Șoferii care vor să aplice pentru programele Rabla Clasic sau Rabla Plus pot depune dosarele de finanțare până pe data de 25 noiembrie 2022. La aceste programe pot aplica persoane fizice, persoane juridice și instituții publice. Înscrierile încep pe data de 30 septembrie 2022. Statul a alocat pentru aceste programe suma de peste 350.000 milioane lei pentru cei care doresc să-și achiziționeze o mașină nouă.
Navigare rapidă în articol:
- Achiziția unui autoturism nou
- Programul Rabla Clasic și Rabla Plus 2022
- Noi anchete de trafic pentru șoferi
1. Achiziția unui autoturism nou
În 2022, șoferii pot cumpăra ce mașini mai sunt în stoc, sau pot aștepta mai multe luni de zile pentru o mașină pe care și-o doresc. Acest an nu vine chiar cu vești bune pentru șoferi. La unele mărci de mașini timpul de livrare este foarte îndelungat, el poate depăși chiar și 12 luni de zile. Între timp apare dezavantajul că ar putea crește prețurile.
Criza semiconductorilor – lipsa de cipuri pentru mașini
Un factor care provoacă întârzirile cu livrările de autovehicule este criza semiconductorilor, ce a apărut din cauza pandemiei de COVID-19. Producătorii de mașini au anticipat scăderea mare a cererii de mașini noi din cauza pandemiei, astfel au anulat mare parte din comenzile de piese, de componente precum cipurile și astfel s-a ajuns în prezent ca cererea să depășească oferta.
După cum spun producătorii, mașinile moderne folosesc foarte multe semiconductoare, ele au peste 1.000 de cipuri care sunt foarte importante pentru acestea. Nu doar mașinile ci și camioanele au nevoie de astfel de componente cu cipuri semiconductoare, pentru o serie de funcții de siguranță auto care sunt de înaltă tehnologie.
În prezent nu se știe cât va mai dura penuria de cipuri semiconductoare, care a făcut fabricile să nu mai lucreze ca în alți ani. Cererea mare și oferta scăzută au dus la creșterea prețurilor cu 20-25% comparativ cu anul trecut și a timpului de așteptare.
Producătorii au spus că poate dura 1-2 ani până ce producția de cipuri va satisface cererea. Ei și-au extins capacitatea de producție pentru următoarea perioadă, însă va dura ceva timp până ce furnizarea de cipuri să se stabilizeze. Ei speră ca spre finalul anului 2023 acest lucru să se realizeze.
Alte cauze ale acestor întârzieri sunt și închiderile forțate din China și războiul.
Termenul de livrare al mașinilor
În ziua de azi, cumpărarea unei mașini este o investiție mare. Experții sfătuiesc pe șoferi să fie atenți la ce fel de model de mașină cumpără și să aleagă o companie în care pot avea încredere.
Șoferii se plâng de faptul că reprezentanții auto îi tot amână cu mașinile și nu le dau un termen clar de livrare. Unii au dat deja avansul de câteva luni de zile și tot așteaptă mașinile pe care și le-au dorit și care sunt și foarte scumpe, unele depășesc și 20.000 de euro.
Acum termenul de așteptare a livrării unei mașini noi este de 3-4 ori mai mare. Dacă în 2021 o mașină era livrată în cel mult 4 luni, acum poate întârzia și un an de zile. Unele mașini electrice sunt livrate în termen de 3-4 luni, altele ajung să fie livrate chiar în termen de 12-18 luni.
Șoferii care optează pentru mașini autohtone, precum Dacia, vor aștepta mai puțin. Dacia și Ford au anunțat că vor livra până la sfârșitul anului 2022 peste 500.000 de vehicule.
2. Programul Rabla Clasic și Rabla Plus 2022
Cine se încrie în programul Rabla anul acestea, are avantaje mari, în sensul că primește tichete în valoare de 6.000 și 9.000 lei pentru mașinile casate, la care se mai adaugă și eco-bonusuri cuprinse între 1.500 și 3.000 lei, după cum urmează:
Programul Rabla Clasic 2022
Prin acest program se oferă:
- Un tichet de 6.000 lei pentru o mașină casată
- Un tichet de 9.000 lei pentru 2 mașini vechi casate.
Condiția este achiziția unei noi mașini, care are noxe emise de max 160g CO2/km în regim WLTP.
În anumite condiții, programul Rabla oferă și eco-bonusuri suplimentare:
- De 1.500 lei pentru casarea unei mașini mai vechi de 15 ani ce are norma de poluare cel puțin Euro 3, sau pentru cumpărarea unei mașini noi cu sistem GPL/GNC, ori pentru cumpărarea unei mașini noi cu emisii CO2 mai mici de 120 g CO2/km și regimul WLTP
- De 3.000 lei pentru achiziția unei mașini noi hibrid.
Programul Rabla Plus 2022
În unele cazuri, programul Rabla Plus oferă și eco-tichete la o mașină 100% electrică, sau pentru o mașină hibrid Plug-in:
- De 2.600 lei la casarea unei mașini mai vechi și cumpărarea unei mașini noi cu hibrid Plung-in și emisii de 80 g CO2/km în regimul WLTP
- De 29.000 lei la casarea a 2 mașini vechi și cumpărarea unei mașini noi hibrid Plug-in cu emisia de 78 g CO2/km în regimul WTLP
- De 51.000 lei la cumpărarea unei mașini 100% electrice și casarea unei mașini vechi, dar care să nu depășească 50% din valoarea masinii noi
- De 54.000 lei la cumpărarea unei mașini 100% electrice și casarea a 2 mașini vechi, dar care să nu depășească 50% din valoarea masinii noi.
În acest program se dă și un eco-bonus de vechime, care este de 1.500 lei, care se acordă în funcție de vechimea mașinii și norma de poluare. Asta înseamnă că eco-bonusul de casare este pentru o mașină uzată care este mai veche de 15 ani și are normă de poluare cel puțin Euro 3.
Poți afla mai multe detalii despre Rabla Clasic și Rabla Plus pe site-ul dacia.ro.
3. Noi anchete de trafic pentru șoferi
În țara noastră, o dată la 5 ani se fac anchete de trafic, precum este și chestionarea șoferilor cu privire la următoarele aspecte:
- Locul de unde vin și unde se duc
- Care este scopul călătoriei
- Câți pasageri au în mașini
- Ce fel de marfă transportă în mașină și altele.
Echipajele de poliție rutieră și angajați ai Direcției Regionale de Drumuri și Poduri îi opresc șoferii și îi interoghează în anumite zone, pe benzi închise circulației pe lungimi de 100-150 m. Aceștia răspund doar dacă vor, ancheta nu este obligatorie. O zonă în care se fac astfel de anchete este de exemplu pe șoseaua ocolitoare a municipiului Brașov. În general astfel de opriri și anchete se fac în zonele cele mai aglomerate ale traficului rutier.