Copii & adolescențiStadiile dezvoltării limbajului la copil și rolul esențial al părinților

Stadiile dezvoltării limbajului la copil și rolul esențial al părinților

Dezvoltarea limbajului la copii de 1-3 ani este cea mai importanta etapa din dezvoltarea copilului de varsta anteprescolara. Cea mai importanta achizitie a acestei etape de varsta este vorbirea. Inca de la nastere copilul se prezinta ca o fiinta comunicatoare. Pe acest fundal, limbajul, achizitionat in timp si prin exercitiu direct, sustinut de mediul social, apare ca un principal mijloc de relationare si dobandire a experientelor sociale. Comunicarea debuteaza odata cu nasterea copilului si se formeaza pe tot parcursul vietii.

Dezvoltarea limbajului la copii de 1-3 ani variaza destul de mult de la o cultura la alta in ceea ce priveste tehnicile si ritmurile invatarii limbajului. De exemplu, in unele culturi nu se foloseste “limbajul bebelusului” (este vorba de acele sunete pe care parintii le imita cand se joc cu bebelusii lor si care nu au nici o semnificatie), sau este absent contactul vizual dintre parinte-copil, sau bebelusii sunt invatati de mici doua limbi (bilingvism primar).

Dezvoltarea limbajului la copii de 1-3 ani este un proces de durata, cu diverse etape ale invatarii comunicarii: dupa 1 an incepe etapa dialogului non-verbal (adica copilul asculta atunci cand adultul ii vorbeste), dupa 2 ani incepe etapa alternarii luarii cuvantului (adica cand adultul vorbeste, copilul asculta; iar cand adultul termina de vorbit copilul preia cuvantul iar adultul asculta), iar dupa 2-3 ani incepe etapa respectarii regulilor conversationale (ex: exprimarea politetei incepe dupa 2 ani jumatate – de ex. copilul multumeste cand primeste ceva).

Caracteristici ale vorbirii la copii de 1-3 ani: la 1 an copiii inteleg valoarea sociala a limbajului (ca pot obtine, cu ajutorul limbajului, satisfacerea nevoilor – de ex: daca le este foame zic “papa” iar mama intelege ca copilului ii este foame). Copilul pronunta cateva cuvinte cu inteles (ex: mama, tata, papa). La 2 ani copilul foloseste limbajul pentru a comunica, are un vocabular de 8-20 cuvinte, face propozitii simple, ritmul si fluenta vorbirii este slaba, vocea nu este controlata in volum. La 3 ani vorbirea copilului este inteligibila in mare parte, poate raspunde la intrebari simple (ex: “Ti-e foame?”, “ Ti-e somn?”, “Te-ai saturat?”), poate sa povesteasca ceva din experienta sa de viata (ex: ce a facut la gradinita, cum s-a jucat afara).

Exista 3 stadii in dezvoltarea limbajului la copii de 1-3 ani: stadiul unui singur cuvant, stadiul limbajului telegrafic si stadiul formarii gramaticale.

Stadiul unui singur cuvant – intre 12 si 18 luni

Este primul stadiu in dezvoltarea limbajului la copii de 1-3 ani, insa mai exista doua stadii ale dezvoltarii limbajului inainte de varsta de 1 an, si anume: stadiul incipient (de la nastere la 6 luni) si stadiul diferentierii fonemelor (de la 6 luni la 1 an).

In acest stadiu, la nivelul dezvoltarii capacitatii de a intelege limbajul, copilul poate sa faca diferenta intre sursele sonore (ex: vocile oamenilor, televizorul), poate sa inteleaga denumiri de obiecte, persoane si parti ale corpului uman. In fiecare saptamana copilul intelege tot mai multe cuvinte. De exemplu, aproximativ 100 de cuvinte sunt intelese de copilul de un an si jumatate, 300 de copilul de 2 ani si aproximativ 1000 de cuvinte la varsta de 3 ani. In aceasta etapa, copilul poate recunoaste intr-o imagine obiectele familiare care ii sunt denumite. De exemplu, mama ii arata copilului o poza cu familia si ii spune “care-i tata?”si copilul il identifica pe tata in poza aratandu-l cu degetul si spunand “tata”.

