Nevoia de meditatii a copiilor nostri, in conditiile sistemul de invatamant actual, este in continua crestere, aceasta metoda educationala aditionala reprezentand de cele mai multe ori garantia reusitei la examene. Au trecut timpurile in care doar copiii foarte slab pregatiti, in prag de corigenta, se pregateau in privat pentru a putea promova clasa. Astazi, pregatirea in particular a devenit o practica la nivel national; aproape toti elevii, indiferent de performantele lor scolare, de la cei mai slab pregatiti si pana la cei mai buni copii, indiferent de varsta, primesc ajutor in pregatirea lor scolara prin meditatii.
Aceasta practita este unanim acceptata de catre toti cei implicati in procesul de invatamant, incepand cu autoritatile Ministerului Invatamantului si terminand cu parintiii si elevii. Este o metoda reciproc avantajoasa, profesorii reusesc sa isi rotunjeasca veniturile lunare, iar elevii primesc acel plus de atentie, preocupare si informatii de care au nevoie pentru a putea asimila intr-o maniera cat mai facila programa scolara.
Exista si dezavantaje, unul dintre ele ar fi aspectul financiar, banii pe care parintii trebuie sa ii scoata din buzunar pentru a completa educatia copiilor lor. Un altul ar fi efortul depus de copil, al carui timp liber este restrictionat, fiind nevoit sa petreaca mai mult facand lectii.
Cand este nevoie sa aplelam la meditatii pentru a veni in ajutorul copilului nostru?
Una din situatii ar fi atunci cand observam ca performantele sale scolare scad, atunci cand ni se comunica de catre profesor sau copil ca intampina dificultati in asimilarea informatiilor predate la scoala. In acest caz pregatirea in privat trebuie sa se desfasoare conform programei scolare predate la scoala; meditatorul, daca este posibil, sa aplice in timpul lectiilor aceleasi metode de predare si sistematizare a materiei ca profesorul de la clasa, pentru a da o nota de unitate informatiei pe care copilul o primeste.
Abordarea unor tehnici diferite nu face decat sa debusoleze elevul, creand un sentiment de nesiguranta ori de cate ori se confrunta cu o evaluare; copilul se afla in acest caz in dilema, nestiind ce metoda de abordare a subiectului sa aplice, cea a profesorului de la clasa sau a profesorului privat.
A doua situatie este atunci cand este nevoie de meditatii pentru a completa cunostintele primite de elev la scoala, cu informatii suplimentare, necuprinse in programna scolara, dar prevazute de programa de admitere a unor institutii de invatamant. In acest caz abordarea este diferita de prima situatie, in sarcina meditatorului cazand responsabilitatea exclusiva a felului in care copilul asimileaza informatia. Metoda de lucru va fi cea care se potriveste cel mai bine cu personalitatea si abilitatile copilului, scopul urmarit fiind acela de a reusi la examenul de admitere la liceu sau la facultate.
In ambele situatii este esential ca intre copil si meditator sa existe o comunicare deplina, fiecare dintre cei doi sa se simta confortabil unul in prezenta celuilalt; cheia reusitei este increderea in capacitatile copilului si incurajarea continua a acestuia pentru a a perfoma. Parintele trebuie mentinut la curent cu evolutia copilului, astfel incat procesul de pregatire a copilului inceput la scoala, consolidat la meditatii, sa continuie acasa, sub atenta supraveghere a parintelui.
Cum alegem meditatorul potrivit?
Una dintre optiuni ar fi profesorul de la clasa; aceasta alegere ne-o bazam pe dorinta copilului de a studia in privat cu acel profesor si pe recomandarile pe care le putem obtine de la parintii aflati intr-o situatie similara. In cazul acestei optiuni se recomanda prudenta in comunicarea de catre copil a informatiilor legate de noua coloborare care exista intre el si profesorul de la clasa; in acest fel se evita discutiile de tot felul legate de modul in care copilul este evaluat in clasa, intr-o maniera subiectiva sau obiectiva de catre profesorul care ii acorda meditatii in privat.
A doua varianta ar fi alegerea unui meditator care nu preda la clasa in care se afla copilul; pentru a gasi persoana potrivita puteti apela la cunostinte sau accesati site-urile de profil care va ofera o varietate de oferte. Indiferent de metoda pe care o folositi pentru gasirea meditatorul potrivit, aveti in minte un singur aspect, cel mai important de altfel, dorinta copilului si felul in care acesta se simte in prezenta persoanei alese, cat de mult reuseste sa comunice cu aceasta si cat de bine intelege notiunile explicate.
Daca vi se recomanda un profesor despre care vi se spune ca a facut minuni cu pregatirea altor elevi, asta nu trebuie neaparat sa insemne ca este si persoana potrivita pentru copilul dumneavoastra. In absenta comnicarii si increderii dintre mediator si copil, acest demers este un esec.
Care este perioada de meditatii recomandata?
Nu exista o regula, fiecare caz este special, totul depinde de ceea ce se urmareste prin lectiile private. In cazul pregatirii pentru promovarea unui examen important, perioada de pregatire ar trebui sa inceapa cu cel putin 8-9 luni inainte, pentru a se putea acoperi intreaga materie si asimilarea acesteia sa fie esalonata; in acest fel copilul nu se aglomereaza inainte de examen si are sufiecient timp pentru a aprofunda si repeta materia invatata.
Daca se urmareste imbunatatirea performantelor scolare, pregatirea se va face pana in momentul in care copilul incepe sa se descurce fara ajutorul meditatorului; nu se recomanda acordarea de meditatii de termen foarte lung, ani de zile, asa cum procedeaza unii parinti, pentru ca, in acest caz, copilul dezvolta o dependenta fata de acest tip de pregatire, uitand sa se bazeze numai pe fortele proprii.