Ani la randul, parintii, educatorii si profesorii au cautat cele mai eficiente metode prin care copiii sa asimileze informatii noi, insa, nu de putine ori, metodele conventionale au dat gres, asa ca, cel putin in cazul copiilor sub 10 ani, s-a apelat la invatarea prin joc. Aceasta metoda implica un grad ridicat de interactivitate, indeosebi datorita faptului ca toti copiii reproduc informatiile chiar prin intermediului jocului, in aceasta maniera, inlocuindu-se senzatia ca invatarea in clasa este un chin cu placerea.
Si competitivitatea joaca un rol esential in invatarea prin joc, intrucat copiii vor fi din ce in ce mai interesati sa asimileze cat mai corect si mai multe informatii, in asa fel incat sa castige. De regula, se formeaza doua echipe care concureaza, punandu-se la bataie ori o recompensa simbolica ori chiar un calificativ. Parintii, pe de alta parte, apeleaza la aceasta metoda, caci le este mult mai usor sa-si petreaca timpul cu copiii lor si, in acelasi timp, sa-i invete si ceva, desi considerente care stau la baza sunt aceleasi in toate cazurile in care invatarea prin joc este aplicata cu succes.
Psihologii sunt de parere ca aceasta metoda este una dintre cele mai productive, in special in randul copiilor de pana in 10 ani, care, de cele mai multe ori, refuza sa retina cam orice fel de informatie in mod voit. De fapt, informatiile interesante le vor suscita interesul acestora, insa parerea unui copil referitoare la ce e interesant nu coincide cu cea a parintilor ori a educatorilor. Desigur, depinde in mare masura de copil, intrucat preocuparile fiecaruia sunt diferite.
In prezent, o buna parte din parinti prefera sa le achizitioneze copiilor un netbook, la care sa se joace tot felul de jocuri educative. Desigur, nu este nimic de blamat aici, atat timp cat copiii au acces restrictionat la alte jocuri, respectiv site-uri nepotrivite pentru varsta lor, insa, avertizeaza psihologii, dispare dialogul dintre parinte si copil. Din nefericire, parintii nu mai au timp pentru un astfel de dialog prin joc, aceasta sarcina revenindu-i educatorilor.
Totodata, un copil ar trebui sa fie obisnuit sa invete prin joc, caci odata ce va trebui sa aplice aceasta metoda intr-un spatiu institutionalizat, nu va fi indeajuns de cooperant. Acest lucru depinde, de fapt, de educatia pe care parintele i-a oferit-o inainte. Tocmai de aceea, este indicat sa i se insufle dorinta de a concura, respectiv simtul competitivitatii.
Nu trebuie sa omitem nici faptul ca utilizarea unui calculator de catre un copil de pana in 10 ani are numeroase beneficii. Important este ca acelui copil sa i se restrictioneze accesul la anumite programe, jocuri sau chiar site-uri inadecvate pentru varsta lor. In cativa ani de utilizare a calculatorului, copilul va avea mult mai multa incredere in el si-n propriile forte. Mai mult decat atat, sunt diverse programe educative care vor facilita invatarea prin joc. Desigur, nu trebuie neaparat sa apelam la o astfel de metoda, mai ales daca o buna parte din noi considera ca este nepotrivita pentru un copil.
Insa, trebuie sa ne gandim ca la un moment dat tot va trebui sa invete sa se descurce pe calculator, iar, cu cat se va intampla mai repede, cu atat va fi mai bine. Luam aici in calcul de la folosirea programului de desenat, Paint, pana la tehnoredactarea in MS Office Word. Si desenele animate sunt iarasi potrivite, insa trebuie sa tinem seama ca nu toate sunt potrivite pentru copiii de pana in 10 ani. Ba chiar sunt valabile foarte multe programe care vor facilita invatarea prin joc.
De pilda, sunt unele pentru prescolari care invata simultan copilul cum se numeste un animal, dar il si determina sa invete sa se descurce cu utilizarea calculatorului. De regula, copiii sunt foarte curiosi, asa ca nu trebuie sa va mire ca va incepe sa intre prin toate coltisoarele calculatorului, desi i-ati spus raspicat ca nu are voie. In acest sens, ar trebui sa restrictionati accesul la Internet, folderele sau programele vitale pentru functionarea in parametri normali a calculatorului.
Pe de alta parte, un educator sau chiar un profesor va avea un timp limitat. De pilda, aceasta metoda poate fi chiar mai benefica in randul adolescentilor, intrucat acestia sunt din ce in ce mai neinteresati de informatiile pe care le-ar putea afla inca din timpul orei de curs. Din pacate, putini sunt profesorii care considera invatarea prin joc ca fiind si benefica, majoritatea vazand-o ca pe o pierdere de timp.
Desigur, aceasta metoda nu va fi aplicata in fiecare ora de curs, ci, mai degraba, atunci cand elevii trebuie sa invete notiuni sau termeni foarte greu de retinut. Invatarea prin joc va fi antrenanta si dinamica si, mai ales, va dezolta simtul competitivitatii. In aceasta maniera, elevii vor face tot ce le sta in putinta sa retina acei termeni, incat sa castige echipa lor. Daca echipa castigatoare va primi si un punct la urmatoarea lucrare de control sau chiar o nota, cu atat mai mult rezultatele acestei metode vor fi satisfacatoare.