Care sunt actele pentru vânzarea unei case sau apartament – Actele pentru vânzare-cumpărare imobil

0
388
1-acte-necesare-vanzare-casa

Dacă doriți să vindeți o casă probabil aveți multe întrebări în legătură cu acest lucru. Sunt familii care au în plan să vândă apartamentul pe care îl dețin și să cumpere altul mai spațios, mai complex, cu un număr mai mare de camere. Pentru vânzarea unei case, apartament sau imobil, nu vă trebuie sprijin profesional, puteți afla în cele de mai jos cum se procedează.

Pentru vânzarea unei case sau vânzarea-cumpărarea unui imobil sunt necesare anumite acte. Fără aceste acte, casa nu se poate vinde. Aflați în acest articol care sunt aceste documente, ce tarife și taxe se plătesc, cum se obțin toate actele necesare pentru dosar.

Navigare rapidă în articol:

Contract de vânzare-cumpărare imobil

2-contract-de-vanzare-cumparare-imobil

Orice contract de vânzare-cumpărare imobil se încheie la un notar public din țara noastră. Pentru realizarea unei tranzacții imobiliare sunt necesare anumite documente.

Acest contract de vânzare-cumpărare pentru o casă sau un apartament se încheie:

  • În 3-4 zile dacă este realizat în regim normal.
  • Dacă este în regim de urgență, contractul se poate încheia în 2 zile.

Documentele necesare sunt:

  • Actul de proprietate al imobilului
  • Certificat fiscal
  • Documentația cadastrală
  • Extras de carte funciară
  • Ultima factură, chitanța pentru plata la zi a utilităților
  • Adeverința eliberată de Asociația de locatari, în original, care arată că nu sunt datorii.

Contract de vânzare-cumpărare preț notar:

Onorariul la biroul notarial unde se va semna contractul de vânzare-cumpărare este plătit de cumpărător.

Onorariul se calculează în funcție de valoarea imobilului, locuinței.

Acesta poate fi de 150 lei pentru o locuință care are valoarea de 15.000 lei. Dacă imobilul are valoarea peste 600.001 lei atunci onorariul perceput de biroul notarial este de 5.080 lei plus 0,44%.

Actul de proprietate al imobilului

Acest act este foarte important și este necesar pentru diferite tranzacții, când se face:

  • Contract de vânzare-cumpărare
  • Contract de donație
  • Sentință civilă definitivă și irevocabilă sau decizie civilă definitivă, irevocabilă
  • Titlu de proprietate
  • Certificat  de moștenitor.

Certificat fiscal eliberat de Administrația Financiară

La Administrația Financiară se plătește impozitul anual pentru imobil. De la această instituție se va lua certificatul fiscal. Se depune o cerere de solicitare la registratura organului fiscal (la ghișeu, prin poștă, sau prin serviciul online numit SPV – Spațiul privat virtual) și pe baza ei se eliberează acest document. Prin certificatul fiscal se dovedește faptul că proprietarul nu are în prezent datorii la Stat.

Sunt cazuri în care sunt mai mulți coproprietari deci va fi necesară eliberarea de la Administrația Financiară a certificatului fiscal pentru fiecare dintre ei.

De obicei, eliberarea certificatului fiscal se eliberează în termen de 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii pentru el. Perioada de valabilitate a certificatului fiscal este limitată, este doar până la sfârșitul lunii în care el a fost emis.

Documentația cadastrală

În dosarul pentru contractul de vânzare-cumpărare se include și documentația de cadastru și intabulare. Pentru realizarea ei se apelează la serviciile unui expert cadastru autorizat.

Dacă intri pe site-ul ANCPI – Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară poți afla multe lucruri importante și anume:

  • Lista cu experți autorizați pentru întocmirea acestui document
  • Datele de contact ale experților autorizați
  • Documente specifice (cerere, procese verbale de vecinătate, declarații, etc.)
  • Alte informații publice care te-ar putea interesa.
Citește și:  Cele mai utile trucuri în gospodărie, sfaturi pentru curățarea diverselor pete

Site-ul http://www.ancpi.ro/ poate fi accesat de oricine vrea să afle rapid astfel de informații.

Pentru documentația cadastrală se plătește o sumă de bani, o taxă. Aceasta poate fi plătită de cumpărător.

La aceste sume se adaugă și alte taxe ale Oficiului Cadastru și Publicitate Imobiliară.

Dacă eliberarea documentului se face în regim de urgență, se plătește 200 lei. În regim normal se plătește 40 lei.

Extras de carte funciară

Acest act este necesar la dosar. Extrasul de carte funciară se ia de la biroul notarial, pe baza următoarelor documente:

  • Actul de identitate
  • Trebuie depusă o cerere pentru eliberarea unui extras de autentificare
  • Se depune o copie după intabulare.

Tariful pentru acest extras este de 40 lei în regim normal și de 200 lei la urgență de o zi.

Acest act este valabil doar 10 zile lucrătoare de la data când a fost înregistrat și emis.

Pentru cei care au nevoie de extras de carte funciară există și posibilitatea de a comanda online acest extras cât și alte documente fără a sta la cozi. Aici găsești toate informațiile cu privire la asta, la extrasul de carte funciară pentru informare în format electronic.

Certificat de performanță energetică

Certificatul trebuie realizat de un auditor energetic atestat. Pentru asta trebuie să apelezi la serviciile unei asemenea persoane, o poți alege din lista cu auditori energetici autorizați și datele de contact ale acestora, care apare pe site-ul Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene.

Pentru acest certificat se plătește în medie o sumă de bani care depinde de prețul stabilit în urma negocierii, de complexitatea locuinței:130 lei la o garsonieră,150 lei la un apartament cu 2 camere, 160 lei la un apartament cu 3 camere, 170 lei la un apartament cu 4 camere.

Acest certificat se eliberează în 24-48 ore, este valabil 10 ani.

Alte aspecte despre vânzarea unei case

Odată ce ați luat decizia de a vinde casa trebuie să luați legătura cu o agenție imobiliară. Apartamentele, casele, imobilele pot fi vândute în orice moment al anului, dar recomandat este ca asta să se facă mai ales primăvara și vara. Prin urmare, trebuie să vă programați pentru asta.

Vânzarea unei locuințe depinde de cerere și ofertă. Un rol important îl are locația proprietății. De regulă prin agențiile imobiliare casele și apartamentele se vând destul de repede pentru că acestea au o bază de clienți.

Proprietarul care vinde locuința trebuie să cunoască valoarea de pe piață a acesteia. Trebuie să fie informat și să stabilească corect un preț real de ofertă. Dacă prețul este prea mare încă de la început, cu siguranță cererea va fi destul de scăzută. Și un preț prea mic poate duce la o cerere scăzută pentru că potențialii cumpărători pot deveni suspicioși, pot crede că imobilul nu este cum trebuie, că ar putea avea defecte.

Află de ce aspecte trebuie să ții cont atunci când îți alegi o locuință.

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.