Cei de la CNN Travel au realizat o listă cu cele mai bune 20 de destinații turistice de vizitat în anul 2020. Despre acestea și alte lucruri interesante puteți afla în acest articol, pentru a putea decide unde să vă petreceți vacanța în acest an.
Deși Bulgaria nu a devenit o putere turistică mondială, unii spun că este foarte populară în lume și atrage în fiecare an milioane de oameni din străinătate, care vor să petreacă vacanța aici. În perioada ianuarie-octombrie 2019, Bulgaria a fost vizitată de peste 8,3 milioane de turiști străini din întreaga lume. Care sunt principalele avantaje ale unui sejur în Bulgaria și care sunt previziunile privind evoluția turismului în această țară puteți afla în cele ce urmează.
- Cele mai importante destinații turistice din lume
- Bulgaria pe piața turistică internațională
- Turiștii preferă Bulgaria ca destinație de vacanță – Avantaje
- Investiții în turism în Bulgaria
Cele mai importante destinații turistice din lume
Pentru a înțelege mai bine turistul de azi, ce preferințe are, s-au realizat statistici prin care se analizează această industrie. În prezent, există 10 destinații mondiale relevante, care atrag peste 40% dintre vizitele internaționale. Primele 20 destinații din lume au atins cota de 70%. Oamenii de naționalități diferite călătoresc mai ales în Caraibe, Republica Dominicană, Roma, Amsterdam, Londra, Jamaica, Mexic și alte destinații. În anul 2019, aproximativ 41% dintre turiști au preferat să aleagă destinații internaționale din Europa, iar 20% au ales Caraibe.
Cei de la CNN Travel recomandă 20 de destinații turistice perfecte de vizitat în anul 2020, din care fac parte: Caraibe, Estonia, Copenhaga din Danemarca, Galway din Irlanda, Jamaica, Sankt Petersburg din Rusia, Kazahstan, Kyushu din Japonia, Noua Caledonie, Paraty și Ilha Grande din Brazilia, insulele exotice Säo Tomé și Principe din Africa de Vest, Sri Lanka, Tunisia și altele.
Oamenii călătoresc în diverse scopuri în țară și străinătate, în timp liber, pentru vacanțele de vară sau în alte anotimpuri, pentru a face afaceri, spre a vizita o destinație de importanță culturală sau istorică, pentru a-i plimba pe cei din familie, sau pentru diverse interese. Unii își fac rezervări din timp, alții cheltuiesc chiar și cu 47% mai mult pentru cazare, decât cei care așteaptă rezervarea. Majoritatea însă aleg cu atenție destinația lor de călătorie, atunci când planifică o vacanță.
Conform statisticilor, s-a observat că 57% dintre turiști aleg destinații la plajă, pentru vacanța de vară. De asemenea, mulți aleg și destinații ce implică explorarea istoriei unui oraș, sau pleacă în vacanțe pentru a-și vizita prietenii sau familia din alte locuri, în alte țări.
Bulgaria pe piața turistică internațională
Turismul în economia bulgară reprezintă 12% din PIB, deci este un factor cheie, deosebit de important. Veniturile obținute din turismul internațional, în perioada ianuarie-septembrie 2019, au ajuns la 3,2 miliarde de euro.
În anul 2019, peste 8,3 milioane de turiști străini au venit în Bulgaria, pentru a vizita această țară, în perioada lunilor ianuarie-octombrie. Acest număr este un record, la fel a fost și în anul 2018, când numărul de turiști a fost și mai mare, cu 4%.
În anul 2019, în perioada iunie-octombrie, au vizitat Bulgaria mai mult de 5,4 milioane de turiști străini. Asta arată că Bulgaria este un loc excelent pentru afaceri pentru investitorii străini, mai ales că se face tot posibilul pentru ca numărul de turiști să crească și în acest an.
În lume, litoralul din Bulgaria este deja destul de popular, dar această țară este mai puțin cunoscută de turiști la adevărata ei valoare. Spre exemplu există foarte multe monumente istorice, biserici, moschee deosebite, elemente antice, de folclor, despre care nu se știe chiar tot, nu s-au spus multe lucruri interesante și de aceea se dorește a fi promovate. Alături de coasta Mării Negre, care este spectaculoasă, Bulgaria se remarcă și prin locuri de drumeție foarte frumoase, din partea muntoasă.
Piața turistică din Bulgaria
În prezent merg destul de bine serviciile și vânzările de bunuri pe piața turistică. Este vorba despre servicii și bunuri oferite de firme și companii specializate în diferite activități – transport, mărfuri, servicii, suveniruri, cazare și multe altele.
Oferta turistică include diferite tipuri ale acestei industrii, care s-au stabilit în funcție de motivațiile clienților. Prin urmare, oferta cuprinde turismul de odihnă, de vacanță, recreativ, familial, de odihnă, turismul de sănătate, turismul cultural și de afaceri.
În Bulgaria există multe oportunități de afaceri, având în vedere progresele înregistrate în ultimii ani în turism. S-a constatat că anumite segmente ale activității turistice generează un mai mare interes pentru oamenii de afaceri străini și investitori și anume: turismul general, care s-a concentrat în principal pe lunile mai-septembrie, sejururile din perioada anotimpului de vară, diferite evenimente (nunți, petreceri, luna de miere și altele).
Interesul oamenilor din alte țări ale Europei a crescut pentru anumite destinații populare, de pe coasta Mării Negre. Operatorii de turism și-au diversificat oferta de destinații din Bulgaria, deoarece și în acest an au căutat să profite de renumele acestei piețe a turismului bulgar. La fel au făcut și companiile aeriene, care țin cont și ele de dimensiunile mari ale pieței turistice din această țară.
