Jocul X si 0 pe hartie este considerat cel mai vechi joc din istorie. Chiar daca in prezent oricine acceseaza un site cu jocuri online poate juca X si 0 in acest format, concurand de aceasta data cu un adversar virtual, nimic nu se compara cu adevaratele “campionate” de X si 0 din timpul orelor sau cursurilor.
X si 0 (sau Tic-tac-toe, asa cum mai este numit) este un joc pentru doua persoane. La prima vedere acest joc pare unul simplu si pueril, insa X si 0 este un joc care pune accentul pe logica si strategie. Cercetatorii sunt de parere ca cei mici ar trebui sa joace constant acest joc deoarece le dezvolta inteligenta, tocmai de aceea X si 0 poate fi considerat un desavarsit joc didactic.
Istoria jocului X si 0
Se presupune ca jocul X si 0 isi are originile in Antichitate, fiind adesea jucat de catre cetatenii Imperiului Roman in jurul secolului I i.Hr. Numeroasele inscriptii stau marturie acestei afirmatii. Pe de alta parte, s-a formulat si afirmatia conform careia jocul X si 0 isi are originile in Egiptul antic. Numele diferite care au fost atribuite acestui joc sunt relativ recente.
In anul 1952 apare prima versiune computerizata a acestui joc, versiune care poarta numele OXO.
Strategii ale jocului X si 0
Dupa cum am spus si anterior, desi aparent jocul X si 0 pare unul extrem de simplu si nu necesita foarte multa gandire, lucrurile stau, de fapt, exact invers. Jocul X si 0 presupune o gandire logica si nu in ultimul rand descoperirea unor elemente de combinatorica si a unor aranjamente si permutari. Tocmai de aceea castigator este acela care reuseste sa completeze toate cele trei spatii libere de pe diagonala, orizontala sau verticala. Jocul ia final in momentul in care unul dintre cei doi participanti reuseste sa completeze casutele care ii sunt atribuite.
Pentru a castiga un joc de X si 0 exista numeroase strategii:
-in primul rand, cel care completeaza un rand de 3 casute fie pe diagonala, fie pe verticala sau orizontala cu X sau cu 0 in functie de alegerea facuta, este castigator;
-blocarea adversarului este o strategie esentiala atunci cand acesta are deja doua casute completate intr-un rand; in caz contrar, urmatoarea miscare ii va aduce victoria;
-incrucisarea reprezinta o strategie care aduce de cele mai multe ori castigul; aceasta presupune completarea casutelor pe doua randuri diferite, in asa fel incat in momentul in care adversarul va bloca una dintre linii, cealalta va ramane libera;
-daca dumneavoastra sunteti cel care incepeti jocul, este de preferat sa insemnati casuta din mijloc; aceasta este cea mai simpla strategie de joc;
-in cazul in care adversarul incepe jocul de X si 0 dintr-un anumit colt, este de preferat ca dumneavoastra sa insemnati coltul opus.
Cel care incepe jocul va primi litera X, iar adversarul cifra 0. Cel care primeste cifra 0 trebuie sa “raspunda” provocarilor primului, iar X va trebui la randul sau sa urmareasca atent casutele pe care 0 le marcheaza.
Asadar, cel mai vechi joc din lume nu este chiar atat de simplu pe cat pare, la baza lui stand elementele de combinatorica si o logica excelenta.
Mersi mult!!! nimeni nu s-a obosit sa scrie asa de mult despre un joc asa de simplu. Dar mai ajutat foarte mult pt un proiect la scoala! Multumesc din suflet!!