Lupta cu depresia – o “otrava” pentru echilibrul tau psiho-emotional si pentru viata de familie

0
539
Depresia
Depresia

Te trezesti, afara pare a fi o zi frumoasa, razele soarelui iti mangaie bland fata – dar te intorci pe partea cealalta, iti pui pilota pe cap si te chinui sa adormi inapoi, sa te mai bucuri de macar cateva momente de dulce uitare, de inconstienta. Azi e inca o zi, la fel ca ieri, la fel ca maine, iar tu nu ai nici puterea de a te ridica din pat si a face fata vietii, avand un sentiment gol, de lipsa de scop, o durere profunda care te copleseste exact cat trebuie pentru a te face sa te simti incapabil(a).

Ce s-a intamplat? Nici tu nu stii prea bine. Nu ai trecut prin vreo trauma, nu esti bolnav(a), toti cei dragi sunt bine. Dar viata ta pare in ultimul timp goala – cateodata, iti dai seama ca stai ca un spectator pe margine urmarindu-ti propria viata, din care parca nu mai faci activ parte. Te confrunti cu o depresie!

Exista doua aspecte care ingreuneaza intreaga situatie: desi poate ca stii ca depresia e considerata o afectiune cat se poate de reala (ce are si factori de natura fizica) si ca exista si tratamente, parca nu poti sa te duci la cei din jur sa le spui: “sunt depresiv(a)”; iti inchipui ca vor intreba: “de ce, ce s-a intamplat?”, iar tu nu ai un raspuns mai bun decat “nu stiu, totul pare fara sens si prea greu”.

In al doilea rand, exact starile depresive te opresc din a face lucrurile care te-ar putea ajuta sa treci peste acestea. Este o afectiune perversa, care te face lipsit(a) de vointa, de putere, te face descurajat, ca si cum orice actiune nu are rost. Si, mai rau, aceste stari se pot permanentiza, se instaleaza confortabil si devin starea ta “de facto”. Insa nu este asa: esti “infectat(a)”, la fel cum o persoana cu gripa este infectata fizic. Si, din pacate, nu exista nici un leac minune, si nici cei din jur nu te pot ajuta daca tu nu iti iei viata in propriile maini si incerci sa lupti. Chiar simpla decizie: “o sa incerc sa ma lupt cu aceasta stare” este un prim pas – unul greu, care iti cere vointa si curaj, dar primul si cel mai important.

Iata cateva strategii de a lupta cu depresia:

♣ Analizeaza-ti si constientizeaza-ti sentimentele si natura lor. Depresia este personala, fiecare o traieste in felul sau. Unii se simt tristi, aproape disperati; altii isi inhiba manifestarile emotionale si ajung sa se simta pur si simplu goi, fara tristete, fara bucurie; iar altii se simt furiosi, pe ei si pe altii, pe viata. Care dintre aceste sentimente te acapareaza? Nu incerca sa le ignori, nici sa le eviti – accepta ca simti ceea ce simti. Apoi, aminteste-ti ca nu e starea ta naturala, ca suferi de o boala. A fost o zi in care radeai si te bucurai de viata, desi aveai si atunci probleme – si va mai fi o zi ca aceasta, daca nu renunti. La fel, adesea depresia se combina cu anxietatea, o stare de neliniste si de agitatie interioara (pare ca fie nu ai deloc energie, fie te agiti ca un titirez); acestea pot fi contracarate prin exercitii de respiratie si meditatie (nu-i nevoie sa fii expert, sunt si tehnici simple, te poti interesa online).

Citește și:  Ce este bine să faci atunci când te confrunți cu depresia, în perioada de sarcină

♣ Recunoaste si lupta impotriva negativitatii si a auto-criticii. Este extrem de pervers: starile depresive te domina pentru ca ele dau adesea nastere si la sentimente de vina si la auto-critica, la actiuni auto-distructive. Nu crezi ca meriti ceva, te critici sever pentru ca nu esti in stare de nimic, te judeci ca cel mai aspru judecator. Cand incerci sa fii mai bland cu tine insati, o voce interioara pufneste cu dispret: “ce sa-ti zic, esti depresiv. Nu stii tu cat sufera altii, dar tu te bocesti degeaba”. Este vocea depresiei – trateaza-te cu mai multa auto-apreciere si compasiune; daca o persoana draga ar fi depresiva, asa i-ai vorbi si asa de critic te-ai purta cu ea, sau ai fi alaturi de ea? Nu te pedepsi doar pentru ca te simti rau – incearca sa te intelegi si sa te ajuti, nu sa te stropesti singur(a) cu noroi.

♣ Nu ceda strategiilor de evitare. A fugi – primul instinct; a ignora, a pretinde ca lucrurile nu-s asa, a face orice pentru a nu te mai gandi, pentru a nu te mai simti cum te simti, a uita macar cateva ore binecuvantate. Dar strategiile de evitare (alcoolul sau automedicamentatia fiind primele pe lista) NU TE AJUTA sa lupti; de depresie nu poti fugi.

♣ NU te izola de ceilalti. Chiar daca unii nu vor intelege depresia ta, nu face greseala de a crede ca tu esti diferit(a), esti altfel si e mai bine sa te indepartezi de lumea care nu e ca tine. Izolarea este cel mai rau lucru posibil. Da, ti se pare un chin sa iesi din casa la o cafea – fa-o! Da, ti se pare greu sa vorbesti cu cei dragi, mai ales despre ceea ce simti – fa-o! Depresia este o afectiune foarte frecventa – nu e nimic ciudat la tine, doar ca s-a intamplat sa-i fi una dintre victime.

♣ Ramai activ(a). Oricat de lipsit de sens ti se pare orice si oricat de lipsit(a) de vointa si de energie te simti, straduieste-te sa ramai activ(a). Stabileste-ti mici scopuri pentru a lupta cu senzatia de gol si lipsa de sens – orice, poate fi doar scopul de a finaliza intr-o zi treaba pe care o ai de facut; sau de a gati ceva bun; vei avea un scurt sentiment de satisfactie care va face in ciuda depresiei. Si desi nu te mai atrag micile activitati care odinioara iti faceau placere, incearca, lupta – nu ceda bagandu-te sa lancezesti in pat, ci fa ceva care macar considerai in trecut ca e placut. Straduieste-te sa fii si activ fizic – plimba-te, alearga, topaie pe muzica, ia-ti un sac de box – orice miscare e buna.

♣ Apeleaza la un specialist. Stiai ca va exista si acest sfat – depresia ESTE o boala si deci exista si tratamente. Terapia si chiar unele medicamente. Ai insa grija: terapia ajuta intotdeauna, macar te ajuta sa faci primii pasi pentru a incepe lupta. Insa medicatia trebuie abordata cu precautie (daca ai si stari depresive si stari anxioase, exista tratamente diferite, dar cel pentru depresie va creste anxietatea si invers!). Asa ca treci prin mai multe sedinte cu terapeutul si descriei-i in detaliu sentimentele tale, asa incat sa ti se prescrie medicamentul adecvat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.