Durerile abdominale în timpul sarcinii, care sunt cauzele și când să te îngrijorezi?

0
7472
Sarcina, Foto: benhvienthucuc.vn
Sarcina, Foto: benhvienthucuc.vn

Durerile abdominale in timpul sarcinii sunt o neplacere extrem de frecventa in randul viitoarelor mamici. Deseori, aceste dureri sunt normale, fiind cauzate de mici probleme ce vin odata cu sarcina; insa in alte situatii, anumite dureri abdominale persistente ne pot indica existenta unor probleme grave in evolutia sarcinii. Aflati mai multe!

Durerile abdominale in timpul sarcinii – cauzele comune:

  • Balonarea excesiva in timpul sarcinii este o prima cauza a disconforturilor prin care trec cele mai multe viitoare mamici. Secretia de progesteron face ca tractul intestinal sa functioneze mai greoi si digestia sa se faca mai lent, ceea ce provoaca senzatia de balonare si gaze. Odata cu balonarea vin si crampele neplacute. O cale de a diminua aceasta neplacere este evitarea consumarii frecvente a acelor alimente care cauzeaza gaze: fasole, varza, conopida, brocoli, porumb, dar si miscarea fizica.
  • Durere a ligamentului rotund. Cand experimentati dureri pelviene ascutite de durata scurta sau mai lungi si surde, de obicei in zona inferioara a abdomenului, intr-o parte sau in ambele, poate fi vorba despre durerile de ligament rotund, o neplacere comuna si fara risc; ligamentul ce sustine uterul ce creste in greutate este solicitat si se intinde. Vorbiti cu medicul si incercati sa dormiti nu pe spate, ci pe partea stanga, cu genunchii ridicati putin spre burtica si cu o perna sub burta.
  • Arsuri la stomac. Atat timp cat experimentati arsuri moderate la stomac, acestea nu implica o problema pentru sarcina. De fapt, se pare ca o veche poveste este adevarata: viitoarele mamici ce se confrunta cu arsuri moderate au sanse crescute sa nasca un bebe cu par pe cap! Arsurile sunt cauzate de hormonii secretati in timpul sarcinii si pot fi ameliorate prin grija la alimentatie.
  • Constipatia este una dintre cauzele comune ale durerilor abdominale in timpul sarcinii. Digestia lenta si presiunea exercitata de uter provoaca aceasta neplacere, ce poate fi diminuata prin miscare fizica, prin hidratare si consum ridicat de fructe, legume, zarzavaturi cand va confruntati cu aceasta problema.
  • Contractiile Braxton-Hicks. Cu cat sarcina se apropie de termen, viitoarea mamica poate experimenta contractii usoare ale uterului – desi primele dati cand apar, ele nu par chiar atat de „usoare” si pot fi chiar dureroase. Acestea sunt contractiile Braxton-Hicks, ce nu indica travaliul autentic. Uneori, femeia insarcinata poate experimenta contractii Braxton-Hicks chiar din trimestrul doi al sarcinii. Contractiile sunt mai usoare decat cele autentice (desi o femeie aflata la prima sarcina nu are de unde sa stie asta). Ele se deosebesc insa de contractiile autentice deoarece nu sunt regulate si nu cresc in intensitate, spre deosebire de cele ce arata declansarea travaliului. Se manifesta des ca niste crampe menstruale si se simt in fata, in timp ce cele autentice incep in general din spate. Se diminueaza neplacerea daca va odihniti, caci contractiile Braxton-Hicks nu dureaza prea mult. Totusi, oricand durerea este intensa sau nu sunteti sigura, este recomandat sa va prezentati la spital – precautia inainte de toate!
  • Alte cauze pentru durerile abdominale in timpul sarcinii pot fi legate de un virus stomacal, intoleranta alimentara, pietre la rinichi – oricand nu stiti care ar putea fi cauza si durerea sau disconfortul persista, consultati-va cu medicul.

