Copii & adolescențiPiramida nevoilor copilului, ce presupune aceasta în dezvoltarea celui mic?

Piramida nevoilor copilului, ce presupune aceasta în dezvoltarea celui mic?

Piramida nevoilor copilului – Abraham Maslow este cel care a creat celebra piramida a trebuintelor oricarei persoane, nevoi care pornesc de la baza – cele fundamentale, ce asigura supravietuirea si ajung spre varf – cele superioare, ce asigura dezvoltarea armonioasa si completa a persoanei. Piramida trece de la nevoi exterioare la cele interioare, ce asigura dezvoltarea sinelui.

Aceasta piramida a nevoilor este un instrument pretios – cand discutam despre dezvoltarea copilului, putem urmari nivelurile piramidei si putem observa la care nivel pot exista lipsuri… Conform teoriei lui Maslow, indeplinirea nevoilor dintr-un nivel va duce in mod natural la nevoile de mai sus – asigurand astfel dezvoltarea completa a copilului. In momentul in care copilul resimte una dintre nevoi, aceasta inseamna ca ea nu este complet indeplinita si deci ca dezvoltarea spre nivelurile de mai sus este ingreunata sau chiar oprita.

Care sunt nevoile esentiale redate de acest instrument simplu?

Nevoile fiziologice. Se afla chiar la baza piramidei, fiind nevoile fundamentale de supravietuire si de trai: nevoia de adapost, de hrana si apa, de somn, de curatenie. Bineinteles, orice parinte incearca sa ii asigure copilului indeplinirea cat mai eficienta a acestor nevoi, sa ii asigure un adapost cat mai adecvat (comod, calduros etc.) si o hrana cat mai sanatoasa. Ideea esentiala ce tine de aceasta piramida este: daca un nivel de nevoi nu este indeplinit, copilul nu va trece la urmatorul nivel in dezvoltarea sa: sigur ca un copil caruia ii este foame nu se va preocupa de alte nevoi, aceasta primara trebuinta fiind pe locul intai!

Nevoile de securitate. Aceasta este nivelul doi in piramida nevoilor copilului: securitate, protectie, un mediu stabil. Parintii trebuie sa il protejeze de factorii de risc si sa ii asigure atat fizic, cat si psihic un mediu echilibrat, sigur, confortabil (inclusiv emotional). Urmand ideea necesitatii indeplinirii fiecarui nivel al piramidei: copilul ce nu are o familie stabila, ce nu simte siguranta si protectie va ramane „blocat” la acest nivel, tanjind dupa securitate (dupa cum s-a spus, securitate practica si securitate emotionala) …

Nevoile sociale (de afectiune si apartenenta). Este deja o afirmatie clasica: omul este fiinta sociala. Iar inca din primii ani de viata, omul are nevoie de apropierea altora, de atentie, de afectiune. Bebelusii simt nevoia de a avea pe altcineva alaturi, de contact, de sentimentul de apartenenta la o familie. Copilul (si adultul) invata si se dezvolta prin intermediul interactiunii cu ceilalti; copilul are nevoie de persoane semnificative in viata, care sa ii ofere primele cunostinte despre lume si sa ii ofere afectiune – astfel dezvoltarea sa ia avant.

Nevoile sociale se centreaza in primii ani pe parinti – insa odata cu cresterea, ele se extind asupra altor persoane: copilul va avea nevoia naturala de a crea legaturi cu covarstnici – astfel el invata regulile adaptarii si interactiunii in grupuri de persoane de aceeasi varsta. Copilul va avea nevoie de prieteni, de integrarea intr-un alt grup, in afara de familie. Un copil izolat, care nu are relatii sociale cu alti copii si care este neglijat de catre parinti va tanji dupa apropierea umana si formarea unor legaturi, netrecand astfel la nevoile de mai sus…

piramida nevoilor la copil

 

Nevoile de stima. Urmatorul nivel al piramidei nevoilor copilului se refera la nevoile de stima: nevoia de a fi valorizat, apreciat, sprijinit, respectat de cei din jur. Puteti zambi gandindu-va ca un copil mic ar avea nevoi de aceasta natura: si totusi, nimic mai natural! Un copil, indiferent de varsta, are mare nevoie sa stie ca cei semnificativi il iubesc, apreciaza, incurajeaza si respecta. A va trata copilul cu indiferenta sau cu agresivitate ii distruge indeplinirea acestor nevoi (respectul copilului se refera la a evita umilinta, agresivitatea, neglijarea).

Pe masura ce isi dezvolta relatiile sociale, el va resimti aceasta nevoie de apreciere si din partea altor copii si a invatatorilor. Fara a aprecia, valoriza, sprijini si incuraja copilul – prin vorbe si gesturi – el nu isi va forma o stima de sine: astfel ca nu va trece spre urmatorul nivel… Aceasta nevoie de stima motiveaza de asemenea copilul sa obtina succese: la scoala, la alte activitati – prin succesul obtinut, el isi consolideaza stima de sine; oricine vrea sa fie bun la ceva (insa va avea nevoie de sprijin si reasigurare, de apreciere si incurajare).

Nevoia de auto-realizare. Si iata varful piramidei nevoilor creata de catre Maslow: cu cat sunt indeplinite, pe rand, celelalte nevoi, cu atat persoana va resimti nevoi superioare, fiind motivata sa actioneze spre indeplinirea lor si dezvoltandu-se ca persoana. Maslow ne spune ca un copil nu poate ajunge la varf: el trebuie sa treaca prin celelalte trepte si pana la atingerea varfului, va fi deja adult!

Insa din anumite puncte de vedere, si copilul ar putea ajunge la nevoia de auto-realizare: acumularea cunostintelor (copilul doreste sa afle cat mai multe, sa invete); acumularea unor competente si specializari proprii (copilul descopera un domeniu de interes personal si se axeaza pe acesta); fixarea unor vise, scopuri (copilul – deja marisor – isi fixeaza anumite teluri si tinte de realizat); construirea unei perspective personale – valori, teluri, scopuri. De fapt, acest varf se refera la tot ceea ce inseamna cresterea ca om: de la aspectele concrete precum dezvoltarea cunostintelor si competentelor, la aspecte spirituale precum preocuparea pentru sensul fiintei…

Piramida nevoilor copilului si adultului creata de Maslow este cat se poate de actuala si corecta: este ca o scara – daca omul reuseste sa urce o treapta, va dori sa o urce si pe urmatoarea si sa ajunga incet-incet in varf. Insa pentru a ajunge la varf – in acest caz, varful fiind o persoana satisfacuta si dezvoltata multilateral, omul va trebui sa gaseasca indeplinirea nevoilor de pe fiecare treapta – iar daca ne gandim la primele 4 trepte, parintii sunt cei ce trebuie sa fie sprijinul care il ajuta pe copil sa tot urce…

O idee importanta ramane aceasta: daca un copil va resimti mare parte din copilarie o lipsa – referitoare la primele 4 niveluri – acea lipsa, desi va disparea la un moment dat, il va afecta toata viata: de exemplu, copilul care nu a avut securitate emotionala, stabilitate, provenit dintr-o familie destramata in care existau des conflicte, poate avea toata viata dificultati in a relationa, in a forma legaturi stabile armonioase, in a construi o familie personala. Iar acestea ii ingreuneaza dezvoltarea ca om si urcarea scarii…

Ultimele articole

Abonează-te astăzi

Pentru a primi informații exclusive pe mail

Dacă vrei să te alături comunității celor +300k de părinți care ne citesc anual

Te ținem la curent cu noutățile pe care le publicăm în fiecare săptămână.

More article

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.