Cum combatem depresia în timpul sarcinii când se instalează sezonul rece?

0
387
Sarcina, Foto: peaceloveunion.tumblr.com
Sarcina, Foto: peaceloveunion.tumblr.com

Depresia: sarcina si sezonul rece pot declansa stari de anxietate, dar si stari depresive la viitoarele si proaspetele mamici. Sarcina in sine este un factor: din ce in ce mai multe mamici se confrunta cu depresia in timpul sarcinii (antenatala) si cu depresia postnatala. La acestea se adauga factorii implicati de sezonul rece, care afecteaza persoanele sensibile (mai ales femei), declansand melancolia de iarna (S.A.D.) sau depresia de sezon.

Depresia: sarcina si sezonul rece – factori de risc

Sarcina si perioada dupa nastere pot cauza schimbari in starea viitoarei si proaspetei mamici din cauza:

  • Schimbarilor hormonale prin care trece femeia in timpul sarcinii si dupa nastere, ce afecteaza starea de spirit.
  • Schimbarilor fizice concrete, dintre care multe dificile (in special durerile), prin care trece viitoarea mamica pe parcursul sarcinii.
  • Grijilor constante in timpul sarcinii – griji pentru bebelus, dar si griji asupra viitorului. O stare de stres si incapacitatea de relaxare si de obtinere a unui echilibru interior dau nastere la o stare generalizata de anxietate.
  • Frica de durere la nastere, care umbreste bucuria evenimentului.
  • Schimbarea drastica a rolului femeii si a modului in care ea se autopercepe. In timpul sarcinii si mai ales dupa nastere, femeia trebuie sa se obisnuiasca cu un cu totul alt rol si oricat de mult si-a dorit acest copil, este inevitabil sa se simta tematoare si nepregatita.
  • Oboseala excesiva in timpul sarcinii si oboseala de dupa nastere si in primele luni cu bebelusul.
  • Insomniile cu care se confrunta multe viitoare si proaspete mamici.
  • Sentimentul de neputinta al proaspetelor mamici, care se confrunta des cu probleme si cu dificultatea de a-si ajuta bebelusul – de exemplu, cand acesta plange neintrerupt, iar mamica nu stie ce poate face.
  • O sarcina neplanuita, care schimba brusc viata femeii.
  • Sentimentele ca este singura, ca doar ea trece prin asta si ca partenerul si familia nu o pot intelege sau ajuta (depresia este cu atat mai probabila cu cat exista anumite probleme in cuplu).
  • Sentimente de vinovatie, ganduri ca nu merita sa aiba un bebe (acestea sunt caracteristice femeilor care au facut intrerupere de sarcina in trecut sau au pierdut involuntar o sarcina).Depresia-sarcina-si-sezonul-300x225.jpg

Sezonul rece vine cu alti factori de risc ce pot declansa o depresie, in special pentru ca viitoarele si proaspetele mamici sunt atat de sensibile (daca stiti ca ati avut stari depresive pe durata iernii in trecut, sunteti mult mai expusa la depresie in timpul sarcinii):

  • Expunerea scazuta la lumina soarelui, care declanseaza o stare de apatie, somnolenta si tristete, in special la persoanele sensibile la lumina.
  • Frigul care cauzeaza un consum crescut de energie a organismului in mentinerea temperaturii corporale si a proceselor fiziologice – cu atat mai mult in timpul sarcinii.
  • Inactivitatea si petrecerea unei mari perioade de timp inchisa in casa, in special pentru ca viitoarea mamica se teme de vremea ostila.
  • Durerile caracteristice sarcinii (spate, muschi, cap) care se pot inrautati in sezonul rece.
  • Virusii de sezon care afecteaza mult mai des femeia insarcinata, sistemul ei imunitar fiind extrem de vulnerabil.
  • Digestia ingreunata in timpul sarcinii mai ales iarna (indigestii, balonari, arsuri, constipatie), care cere consum de energie in plus.

Depresia: sarcina si sezonul rece – simptomele comune ale depresiei:

