Ce inseamna comportamentul asocial la copil? Practic, termenul de asocial – ce poate descrie un comportament sau o persoana – semnifica inadaptare la societate, dificultatea de a relationa cu altii si dificultatea de a te integra in comunitate si grupuri.
Cand discutam despre comportamentul asocial la copil, este necesara distinctia dintre asocial si antisocial: a te comporta antisocial presupune critica, razvratire, incalcare a regulilor si normelor sociale, atitudine agresiva in general (fie ca agresivitatea se manifesta fizic sau simbolic). In schimb, termenul de asocial presupune doar inadaptare si neintegrare – fara a avea nici o legatura cu agresivitatea si rebeliunea.
Ce presupune comportamentul asocial la copil
Copilul nu interactioneaza decat presat, impins de la spate, cu alti copii – prefera izolarea, singuratatea. Chiar la varste mari, cand copiii se integreaza in grupuri de prieteni, el va prefera sa isi petreaca timpul de unul singur. Are de obicei doar un prieten care i se aseamana in unele privinte (preocupari, interese) – in cazul in care are.
Copilul nu doreste sa paraseasca mediul sigur al casei sale decat cand este necesar.
Copilul nu se alatura jocurilor celorlalti, stand intotdeauna in locul lui, departe de altii si preocupandu-se de propria activitate (viseaza cu ochi deschisi, citeste, se joaca singur).
Copilul nu isi exprima des emotiile, are dificultati de a comunica ce simte si ce gandeste chiar si cu parintii sau alte rude apropiate.
Copilul este introvertit si retras in sine – des, visator si indiferent la ceea ce se petrece in jurul sau.
Copilul traieste des mai degraba in lumea fanteziilor (ceea ce pentru copilul mic este un stadiu normal, devine la varste mai mari o retragere in lumea cartilor, filmelor – a fanteziei). Este vorba de fuga de realitatea inconjuratoare.
Copilul face cu greu fata provocarilor sociale – in special odata ce este necesar sa intre intr-un mediu scolar, el nu formeaza relatii apropiate cu restul elevilor (va fi elevul retras care sta des in spate singur). Nu este un elev cu rezultate proaste, insa are dificultati in relationarea cu profesorii si elevii (se exprima bine in scris, greu in limbaj oral).
Copilul face „gafe sociale” – nu se comporta conform asteptarilor legate de bune maniere, insa nu pentru ca nu le cunoaste, ci pentru ca devine foarte stresat in situatii sociale.
De ce apare comportamentul asocial la copil
Temperamentele introvertite si timide pot duce la astfel de probleme in relationare si integrare. In mod normal, un copil timid si introvertit invata pe parcursul dezvoltarii relatiilor sociale cum sa treaca peste aceste caracterstici ce il inhiba, formand relatii si adaptandu-se. Insa uneori, copilul ramane intr-un tip de blocaj emotional, avand dificultate de a relationa si de a comunica chiar cu persoanele apropiate.
O copilarie singuratica – cand copilul nu a interactionat cu alti copii de la varste mici, cand nu s-a integrat in grupuri de covarstnici, atunci ii este extrem de dificil sa o faca la varsta scolara (este vorba de copilul singur, care nu frecventeaza crese/gradinite intrand brutal in noul mediu scolar). El nu a facut parte niciodata dintr-un grup de covarstnici iar trecerea subita este dificila: nu cunoaste „regulile” relationarii cu alti copii.
Copilul neglijat, caruia nu i s-a oferit afectiune si ocrotire in copilaria timpurie poate dezvolta comportament asocial, caci el de fapt nu a fost invatat sa comunice, sa se apropie de alte persoane, sa creeze contact intim, sa aiba incredere. Este vorba cel mai des de copiii fara parinti (dar uneori si de copiii care sunt neglijati de catre parintii prea ocupati – ceea ce, din pacate, se mai intampla uneori).
Dependenta de parinti. Invers, copilul ce a crescut „lipit” de parintii sai, fara sa treaca prin separarea ce apare la un moment dat, copilul ce a fost protejat in exces si tinut in casa, copilul care s-a bazat mereu pentru orice pe parintii sai: se va integra cu dificultate in noi grupuri (este situatia corelata cu lipsa interactiunii cu alti copii descrisa mai sus).
Un eveniment traumatic poate naste comportamentul asocial la copil. Exemplul cel mai clar -pierderea parintilor si deci pierderea relatiilor semnificative in viata sa il poate face sa aiba mari dificultati in crearea altor relatii: el ramane blocat emotional si vede o posibila relatie ca pe o posibila pierdere si suferinta.
Astfel, comportamentul asocial la copil se identifica in mare masura cu fobia sociala, cu mici diferente. Copilul cu comportament asocial nu manifesta in mod obligatoriu anxietatea crescuta presupusa de fobia sociala, cu simptomele sale vizibile, nici o frica intensa de ceilalti – ci doar se retrage de lume si in sine, nedorind si neputand sa se integreze, refuzand integrarea. La fel, copilul cu comportament asocial nu se manifesta agresiv, pe cand copilul cu fobie sociala se poate proteja prin actiuni agresive.
Cand copilul manifesta de-a lungul dezvoltarii sale asemenea comportamente asociale, inclusiv la o perioada de cativa ani de la varsta scolara, exista pericolul ca el sa devina un adolescent si un adult cu probleme de relationare serioase (ce impiedica adaptarea la noi medii si integrarea in grupuri formale si informale). Asadar, este utila, chiar necesara, o discutie cu un consilier, care poate decide cat de mare este obstacolul sau in relationare, ce radacini are acest blocaj si ce il poate incuraja sa treaca peste blocajul sau.