Timp liberStefan Stoiu menține vie arta picturii pe ou

Stefan Stoiu menține vie arta picturii pe ou

Stefan Stoiu si pictura pe ou. Ceea ce face artistul Stefan Stoiu, pictura pe ou, este o pictura religioasa in sensul adevarat al cuvantului. Picteaza pe oua de fazan, de gasca, de papagalperussi de strut. Pentru o singura piesa poate munci si o saptamana. Primeste comenzi uneori si de pe mai multe continente. Insa castigurile nu sunt mari. Practica preturi mici si chiar si asa mai ia teapa, trimite marfa comandata, dar nu primeste nici un ban: ,,Am luat teapa de multe ori”, spune artistul.

Incepe sa picteze din anul 1977, cand a ajuns scenogaf la Teatrul dinBraila. ,,De loc sunt din Babadag. Aici am avut primele manifestari artistice, sa zic asa, in sferele muzicii si picturii. Stiti ca prima trupa de rock numita Compact a luat fiinta la Babadag, iar bateristul eram eu? In aceasta trupa au cantat fosti componenti ai formatiilor Progresiv TM si Rosu si Negru. Ulterior, a luat fiinta Compactul de Bucuresti si a trebuit sa ne rebotezam Compact B. Da, da…Asta se intampla la inceputul anilor ’70. Dupa un timp, la 34 de ani, viata si o iubire mai veche m-au adus laBraila. Ani buni am pictat decoruri si am facut bufonerie la Tetrul Maria Filotti, apoi marionete, papusi etc, la Teatrul pentru copii „Carabus”, isi aminteste Stefan Stoiu.

Lucrurile nu au mers bine pe taramurile artei dupa revolutie. ,,In 2002, cand neajunsurile vietii scoteau coltii la mine, am hotarat sa merg intr-o tara europeana, sa castig ceva in plus, ca sa nu-mi crape obrazul de rusine in fata copiilor mei, care n-au cerut niciodata mai mult decat strictul necesar”.

A ajuns in Portugalia, a tras o vreme ca sa prinda un loc de munca bun, a reusit, dar a avut ghinion, suferind un accident grav. Un container de marfa de trei tone a cazut peste el si i-a strivit picioarele. ,,Am stat tot prin spitale portugheze si, dupa cateva operatii, au reusit sa-mi adune oasele cat de cat, dar am ramas cu doua infirmitati vesnice: una in suflet si alta la piciorul drept, pe care nu-l mai pot indoi de la genunchi. Il rog pe Dumnezeu sa ma ierte ca nu mai pot ingenunchea, sa-i adresez cate o ruga…”.

Nemaiputand lucra din cauza piciorului, ca sa nu se plictiseasca stand, a reluat pasiunea picturii. O colega a sotiei sale a vazut ca picteaza cu usurinta pe spatii mici si l-a intrebat de ce nu incearca pictura pe ou. Mai in gluma, mai in serios, a creionat cateva scene religioase pe un ou micut de papagal perus. A iesit extraordinar. Asa a inceput noua lui viata, cu pasiune pentru pictura pe ou. Reda exclusiv teme religioase, intr-un stil pe care il considera absolut autohton pentru acest tip de pictura.

Stefan spune ca este mult mai dificil, spre exemplu, sa pictezi ,,Cina cea de taina” pe un ou decat pe o panza sau pe un carton. Inainte de a trece la pictura pe ou, trebuie sa fie foarte atent la desen, care nu are voie sa deformeze imaginea aleasa, in asa fel incat sa ai senzatia ca ai in fata o suprafata plana, din orice unghi ai privi. Sunt doua moduri de a pregati materia prima. Prima: ouale alese pentru pictat sunt fierte un timp indelungat in apa in care se adauga sare si otet, negolindu-le de continut. Astfel devin mai rezistente. In timp, interiorul se mumifica si legendele spun ca dupa 100 de ani se transforma in chihlimbar. Inca nu a verificat nimeni daca este adevarat. A doua metoda: se goleste continutul printr-o gaura mica, iar oul devine foarte usor de manevrat.

La ouale de strut, suprafata destinata picturii trebuie slefuita mai intai, pentru ca au o coaja lucioasa si poroasa pe care acuarela sau tempera nu adera. Urmeaza turnarea conturului in relief. Acest contur se face din ghips turnat cu seringa, iar in final este aurit.

