De ceva timp, a devenit evident faptul că mașinile fără șofer – mașini autonome sunt următorul pas în industria auto. Producătorii de automobile se întrec în dezvoltarea funcțiilor self-driving sau a mașinilor complet autonome. Progresul tehnologic în această direcție nu este lipsit de obstacole. Printre cele mai mari probleme identificate fiind accidentele din cadrul testelor sau legislația în domeniu.
În cazul accidentelor care au la bază funcția de autopilot, se pare totuși că factorul uman este decisiv, nu limitările tehnologice. O să vedeți la ce mă refer, în două situații concrete.
Două cazuri, legate de mașini autonome, au atras atenția recent în Statele Unite, țară care și-a asumat rolul de pionier în industrie.
Mașini autonome și motocicliști
În primul, compania General Motors se confruntă cu un proces, după ce un model self-driving Chevrolet Bolt a accidentat un motociclist. Bărbatul susține că a fost rănit în timp ce mergea în spatele autovehiculului. Potrivit declarației sale, mașina a început să se mute pe banda din stânga, dupa care s-a întors brusc pe banda inițială, acroșându-l. Motociclistul spune că accidentul i-a provocat răni serioase care l-au forțat să-și ia concediu medical. În replică, compania s-a apărat, precizând că mașina a revenit pe bandă, considerând ca manevra pe care o inițiase nu mai este sigură. Mai mult, explicând dinamica accidentului, GM a apreciat că motociclistul nu a condus preventiv. A accelerat, grăbindu-se să ia locul mașinii pe bandă, în condițiile în care aceasta nu terminase manevra. (“In this case the motorcyclist merged into our lane before it was safe to do so”)
Interesant este că, la momentul accidentului, pe scaunul șoferului exista o persoană care însă NU avea mâinile pe volan.
Până ca justiția americană să se pronunțe în acest caz, pentru mine este destul de clar că factorul uman a fost decisiv. Neglijența operatorului mașinii autonome + neglijența motociclistului au generat un eveniment nefericit.
Mașini autonome și mașina de pompieri
În cel de-al doilea, un autovehicul Tesla Model S a intrat într-o mașină de pompieri, pe autostradă, la o viteză de 105 km/h. Șoferul susține că, la momentul accidentului, funcția Autopilot era activată. În prezent, Guvernul Federal (prin NTSB) „colectează informații” despre accident. Nu a decis încă să deschidă în mod oficial o investigație. Nimeni nu a fost rănit. Până acum, reacția Tesla a fost una sumară. „Autopilotul este destinat utilizării în cazul în care conducătorul este complet atent”.
Acesta este cel mai recent dintr-o serie lungă de accidente în care au fost implicate modele Tesla, cel mai grav fiind cel din 2016, când Joshua Brown a murit testând la maxim limitele tehnologiei.
Factorul uman este decisiv și în incidentele cu modele Tesla. Funcția de Autopilot a fost gândită astfel încât șoferul să NU ia mâinile de pe volan.
Compania a subliniat în mai multe rânduri că momentan vorbim despre o funcție de asistență pentru șofer, în nici un caz nu-l înlocuiește pe acesta. O mulțime de videoclipuri pe Youtube ne arată însă cum oamenii ignoră avertismentele producătorului și se expun astfel unor accidente.
E mașina autonomă viitorul în industria auto? Eu cred ca da. Din păcate însă, natura umană predispusă la greșeli îi încetinește dezvoltarea firească.
Tu ce crezi? Suntem în prezent pregătiți pentru o astfel de tehnologie?