Durerile abdominale in timpul sarcinii – riscuri severe:Durerile-abdominale-in-timpul-sarcinii-300x267.jpg

Desi in general durerile abdominale in timpul sarcinii sunt un simptom comun si au cauze lipsite de risc, uneori, pot fi un semn al unei probleme serioase. Oricand durerile abdominale se combina cu alte simptome precum sangerari, ameteli, epuizare, greturi intense, febra, scurgeri vaginale abundente si modificate, disconfort la urinare – sunati medicul. La fel atunci cand durerea este intensa si nu se amelioreaza odata cu odihna la pat.

Citește și:  Află cum starea emoțională a viitoarei mămici afectează sarcina și ce emoții pot apărea

Crampe si dureri intense pot indica existenta unei probleme in evolutia sarcinii precum:

  • Infectii ale tractului urinar. Durerile abdominale in zona inferioara, acompaniate de disconfort la urinare, mancarime sau arsuri, nevoia frecventa de a urina chiar daca vezica nu e plina, pot indica o infectie a tractului urinar ce necesita tratament, altfel se poate extinde la rinichi si in sange, aducand cu sine riscuri serioase in sarcina.
  • Pierderea sarcinii. Dureri foarte intense, in abdomen si in spate, asemanatoare crampelor menstruale, dar mai intense si acompaniate cu sangerari vaginale in primul trimestru al sarcinii pot fi un semn al pierderii sarcinii. Daca durerea este constanta si nu se amelioreaza deloc, sunati medicul.
  • Travaliu prematur. Declansarea travaliului prematur este anuntata in primul rand de crampe ascutite. Crampele ascutite, insuportabile si persistente pot fi semn al declansarii premature a travaliului, alte indicii fiind: schimbari in scurgerile vaginale, sangerari vaginale, presiune crescuta in zona pelviana, mai mult de 4-5 contractii intr-o ora.

Durerile abdominale in timpul sarcinii – masuri:

Totusi, dupa cum s-a mentionat, durerile abdominale sunt de cele mai multe ori inofensive, fara risc in sarcina – ceea ce nu inseamna ca nu sunt si deosebit de neplacute! Iata ce puteti incerca pentru a le ameliora:

  • Miscare fizica. Plimbarile pe jos si exercitii usoare de gimnastica (inclusiv pe mingea de gravida) sunt un aliat bun impotriva gazelor si a constipatiei. Evitati sedentarismul si nu stati in aceeasi pozitie multa vreme. Desi miscarea este cat se poate de benefica in timpul sarcinii, aveti totusi grija la miscarile subite – cand va ridicati, cand va intoarceti, cand va aplecati brusc – acestea pot cauza durerea de ligament rotund. Cand efectuati exercitiile fizice, evitati aceste miscari bruste si evitati pe tot parcurscul sarcinii sa ridicati greutati si sa va aplecati brusc. Cand apare o durere in timpul exercitiilor fizice regulate, opriti-va si odihniti-va.
  • Hidratare. Beti suficiente lichide – deshidratarea cauzeaza neplaceri diverse. Feriti-va de bauturi acidulate si de cofeina.
  • Alimentatie. Nu consumati des alimente ce cauzeaza balonare (vezi mai sus), iar daca sunteti constipata, consumati cat mai multe fructe, legume si mai putine fainoase (paste, paine alba, produse de patiserie), carne (combinati carnea cu legume), deserturi. Evitati pe cat posibil alimentele foarte sarate sau picante.
  • Bai calde. O baie calda si relaxanta are efect de ameliorare a oricaror dureri ce nu sunt cauzate de probleme grave. Nu faceti bai fierbinti! Si o compresa calduta, nu fierbinte, asezata pe burtica poate fi de ajutor.
  • Odihniti-va. Atat contractiile Braxton-Hicks, cat si crampele stomacale trec daca va intindeti o vreme pe partea stanga, cu picioarele indoite spre burtica. Incercati sa nu dormiti pe spate si in nici un caz pe burta.
  • Daca crampele nu se amelioreaza prin odihna cateva ore, daca nici o baie calda nu are vreun efect, incercati o plimbare scurta pe jos – daca sunt insa persistente si la fel de intense, consultati-va cu medicul. Oricand observati un alt simptom neobisnuit alaturi de durerile abdominale, sunati medicul.
Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.