Urmeaza desenul cu mana libera, de fiecare data si la fiecare ou in parte, apoi pictura pe ou propriu zisa. Stefan Stoiu picteaza cu tempera sau acuarele de buna calitate si are grija sa foloseasca culori vii, care sa incante ochiul privitorului. Urmeaza doua, trei straturi de lac, pentru a le conferi stralucire, aurirea chenarului reliefat, apoi fixarea pe diferite socluri, unele unicat – din scoici, melci marini, radacini sau crengi.

,,Mi-am amintit de o intamplare hazlie, legata tot de oua, dar nu pictate. Marele actor George Motoi regiza o piesa de teatru laBraila. Intr-o sceneta era nevoie de doua farfurii cu cate doua ochiuri fiecare. In permanenta, la repetitii, acestea se prajeau si mirosul ajungea pana in sala de spectacole, fapt care l-a deranjat pe regizor. A dat ordin ca, la ultima repetitie ce urma, sa apara oua de butaforie. A venit ziua cu pricina, domnul Motoi a inspectat decorul, elementele de recuzita si deodata a exclamat: Sa vina recuziterul!/ Ce s-a intamplat, maestre?, a intrebat acesta./ Am vorbit sa apara astazi oua de butaforie? /Pai asa si sunt…/Cuuuum?/Pana nu a mirosit farfuria si nu a pipait obiectele nu a crezut. Acela a fost un mare succes al meu.”

Faptul ca ii merge bine mana se vede dupa comenzile pe care le are dinCanada, Franta, Belgia, Ungaria sau Portugalia, unde a inceput sa fie apreciata pictura pe ou. Are multe comenzi si dintara. La intern nu le da scump, cere cam 100 lei noi pe oul de strut, de exemplu, desi materia prima, oul de baza si tot ce presupune transformarea lui in obiect de arta, il costa 50 de lei. Tot la intern, pe oul de gasca cere 25 de lei.

Pentru extern, un ou de strut costa cam 100 de euro. A fost pacalit de mai multe ori, i s-a facut comanda, a onorat-o, dar nu a primit banii niciodata. Nu s-a suparat , dar a devenit mai precaut.

Multe obiecte pictate le face cadou, cum a fost in decembrie 2006, de ziua episcopului Teodosie Tomitanul, cand apropiatii acestuia au dorit sa-i faca Prea Sfintiei Sale un cadou deosebit. Au apelat la Stefan Stoiu, pentru un portret pe lemn al episcopului, dar Stoiu a propus altceva, un portret pe un ou de strut. Ulterior, apropiatii Tomitanului i-au spus lui Stefan ca din toate cadourile, IPS Teodosie a fost impresionat de portretul pictat pe ou.

Intamplarea cu Teodosie nu a fost prima comanda pentru o fata bisericeasca. In 2002, la rugamintea preotului de la Biserica Ortodoxa Romana din Lisabona, a pictat cateva oua cu icoane romanesti, spre a fi facute cadou primarului din capitala Portugaliei.

,,Eu nu lucrez industrial, cum se lucreaza ouale incondeiate. Pentru arta incondeierii si pentru familiile care fac sa dainuie aceasta traditie am un respect deosebit. Intre pictura pe oua si incondeierea acestora trebuie sa facem o distinctie clara, sunt doua feluri total diferite de a decora oua.”

Desigur, materia prima nu se procura usor. Daca pentru ouale de gasca nu are decat sa mearga in satele de langaBrailasi sa ia cate vrea, la preturi rezonabile, la oul de strut e mai greu. Le cumpara tocmai de la o crescatorie din Campina. Este mai complicat chiar decat procurarea foitei de aur pe care o foloseste la pictura pe ou si pe care o gaseste laBraila, la magazinele care vand tot felul de ustensile pentru artistii plastici.

Ouale de fazan le gaseste si pe ele tot inBraila, unde exista o crescatorie.

Stoiu nu picteaza exclusive pe oua. Orice piatra deosebita, orice scoica, orice frunza se poate transforma, in apartamentul-atelier, intr-un obiect de arta. Dar ouale pictate cu foita de aur raman piesele tari ale artei sale.

,,Am 53 de ani, sunt Berbec si primele raze de soare le-am vazut intr-un orasel dobrogean, asezare mirifica intre dealuri cocosate de batranete si de stejari seculari, care s-a numit, inca de pe vremea turcului, tata padurilor, pe limba noastra – Babadag. Ce o mai fi, om mai vedea. Deocamdata pictez oua.”

Ultimele articole

Abonează-te astăzi

Pentru a primi informații exclusive pe mail

Dacă vrei să te alături comunității celor +300k de părinți care ne citesc anual

Te ținem la curent cu noutățile pe care le publicăm în fiecare săptămână.

More article

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.