții fizice se obțin și alte avantaje:

  • Se crește stima de sine, încrederea în forțele proprii
  • Se îmbunătățește condiția fizică
  • Se menține sănătatea fizică și psihică.

2. Exerciții de respirație

Există exerciții de respirație prin care adolescenții pot combate anxietatea, pot elimina tensiunea acumulată, stresul, își pot calma stările de nervi. Iată ce spun psihologii despre respirație:

  • Este important ca oamenii să se concentreze pe ritmul respirației pentru a se calma
  • Respirația trebuie să fie completă.

Se procedează astfel:

  • Trebuie inspirat pe nas, numărând până la 4
  • Apoi faci o pauză numărând până la 4
  • Și expiri pe gură, numărând până la 4, scoțând un șuierat
  • Apoi iar faci o pauză numărând până la 4.

Acest exercițiu se repetă de 10 ori și ajută la stabilizarea emoțională.

3. Activități calmante

Prin diferite activități fizice și de relaxare se poate genera o stare de bine. Adolescenții care au stări de anxietate pot face anumite activități – plimbări în natură, în aer liber, vacanțe, sporturi, etc. Ei își pot ameliora astfel stresul, își pot controla emoțiile negative (nervozitatea, furia) și își pot îmbunătăți calitatea somnului.

Iată câteva activități recomandate de specialiști, pentru a elimina tulburările de anxietate:

  • Înotul zilnic ajută la arderea caloriilor și tratamentul anxietății
  • Mersul pe jos zilnic, plimbarea, urcatul scărilor
  • Exercițiile aerobice timp de jumătate de oră, zilnic
  • Ciclismul, jocurile cu mingea au efecte benefice asupra sănătății
  • Practicarea unor hobby-uri și altele.

De asemenea, adolescenții ar putea învăța anumite tehnici cognitive – prin citirea unor cărți – prin care își pot schimba gândurile. Ei pot astfel renunța la gândurile negative care le accentuează anxietatea.

Meditația este o tehnică prin care se poate lupta contra anxietății. Ea ajută la scăderea nivelului hormonilor de stres și la controlarea gândurilor.

Joaca cu un animal de companie – cum este un câine – este de asemenea o modalitate excelentă prin care oamenii se pot calma și relaxa. Acest lucru ajută la eliberarea de oxitocină, care are efect calmant.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.