Visul lucid. Ce este si cum îți poți auto-induce visarea conștientă?

0
22
Visul lucid
Visul lucid

Termenul de „vis lucid” face referire la acel vis în care persoana care visează este conștientă atât de faptul că visează, cât și de faptul că visul este în curs de desfășurare. Altfel spus, cel care visează se află într-o lume creată de propria-i minte, unde știe că poate încerca să facă tot ceea ce dorește fără a se teme, însă, de consecințele lumii reale, conștient fiind de faptul că, în realitate, nu face altceva decât să doarmă liniștit în propriul pat. Pe scurt, visătorul lucid poate, cu ajutorul practicii, să exploreze și să modifice după bunul plac propriul vis.

Visele lucide au reprezentat mereu un punct de interes pentru psihologi, dar ele au suscitat, deopotrivă, și interesul artiștilor, precum și pe acela al unei palete mai largi de destinatari, cum ar fi persoanele afiliate culturii „new age” sau cele interesate de ocultism. Spre exemplu, în opinia psihofiziologului Stephen LaBerge, experiența visului lucid poate fi de mare ajutor în mai multe situații, cum ar fi rezolvarea unei probleme, dezvoltarea creativității, consolidarea stimei de sine, capacitatea de a înfrunta propriile temeri și inhibiții, dar și în obținerea unui anumit sentiment de libertate și armonie în propria viață.

În ceea ce privește tehnicile de inducere a visului lucid, cele mai cunoscute și mai utilizate se pot grupa în două categorii: vis lucid inițiat în vis (conform englezescului dream-initiated lucid dream, prescurtat DILD) și vis lucid inițiat în starea de veghe (conform englezescului wake-initiated lucid dream, prescurtat WILD).

Din prima categorie fac parte acele vise care încep ca unele obișnuite și în care, la un moment dat, cel ce visează realizează că visează, pe când în visul caracteristic celei de-a doua categorii, subiectul trece direct din starea de veghe în starea de vis fără nici o discontinuitate în conștientizarea întregului proces.

Cum recunoști un vis lucid?

Pentru a recunoaște un vis lucid, deci pentru a ști dacă am avut parte de o astfel de experienta, atunci când ni se întâmplă să o trăim, este important să ne dăm seama de faptul că visăm. În acest caz, este necesar să căutăm în propriul vis indiciile care ne arată, într-un mod cât se poate de clar, că avem de-a face cu o situație bizară sau irealizabilă în lumea reală. Totodată, pentru a putea experimenta un vis lucid, este necesar să reușim să ne amintim propriile vise, iar cea mai utilizată metodă pentru a putea face acest lucru este aceea de a ține un jurnal al acestora, în care să le notăm imediat ce ne trezim.

Visul lucid este descris ca fiind o experiență de o mare calitate perceptivă pe toată durata sa, întrucât chiar și persoanele cu deficiențe fizologice reușesc să perceapă totul într-un mod clar și distinct.

Mediul variază destul de des, astfel explicându-se de ce avem de a face cu o veșnică dispută, atunci când vine vorba de distincția dintre visul lucid și cunoscuta călătorie astrală. Sunt persoane care susțin că cea din urmă nu ar fi altceva decât un vis lucid, dar cu o tematică diferită și altele care cred cu adevărat în existența unei astfel de dinstincții. De pildă, în cazul călătoriei astrale, se percepe mediul real și aceia care mărturisesc că au avut parte de o astfel de experiență, spun că, în acel moment, trăiești senzația desprinderii sufletului de trup. În ceea ce privește, însă, visul lucid, se poate vorbi, într-adevăr, și de mediul înconjurător, dar mai frecvente fiind, totuși, mediile suprarealiste.

Testul realității

„Testul realității” joacă și el un rol important, putând fi considerat „cheia” viselor lucide. Acest test reprezintă o metodă prin care ne putem da seama dacă visăm sau dacă suntem treji cu adevărat. Iată, deci, câteva exemple de astfel de teste pe care le putem face în timpul visului: sari (de cele mai multe ori, în vis, forța gravitațională nu corespunde celei din realitate, astfel că a sări corespunde, de cele mai multe ori, fenomenului de a zbura sau a rămâne suspendat în aer), respiră (dacă se reușeste a se respira cu nasul complet acoperit sau sub apă, atunci avem de-a face cu un vis), privește-te în oglindă (adeseori, în vis, reflexia imaginii proprii în oglindă e deformată sau înlocuită cu altceva sau, pur și simplu, nu apare); imposibilitatea de a-ți aduce aminte sau a urmări firul care te-a determinat să ajungi într-o anumită situație este, de asemenea, o altă metodă pe care o poți folosi pentru a-ți da seama dacă visezi.

De asemenea, visul lucid poate fi auto-indus, existând câteva tehnici în acest sens, fiecare dintre ele prezentând atât avantaje, cât și dezavantaje.

WBTB (Wake-Back-To-Bed) înseamnă să te trezești și să te întorci înapoi în pat. Este o tehnică simplă și sigură, dar presupune distrugerea ciclului somnului. De aceea, este indicat persoanelor care doresc să-și consolideze alte tehnici sau care se trezesc, oricum, în mijlocul nopții.

MILD (Mnemonic Induction of Lucid Dreams) este atunci când adormi concentrându-te asupra intenției tale de a-ți aminti că dormi. Avantajul acesteia constă în faptul că este o tehnică simplă, în timp ce dezavantajul unei astfel de tehnici stă în posibilitatea acesteia de a fi zgomotoasă. Este recomandată persoanelor cu o memorie bună pe termen lung.

VILD (Visual Induction of Lucid Dreams) presupune vizualizarea repetitivă, vorbim de incubarea unui vis în care are loc o verificare a realității. Această tehnică funcționează destul de bine pentru unele persoane și deloc pentru altele. De asemenea, această tehnică permite inducerea viselor lucide după bunul plac, însă vizulizarea repetitivă te poate ține treaz. Este recomandată acelora care au o capacitate bună de vizualizare.

CAT (Cycle Adjustment Technique) presupune să îți reglezi propriul ciclu de somn în așa mod, încât să încurajeze procesul de conștientizare în ultima parte a acestuia. Este o tehnică foarte eficace și presupune efortul relativ mic de a-ți regla ciclul de somn. Dacă e să vorbim, însă, de un punct slab al acestei tehnici, vom spune, atunci, că acesta constă în faptul de a fi nevoie să te trezești foarte devreme în unele zile. Din acest motiv, este recomandat persoanelor care au un ciclu de somn foarte regulat.

728×150 sub articol
DISTRIBUIȚI

LĂSAȚI UN MESAJ