Turismul are un impact mare asupra prosperității economice din Bulgaria, are un efect pe numeroase și variate de domenii, de aceea și investitorii străini sunt interesați să facă afaceri aici.
Cetățenii străini și oamenii de afaceri pot apela la serviciile unui avocat vorbitor de limba română în Bulgaria atunci când doresc consultanță pentru a obține vize, aprobări, ajutor la înființarea unor firme și pentru alte probleme legate de afaceri, în tranzacții sau negocierea unor contracte, apărare juridică în instanța judecătorească, sau alte prejudicii la acte ori neclarități cu organele de stat.
Turiștii preferă Bulgaria ca destinație de vacanță – Avantaje
Călătoria în Bulgaria poate fi o experiență frumoasă și extrem de interesantă, mai ales dacă se alege o destinație cu produse de lux, ca în renumitele stațiuni de la malul Mării Negre. Principalele avantaje în această țară, pe litoral, sunt:
- Locurile de cazare sunt elegante, au camere de lux, spațioase, cu serviciile bune
- Restaurantele sunt de calitate, atmosfera este relaxantă, uneori opulentă prin meniul extrem de bogat, gustos și variat
- Hotelurile sunt amplasate pe coasta Mării Negre, peisajul este impresionant
- Prețurile la mâncare și băuturi nu sunt exagerat de mari, chiar dacă uneori le depășesc pe cele din țara noastră
- Divertismentul poate fi gratuit la unele hoteluri, unde se plătește All Inclusive; există petreceri interesante pe plajă, cu jocuri, spectacole și programe de distracție
- În anumite stațiuni (ex. Sunny Beach) sunt hoteluri cu grădini luxuriante, cu statui, ornamente, piscină interioară și spa, unde turiștii pot face ce tratamente doresc
- Personalul este foarte atent, prietenos, serviabil și util
- Plajele sunt pitorești cu nisip fin.
Cele mai apreciate stațiuni în Bulgaria, pentru escapade în sezonul cald, sunt: Nisipurile de Aur, Sunny Beach, Albena, Ahtopol, Sozopol, Irakli, Silistar. Aceste stațiuni sunt perfecte pentru toate categoriile de turiști – familii, tineri, pensionari, romantici, nostalgici, iubitori de peisaje de vis, de plimbări pe ambarcațiuni pe apele mării, sau de a face plajă pe nisipul fin.
Dezavantaje și riscuri remarcate de turiști
Există și câteva dezavantaje, care îi fac pe unii turiști să opteze pentru alte destinații alternative. De pildă, se spune că există turiști care își schimbă planurile de vacanță pentru că au auzit despre pericolul terorismului și criminalității din Bulgaria.
Unii spun că este un pic cam exagerat, deși s-au înregistrat furturi de autoturisme, de aceea trebuie să se opteze pentru parcări private, cu pază și camere de supraveghere. Un alt aspect negativ tot discutat este cel al supraaglomerației din anumite stațiuni turistice de TOP din Bulgaria, de pe litoral, sau din orașele mari. Traficul poate fi dens și haotic, de aceea șoferii trebuie să fie atenți să evite situațiile nefavorabile. În anumite zone, drumurile pot fi înguste și proaste, iar condusul pe timp de noapte este mai complicat și este bine să fie evitat.
Oamenii care călătoresc în Bulgaria, pe coasta Mării Negre, este bine să ia în calcul anumite precauții, de care trebuie ținut cont și în alte zone din Europa. Pentru asta se poate studia ghidul de călătorie pe care îl prezintă Ministerul Afacerilor Externe, astfel se pot afla care pot fi riscurile în fiecare țară în parte. Riscul de infracțiuni de stradă, furturi de mașini, din buzunare sau bagaje, ori de atacuri teroriste apare oriunde în lume, îndeosebi în marile orașe, supraaglomerate.
Turiștii trebuie să fie atenți la bagajele lor, să nu depoziteze documente sau alte lucruri importante la vedere (pașapoarte, bilete de avion, obiecte de valoare, bani sau bijuterii), să fie atenți la ce alimente cumpără, să nu folosească bancomate la care sunt persoane suspecte în apropiere și altele.
Investiții în turism în Bulgaria
În Bulgaria există multe oportunități și oferte în ceea ce privește sectorul turistic. Aici, orice călător va experimenta peisaje frumoase și va fi uimit de farmecul unui sejur pe litoral. Atât stațiunile turistice, cât și alte zone din Bulgaria – cum este de exemplu capitala Sofia – pot fi luate în calcul pentru concediile sau vacanțele din timpul anului.
În anul 2020, se dorește promovarea investițiilor în acest sector important al dezvoltării economiei de către Ministerul Turismului în Bulgaria. Principala sarcină pentru acest an este aceea de a atrage cât mai mulți investitori pe această piață de afaceri și cât mai mulți turiști din alte țări ale lumii. Ministrul Turismului a declarat că va promova Bulgaria și în America, nu doar în Europa, prin diferite campanii de marketing și publicitate.
Se dorește atragerea investitorilor în zona Sunny Beach, începând cu primăvara acestui an. Se va face publicitate mai ales pentru turismul maritim, pentru a crește numărul de turiști pe coasta Mării Negre. De asemenea, dacă vor fi bani, se va investi și în publicitate pentru alte tipuri de turism, cum ar fi cel cultural, istoric, rural, spa.
În perioada 1 mai – 31 octombrie se vor vinde pachete turistice avantajoase pentru destinația Bulgaria. Publicitatea se va face online și offline, colaborând și cu operatorii de turism din alte țări ale lumii. Se vor promova mai ales vacanțele de vară și cele în scopul sărbătorilor și al evenimentelor pe mare.
Analiștii spun că aceste sarcini de promovare vor reuși să crească numărul de turiști cu 200.000-300.000 de oameni în acest an.