Aceste iluzii audio reprezintă fenomene de percepție; vezi de unde provin acestea și cum se creează.
Efectul McGurk
Este un fenomen de perceptie, care demonstreaza o interactiune intre auditie si vizionare in timpul vorbirii. Iluzia apare atunci cand componenta audio a unui sunet este asociata cu componenta vizuala a unui alt sunet, care, impreuna conduc la perceptia unui al treilea sunet. Mai pe scurt, Efectul Mc Gurk se traduce prin: acelasi sunet plus doua miscari diferite ale gurii produc doua sunete diferite.
Iluzia audio Deutsch
A fost descoperita de catre Diana Deutsch in anul 1973 si reprezinta o iluzie auditiva, in care principiile de grupare a frecventei sunt puse in conflict. Acest lucru se datoreaza cresterii si descresterii simultane a balantelor majore in canale stereo separate, care, cu fiecare nota succesiva, trec la canalul opus. Ascultati sunetele din clipul urmator, pentru a va da seama despre ce este vorba:
Bătăile stereofonice
Aceste batai stereofonice sunt artefacte de procesare auditiva sau aparente sunete care sunt percepute de catre creier pentru anumiti stimuli fizici. Aceste sunete nu sunt recomandate a fi ascultate de catre cei care conduc, cei care presteaza o activitate care necesita concentrare, precum si celor care sufera de epilepsie. Sunt folosite in special pentru investigatiile neuropsihologice.
Cea mai tare iluzie audio, vezi ce se întâmplă
Urmariti acest clip (veti auzi un sunet destul de enervant insa merita) iar dupa ce se termina, dati ”replay”. Veti auzi cum sunetul pe care l-ati auzit de-a lungul clipului si-a marit intensitatea (il veti auzi diferit decat prima oara).
Frizeria
Ascultati (cu castile) dialogurile din acest clip pentru a obtine impactul deplin al acestei iluzii audio – asa numita ”iluzia din frizerie”. Prin exploatarea efectului stereo si prin varietatea volumului, suntem condusi sa credem ca sunetele provin din jurul nostru (ca si cum ne-am afla in mijlocul actiunii, in acea frizerie).
Kiki și Bouba
Care din imaginile de mai joe e Kiki si care e Bouba? Alegeti. Credeati ca mintea umana nu incearca sa coreleze formele obiectelor cu numele acestora? Ei bine, 98% din cei intervievati au ales ca cea din stanga e KIKI si cea din dreapta e Bouba, cu siguranta datorita rezonantei numelor. Cam in felul acesta percepe mintea noastra formele si liniile.