La nivelul capacitatii de a produce si utiliza limbajul, copilul utilizeaza un singur cuvant care semnifica ceva: un obiect, o situatie, o actiune. De exemplu, la 12 luni: foloseste cuvantul “bebe” pentru a denumi o fetita, foloseste cuvantul “papa” pentru a denumi mancarea, la 13 luni jumatate foloseste cuvantul “bun-bun” pentru a denumi prajiturile, desertul. La 18 luni are achizitionate aproximativ 20 de cuvinte, poate articula corect toate vocalele si de obicei omite consoana initiala sau finala. Copilul foloseste un limbaj sub forma de jargon. Limbajul copilul este inteligibil in proportie de 25% (ex: “geos”= da-ma jos).

Stadiile dezvoltării limbajului la copil

Stadiul limbajului telegrafic sau al celor doua cuvinte – intre 18 si 24 luni

Este considerat stadiul propriu-zis al aparitiei limbajului si este cel mai important stadiu in dezvoltarea limbajului la copii de 1-3 ani:

La nivelul dezvoltarii capacitatii de a intelege limbajul, copilul poate sa inteleaga propozitii mai complexe, poate sa efectueze comenzile verbale simple pe care le primeste (ex: da-mi cana), poate sa inteleaga sensul pronumelor tu, ea, el, noi. Copilul achizitioneaza cuvinte noi despre: persoane, obiecte si animale familiare (ex: ham-ham=catel, miau=pisica), vehicole (ex: tenu=trenul), jucarii (ex: utuletu=ursuletul sau de plus), alimente (ex: tofu=cartof, tapa=ceapa), parti ale corpului (ex: nas, ochi, gura), articole de imbracaminte (ex: ocia=rochia, patoni=pantaloni).

La nivelul dezvoltarii capacitatii de a produce si utiliza limbajul, copilul foloseste un limbaj telegrafic, adica face propozitii simple alcatuite din doua cuvinte (ex: bica dus=bunica a plecat), vorbeste despre el la persoana a treia folosindu-si prenumele (ex: fetita spune despre ea: “Maria papa”=Maria mananca ). Isi exprima verbal nevoile fiziologice (ex: caca, pipi, nani, papa). In proportie de 25-50% din ceea ce spune copilul este inteligibil.

Exemple: “bat mingea”=ma joc cu mingea, “mama lapte”=mama face lapte, “cana masa”=cana este pe masa, “stai scaun”=stai pe scaun, “tata masina”=tata este in masina.

Stadiul formarii gramaticale – intre 24 si 38 luni

La nivelul dezvoltarii capacitatii de a intelege limbajul, copilul poate sa identifice si sa arate dupa denumire anumite parti de detaliu ale corpului uman, cum sunt: sprancele, buricul, genunchii, unghiile etc. De exemplu, mama poate intreba copilul “unde-i buricul tau?” si copilul il arata cu degetul si zice “buicu” (=buricul). In aceasta etapa de varsta apare la copil intelegerea sensului lui mic si mare.

La nivelul capacitatii de a produce si utiliza limbajul, copilul alcatuieste propozitii din mai multe cuvinte, foloseste pluralul, pronumele “eu” si prepozitii, stie sa isi spuna numele complet, stie sa converseze, sa raspunda la intrebari, si monologheaza. Limbajul copilului este inteligibil in proportie de 50-80%.

Exemple: “mai tam, nu megem in casa, nu-i noatea”=mai stam afara, nu mergem in casa pentru ca nu s-a facut noaptea afara.

Acest stadiu este ultimul stadiu in dezvoltarea limbajului la copii de 1-3 ani, insa mai sunt inca doua stadii ale dezvoltarii limbajului dupa varsta de 3 ani, si anume: stadiul dezvoltarii gramaticale (intre 3 ani si 4 ani jumatate) si stadiul desavarsirii gramaticale (dupa 55 luni – adica de la 4 ani jumatate incolo).

Ultimele articole

Abonează-te astăzi

Pentru a primi informații exclusive pe mail

Dacă vrei să te alături comunității celor +300k de părinți care ne citesc anual

Te ținem la curent cu noutățile pe care le publicăm în fiecare săptămână.

More article

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.