Ministrul de Interne, Marcel Vela, a afirmat într-o conferință de presă, susținută în data de 10 iulie 2020, la sediul MAI, că semnează un ordin, prin care se vor aplica măsuri privind simplificarea procedurii de înmatriculare și introducerea unor operațiuni digitale, privind radierea și obținerea autorizației de circulație. În cele ce urmează vom explica aceste noi reglementări care îi vizează pe participanții la trafic din România.
Navigare rapidă în articol:
- Procedura de înmatriculare a vehiculelor
- Operațiuni digitale făcute de proprietarul autovehiculului
- Recomandări pentru schimbarea anvelopelor
Procedura de înmatriculare a vehiculelor
Procedura de înmatriculare a vehiculelor a fost simplificată destul de mult, iar șoferii au motive de bucurie. Mulți dintre aceștia vor putea evita de acum cozile pentru înmatricularea mașinilor.
Potrivit celor declarate de ministru: „Cetățenii nu se vor mai prezenta la sediile serviciilor de înmatriculări auto, pentru că el va semna un ordin, conform căruia, înmatricularea vehiculelor va fi realizată într-un mod eficient.”
Vela s-a referit la toți dealerii de mașini, amintind și de cei mai mari producători, respectiv Dacia Renault și Ford, care „au posibilitatea de a înmatricula direct autoturismele noilor proprietari, printr-un singur document pe care cumpărătorul îl face cu vânzătorul.”
Cetățenii care vor să obțină permisul și înmatricularea vehiculelor, nu mai trebuie să vină la sediile acestor servicii, mai ales dacă stau la distanțe mari de reședința de județ. Se va trece la descentralizarea acestor servicii și la simplificarea procedurilor. Vor fi înființate puncte de lucru în județ pentru înmatriculări auto și permise.
Operațiuni digitale făcute de proprietarul autovehiculului
Ministrul de interne a vorbit la conferința de presă de la sediul MAI și despre introducerea unor operațiuni digitale, care se vor realiza direct de către proprietarul autovehiculului:
- Radierea sau scoaterea din circulație a autovehiculului
- Obținerea autorizației provizorie de circulație
- Obținerea unui duplicat al actului de înmatriculare.
Cetățenii nu vor mai avea „bătăi de cap” dacă doresc scoaterea din circulație a autovehiculului, mai ales dacă au toate actele în regulă. Ei nu vor mai pierde mult timp, pentru că operațiunile vor fi digitale în cadrul acestei proceduri de radiere. Se va face și radierea fiscală și radierea din circulație. Ambele sunt obligatorii, ca și până acum. Întâi se realizează radierea fiscală, iar după obținerea actelor, se parcurge și etapa a doua de radiere.
Ministrul Marcel Vela a spus și despre „Autorizația de circulație pentru probe care va fi obținută de producătorii autohtoni, pentru noile autovehicule, pe care aceștia le vor produce în viitor”.
3. Recomandări pentru schimbarea anvelopelor
Specialiștii Pirelli le recomandă șoferilor să facă anumite verificări la mașină, mai ales după ce numeroase autovehicule au rămas multă vreme imobilizate pe parcursul stării de urgență.
Controlul vizual al anvelopelor
Primul sfat se referă la controlul vizual al anvelopelor care sunt montate la mașină, pentru a observa dacă acestea nu prezintă deformări vizibile sau alte semne de îmbătrânire.
Specialiștii ne spun că, pe lângă calitatea pneurilor, menținerea distanței față de ceilalți participanți la trafic este un element cheie al siguranței rutiere. Șoferii sunt obligați să păstreze o distanță sigură față de autovehiculul din față pentru a preveni, pe cât posibil, situațiile periculoase, însă mulți ignoră această indicație.
Verificarea presiunii corecte la anvelope
Al doilea sfat este să se facă verificarea presiunii corecte la anvelope, dar și a roții de rezervă. Verificarea trebuie să se realizeze cu precizie, la toate anvelopele montate pe mașină.
Dacă presiunea este scăzută, crește riscul de deteriorare a pereților laterali ai anvelopelor. De exemplu, un șofer care traversează o bordură și are cauciucurile cu presiunea scăzută, poate observa apoi că la anvelope au apărut anumite semne pe margine, care indică deteriorarea lor.
Dacă presiunea este prea mică, anvelopa se îndoaie mai mult decât ar trebui, iar asta îi poate produce defecte atunci când trece peste denivelări. În cazul în care anvelopele s-au deteriorat, nu se recomandă repararea, ci înlocuirea lor, din motive de siguranță.
Recomandat este să se verifice presiunea la anvelope o dată la trei săptămâni. Dacă se respectă presiunea corectă, se poate prelungi durata de viață a anvelopelor. Unii producători au spus că: „Durata de viață a anvelopei poate fi scurtată cu 50%, dacă presiunea este mai mică cu 20% decât ar fi normal.”
Verificarea uzurii
Al treilea sfat pentru șoferi este verificarea uzurii care se realizează prin indicatorii de uzură de pe banda de rulare a cauciucurilor. Este vorba despre proeminențele de cauciuc, care au înălțimea de 1,6 mm și care apar în șanțurile de pe profilul anvelopelor. Dacă anvelopa este la limita de uzură maximă, va avea înălțimea martorului de uzură la același nivel, cu cel al benzii de rulare.
Verificarea uzurii anvelopei se poate face și cu o monedă. Mărimea profilului poate fi verificată de către orice șofer, fără să fie nevoie de intervenția specialiștilor.
Schimbarea anvelopelor de vară și iarnă
Mulți șoferi își echipează mașinile cu cauciucuri de iarnă doar pentru a scăpa de eventualele amenzi, fără să conștientizeze diferențele între diversele tipuri de anvelope. De aceea, se întâmpla ca unii dintre participanți la trafic să conducă și vara cu roți de iarnă.
Cauciucurile de vară nu au aderență bună când temperatura scade sub 7 grade și anvelopele de iarnă încep să-și piardă din eficiență atunci când temperatura depășește aceeași valoare. Problemele cele mai mari apar, de regulă, iarna, din cauza intemperiilor.