De ce au nevoie mămicile de suplimente de fier în timpul sarcinii

0
368
Mancare Foto: livrarisucurinaturale.wordpress.com
Mancare Foto: livrarisucurinaturale.wordpress.com

Suplimentele de fier in timpul sarciniiInformeaza-te asupra importantei suplimentelor de fier in timpul sarcinii! In al doilea trimestru de sarcina, cam in luna a cincea, exista mari sanse ca organismul tau sa nu mai dispuna de rezerve suficiente de fier. Ce se intampla atunci? Creste riscul de anemie si nu numai!

Este important oricand sa ne asiguram o rezerva suficienta de fier – ceea ce in mod normal se rezolva prin alimentatia sanatoasa. Insa odata ce ramai insarcinata, nevoia de fier creste atat pentru organismul tau, cat si pentru fat. Fierul in organism are rolul de a produce hemoglobina, ce formeaza globulele rosii din sange. Chiar daca inainte si la inceputul sarcinii ai rezerve considerabile de fier (in primul trimestru sunt suficiente si datorita lipsei menstruatiei lunare – prin sange pierzi fier), odata cu trecerea timpului, s-ar putea sa ai nevoie de suplimente de fier in timpul sarcinii, in ultimele doua trimestre.

De ce ai nevoie de suplimente de fier in timpul sarcinii:

  • Cat esti insarcinata, volumul de sange creste, iar globulele rosii – care au rol esential in circulatia oxigenului in organism, trebuie stimulate prin consumul de fier.
  • Alimentatia rareori satisface singura toata cantitatea de fier necesara tie si bebelusului; nevoia de fier creste daca perioada dintre doua sarcini este mica sau ai o sarcina gemelara/multipla.
  • Ai nevoie de suplimente de fier in timpul sarcinii neaparat daca ai fost subponderala inainte de a ramane insarcinata, daca ai avut probleme de anemie si daca ai tinut multa vreme diete restrictive.
  • Daca iti asiguri un aport suficient de fier, atat prin alimentatie, cat si prin suplimente de fier, eviti aproape total riscul anemiei – o stare de slabiciune fizica si psihica, oboseala, stari de ameteala si chiar lesin. Anemia scade imunitatea si rezistenta in fata unor infectii riscante in timpul sarcinii.
  • Un nivel scazut de fier al organismului va determina un nivel scazut in organismul bebelusului.
  • Greturile de dimineata care sunt insotite de varsaturi determina si ele scaderea nivelului de fier din organism.

Despre anemie si suplimentele de fier in timpul sarcinii

Dupa cum s-a spus, a iti asigura necesarul de fier este esential in evitarea anemiei. Anemia nu numai ca determina o stare de epuizare, ameteli, lesin, dar poate avea efecte si asupra bebelusului. Daca anemia apare in primul sau al doilea trimestru, in timpul dezvoltarii organelor bebelusului, te poti confrunta cu o nastere prematura sau cu nasterea unui bebelus subponderal. In orice caz, chiar daca anemia se manifesta in ultimul timestru, bebelusul are mari sanse sa se nasca cu deficiente de fier in organism, ceea ce presupune ca va deveni el insusi anemic – si astfel, mult mai vulnerabil in fata infectiilor, racelilor, alergiilor. Daca devii anemica, iti scade imunitatea, ceea ce te face si pe tine extrem de vulnerabila in fata unor infectii care ar putea dauna evolutiei sarcinii. Ai inteles ideea – este bine sa previi anemia! Iar daca banuiesti ca ai anemie in timpul sarcinii – daca te simti foarte obosita si ai ameteli, palpitatii la inima, esti palida, respiri dificil – mergi imediat la medic si efectueaza testele de sange necesare (pe care oricum ar trebui sa le faci in fiecare trimestru de sarcina – deci de macar trei ori).

Citește și:  Cele mai comune boli ale copiilor și modalități eficiente de îngrijire și tratament

Fier in organismCe faci sa previi anemia – alimentatie si suplimente de fier:

  • Asigura-ti cate un aliment ce contine fier la fiecare masa! Poti alege din multe alimente, pentru fiecare gust: carne (rosie, dar si pui), cereale imbogatite cu fier, oua, alune, sardine, crustacee, legume, fructe (piersici, caise, prune).
  • Legumele cele mai bogate in fier sunt: mazarea, fasolea si legumele verzi precum salata, varza, broccoli si bineinteles, spanacul! Include cat de des poti spanacul, acest aliment sanatos in regimul tau alimentar (si nu numai pe durata sarcinii).
  • Faciliteaza absorbtia de fier in organism consumand si vitamina C (sucul proaspat de portocale este delicios si iti asigura si hidratare).
  • Grija la cafea si ceaiuri – baute in timpul mesei, pot impiedica absorbtia fierului. La fel in ceea ce priveste calciul: nu lua suplimente de calciu in timpul mesei sau odata cu suplimentele de fier.
  • Daca iti asiguri la fiecare masa cate un aliment bogat in fier, se prea poate sa nu mai ai nevoie de suplimente de fier in timpul sarcinii. Totusi, fierul din vegetale se absoarbe foarte greu si in general, este recomandat sa iei preventiv 30 mg de fier din suplimente, in special incepand cu al doilea trimestru de sarcina. Doar astfel poti sa stai linstita ca ti-ai asigurat in mod sigur necesarul de fier pentru bebe si pentru tine.
  • Daca la testele de sange, medicul observa un inceput de anemie si un nivel insuficient de fier in organism, vei mari doza zilnica de suplimente de fier, in functie de recomandarile sale.
  • Este recomandat sa iei suplimente de fier in timpul sarcinii chiar daca ai un regim alimentar sanatos si bogat in aceasta substanta, insa discuta cu medicul despre tipul de supliment si momentul zilei in care il vei lua. Dupa cum s-a spus, nu trebuie luat odata cu suplimentul de calciu. S-ar putea sa te confrunti cu unele tulburari gastro-intestinale de la suplimentele de fier: daca sunt persistente, discuta cu medicul si hotarati diminuarea dozei sau schimbarea tipului de supliment.

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.