Săptămâna 21 de sarcină – copilul cântărește peste 350 de grame

0
470

Saptamana 21 de sarcinaDespre bebe…

In saptamana 21 de sarcina, bebe masoara cam 27 de centimetri din crestet pana in talpi, cantarind peste 350 de grame. Se pregateste pentru actul mancatului, inghitind lichid amniotic (care, insa, ii asigura doar 15% din nevoile sale nutritionale – cordonul ombilical care inca se ingroasa ii asigura restul hranei). I se dezvolta papilele gustative, deci va putea identifica in curand gusturile.

Daca vei resimti in burtica unele miscari nu foarte intense, insa repetitive, sa stii ca micul bebe sughita!

…si viitoarea mamica:

In saptamana 21 de sarcina, uterul este acum deasupra buricului cu un centimetru, bombat si frumos. Ai trecut de jumatatea sarcinii si daca nu au fost probleme in evolutia sa, ar trebui sa te simti mai linstita si energica. Durerile de picioare se pot intensifica. In rest, continua micile neplaceri cu care te-ai obisnuit deja: stari frecvente de balonare sau indigestie si pofte (atentie la poftele nesanatoase – de exemplu, se prea poate sa incepi sa adori mirosul de fum sau scrum de tigara, insa evita-le!).

Ce sa faci in saptamana 21 de sarcina:

  • Cursuri. Pregateste-te sa devii o buna eleva si sa mergi la o serie de cursuri pregatitoare. Ar fi fost bine sa te inscrii pana acum la un curs prenatal, caci sunt foarte solicitate si au locuri limitate. Insa nu e prea tarziu! In primul rand, cursul pregatitor pentru nastere este esential, unde vei invata cu constiinciozitate: ce presupune travaliul, cum poti usura durerea (inclusiv tehnici de respiratie), pozitii pentru a naste, ce poate face sotul tau in timpul travaliului, despre alaptare si metode de nastere. Insa daca esti o viitoare mamica fara experienta, poti gasi si alte cursuri in cadrul unor clinici, preum cursuri despre ingrijirea bebelusului (cum alaptezi, cum il schimbi, cum il adormi, cum ii faci baie, cum il imbraci) care sunt foarte eficiente si te fac sa te simti mai in control. Pentru ca spitalele de stat ofera o varianta foarte condensata – doar cateva zile – a acestor cursuri, ar fi bine sa te interesezi de organizatiile si clinicile ce ofera cursuri extensive, ce presupun inclusiv pregatirea psihologica si aspecte practice dupa nastere.
  • Carti in saptamana 21Informeaza-te. In afara de cursuri, orice bun student isi formeaza o lista de lecturi suplimentare! Asadar, mergi prin librarii si achizitioneaza cateva carti bune despre sarcina, nastere si ingrijirea nou-nascutilor. Ai grija, multe dintre aceste carti sunt mai mult pline de poze si au un format de jurnal (pagini goale in care scrii tu ce se petrece). Desi poate fi amuzant si chiar util sa tii un jurnal de sarcina – ce va deveni o amintire draga, ai nevoie de carti serioase, cu informatii corecte si care sa te invete practic anumite lucruri. Asa ca, inainte de a cumpara o carte, rasfoieste-o in voie si eventual cauta pe Net informatii despre autori (ar trebui sa aiba studii si experienta in domenii precum medicina, educatie, psihologia infantila). Aceste carti vor fi foarte utile – desi nu te pot invata chiar totul – si vor constitui un material perfect de lectura in serile cand ai probleme cu somnul!
  • Dureri de picioare. Pentru a ameliora durerile de picioare, foloseste un suport special sau pur si simplu perne pentru a le sprijini, putin mai sus decat restul trupului. Exista la magazinele speciale si anumite curele de suport pe care le poti utiliza ziua. Nu sta mult timp in picioare. In afara de presiunea exercitata de greutate, si retentia de apa poate duce la umflarea picioarelor (si a mainilor). In afara de perne, mai este util sa iti invelesti picioarele intr-o compresa rece.
  • Echilibru. Iti pierzi din ce in ce mai mult gratia si echilibrul miscarilor si devii putin greoaie in miscari, deci ai grija sa eviti cazaturile. Evita sa porti orice in afara de pantofi cu talpa perfect plata. Nu renunta la miscarea fizica, insa adopta exercitii fara risc si preferabil intr-un mediu sigur (acasa, in piscinele pazite pentru inot si gimnastica acvatica, in sali de cursuri). Singurul tip de exercitiu cu risc minim pe care il poti face fara grija afara sunt plimbarile lungi. Oricand simti: ameteala, lesin, vedere in ceata, palpitatii de inima, respiratie grea si sacadata, dureri, opreste-te si daca disconfortul nu se atenueaza, discuta cu medicul tau.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.