  • Stari schimbatoare de dispozitie – treceri bruste si fara motive aparente de la o stare la alta (insa acesta este un simptom general al sarcinii).
  • Nepasarea fata de activitatile placute, oricare ar fi fost acestea.
  • Retragerea si izolarea fata de cei dragi; senzatia ca nimeni nu poate intelege sau ajuta.
  • Starea de neputinta si preconizarea unor evenimente tragice (gandul la viitor sumbru). Ideea ca nu este capabila de a trece prin evenimente si de a-si indeplini noul rol de mama.
  • Griji constante si nefondate asupra sarcinii, dezvoltarii bebelusului, nasterii si perioadei de dupa nastere, chiar daca sarcina evolueaza normal.
  • O stare de descurajare si apatie de la trezire, trezirea dificila.
  • O stare de vinovatie acuta – multe viitoare sau proaspete mamici se invinovatesc pentru aceste sentimente si ajung la concluzia ca trairile lor inseamna ca nu sunt mame bune, ca nu merita copilul, in special cand au ganduri legate de cat de bine era inaintea sarcinii.
  • Sentimente de tristete intense si ganduri negative (uneori morbide, uneori ganduri de sinucidere).
  • Iritabilitate excesiva, neputinta de a se concentra, stare permanenta de agitatie, epuizare, ameteli, insomnii, lipsa poftei de mancare sau exacerbarea poftelor.
Citește și:  Testul de vilus chorionic în timpul sarcinii - chorionic villus sampling

Depresia: sarcina si sezonul rece – cum gestionam depresia:Depresia-in-timpul-sarcinii-300x271.jpg

  • A recunoaste si accepta depresia e cel mai important pas – desi unele simptome sunt asemanatoare cu cele ale sarcinii, femeia stie ca ceva este in neregula cand se confrunta cu stari excesive de tristete; aveti incredere in instinct si nu ignorati starile intense si frecvente de tristete! Este foarte important sa recunoasteti ca va confruntati cu o depresie, deoarece starea dumneavoastra influenteaza si bebelusul si zilele de dupa nastere.
  • Nu trebuie sa va fie rusine! Multe mamici trec azi prin depresia antenatala sau postnatala – iar sezonul rece creste riscul. Starea dumneavoastra nu este din vina dumneavoastra, iar gandurile negative nu trebuie sa va faca sa va simtiti rau sau incapabila! Este vorba de o afectiune, deci nu sunteti responsabila, oricat de dificil va este! Nu va autoinvinovatiti, caci aceasta nu duce nicaieri.
  • Impartasiti-va starea celor dragi si cereti suport emotional. Izolarea este tendinta generala – sa credeti ca nimeni nu are cu ce sa va ajute si chiar sa va simtiti iritata de apropierea altora. Insa un pas important este sa impartasiti celor apropiati – in special partenerului – starea depresiva, sa vorbiti despre ea. La fel de important este sa simtiti ca aveti mereu pe cine suna si cu cine vorbi cand treceti printr-o stare intensa de tristete sau disperare!
  • Informati-va pe larg asupra depresiei impreuna cu partenerul, pentru a intelege mai bine aceasta afectiune.
  • Discutati cu medicul care va are in grija si apelati la un terapeut – a asculta o parere profesionala asupra gandurilor personale si a primi sugestii de la cineva care stie despre ce e vorba ajuta mult. Feriti-va de mentalitatea invechita care spune ca a merge la terapeut este o ultima solutie – nu este asa, este una din cele mai importante solutii!
  • Cititi si despre sarcina, incercati sa va simtiti capabila si pregatita; faceti planuri detaliate, implicati-va in pregatirea casei pentru bebelus.
  • Mergeti la cursuri prenatale si discutati cu alte viitoare/proaspete mamici de la cursuri, dar si pe forumuri – veti vedea ca nu sunteti deloc singura!
  • Scrieti zilnic intr-un jurnal, scrieti cu sinceritate tot ce simtiti si ganditi.
  • Cautati si aplicati tehnici simple de relaxare si dobandire a echilibrului.
  • Aveti grija la alimentatia sanatoasa si incercati, chiar iarna, sa faceti miscare fizica; cateva minute zilnic de exercitii in casa, dar si o  plimbare zilnica la aer curat va ajuta enorm (iesiti chiar daca este ger imbracata cum trebuie macar cateva minute).
  • Pentru a contracara efectele sezonului rece, expuneti-va la lumina de dimineata (chiar artificiala) – cititi despre terapia cu lumina.
  • Desi se recomanda ceaiul de sunatoare, acesta nu trebuie consumat in timpul sarcinii!
  • Dupa nastere, incercati sa va cunoasteti bebelusul, tineti-l in brate si alaptati-l imediat ce este posibil; simpla legatura intre mamica si bebe va poate face mai bine; daca, insa, depresia postnatala se prelungeste, fara a va simti vinovata, incercati sa petreceti zilnic o jumatate de ora – o ora singura, fara bebelus (partenerul sau parintii pot avea grija de micut macar o ora). Aveti nevoie de timp sa va obisnuiti, timp sa va relaxati singura – aceasta nu inseamna ca nu sunteti o mama buna!
  • Daca starea dumneavoastra este intensa, gandurile morbide, puteti discuta cu medicul despre un tratament cu antidepresive – se pot lua in doze mici si in sarcina, deoarece riscul unei depresii intense cu ganduri morbide poate fi mai mare decat cel al tratamentului!
Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.